LA GUANTERA

El Mundial de ral·licròs al menjador de casa

El 17 i 18 de setembre el Mundial de ral·licròs arriba al Circuit de Barcelona-Catalunya. / FIAWORLDRALLYCROSS.COM Zoom

Fins fa poc, el Circuit de Barcelona-Catalunya es vantava de ser una de les poques instal·lacions esportives del motor capaç d’acollir curses puntuables per a dos campionats mundials diferents -F-1 i MotoGP- en una mateixa temporada. Ara, des de l’any passat, aquest honor encara és més gran. El 2015 la pista de Montmeló també va acollir per primer cop una cursa puntuable per al campionat mundial de Ral·licròs, una especialitat que cada vegada agafa més volada, sobretot des que va quedar englobada en el programa dels populars X-Games.

El cap de setmana que ve aquest certamen tornarà a passar pel traçat vallesà per segon any consecutiu, i ho fa disposat a arrelar per sempre a casa nostra. Aquesta és una de les disciplines més espectaculars del motorsport.

Quan a les motos es van inventar fa més de quaranta anys el trial indoor, ho van fer amb el propòsit d’acostar als nuclis urbans unes competicions que, en el seu format original, són difícils de seguir in situ per als aficionats, com passa també amb els ral·lis de cotxes. D’aquesta manera, podríem dir que el ral·licròs és als ral·lis el mateix que els indoor són als trials a l’aire lliure.

La idea original és que els espectadors, còmodament instal·lats a les graderies, amb un entrepà i una beguda a la mà, puguin seguir les activitats amb la mateixa tranquil·litat que si fossin en un camp de futbol o en una pista de bàsquet. Tot plegat, molt a l’americana, sense complicats desplaçaments per carretera amb el vehicle propi, com es veuen obligats a fer en els ral·lis convencionals. I, per tant, exempts dels riscos que això pot suposar.

Els petrolheads catalans amb més edat -o amb més memòria- segur que recorden que no és la primera vegada que tenim ocasió de veure una competició d’aquestes característiques, o semblants.

Els precedents

A finals dels anys vuitanta, i durant tres ocasions, el Circuit Multipistes de Sils (Selva) va ser l’escenari de diverses curses d’aquesta especialitat, que aleshores tenia caràcter de campionat d’Europa. Els cotxes que es feien servir aleshores eren els Grup B, les bèsties més potents de la història d’aquest esport, i que van acabar prohibint el 1986, sobretot després de l’accident que hi va haver al ral·li de Portugal d’aquell any -van morir diversos espectadors- i de la mort del finlandès Henri Toivonen i el seu copilot, Sergio Cresto, que es van cremar dins el seu Lancia S4 al Tour de Còrsega d’aquella mateixa temporada.

Més tard vam tenir ocasió de veure altres curses lleugerament semblants, com la Race of Champions que es va fer al Sot del Migdia, a Barcelona, el 1990; el Fórmula Rally, disputat als pavellons del recinte firal Gran Via 2 el 1997, o, més recentment, la prova que s’havia de fer a l’Estadi Olímpic, dins del programa dels X-Games del 2013, i que es va haver de suspendre pel mal temps.

Els vehicles que podrem veure a Montmeló són semblants als mítics Grup B. Els actuals RX Supercars disposen d’un motor de 2.050 cc, sobrealimentats, amb canvi de marxes manual, tracció a les quatre rodes, i capaços de donar... 600 cavalls de potència! De fet, la capacitat d’acceleració que tenen és superior a la d’un F-1, ja que passen de 0 a 100 en menys de dos segons. Tot un espectacle!

El ral·licròs es disputa en un circuit que barreja parts de terra amb parts d’asfalt. En aquest cas estarà marcat a l’interior de la zona de l’Estadi, cosa que permetrà als espectadors veure tot el traçat des de les tribunes d’aquesta secció tan popular del circuit. No és la primera vegada que aquesta localització acull un tram de ral·lis, ja que tant al 1993 com al 1995 en aquest mateix indret els membres de la Comissió Esportiva del RACC, presidida per Aman Barfull, hi van muntar un tram-espectacle per al recorregut del Catalunya-Costa Brava, puntuable per al Mundial.

El programa d’una cursa de ral·licròs és molt intens, ja que durant tot el cap de setmana no paren d’encadenar-se les diferents mànegues que formen les curses eliminatòries. Són curses molt curtes, a l’esprint, una darrere l’altra, en què corren cinc pilots. No hi ha temps per a l’avorriment en cap moment, ja que el ritme és frenètic.

Com a complement, els organitzadors de la reunió -l’empresa catalana Seven Mila- han previst també diverses activitats complementàries: exhibicions, una zona comercial plena de propostes i la possibilitat de visitar el pàdoc de la competició.

L’única opció d’avorriment al Mundial de ral·licròs passa per quedar-se jaient al sofà... una alternativa més ensopida i no gaire més còmoda que anar al Circuit de Barcelona-Catalunya el cap de setmana que ve.