LA GUANTERA

León Cupra: el Seat més potent de la història

Fins a 280 cavalls, o només 265 la versió menys potent, són les credencials de presentació de la tercera generació d’aquest cotxe sortit de la gran factoria d’idees (brillants) que és el Centre Tècnic que Seat té a Martorell, i que començaran a vendre d’aquí pocs dies.

El León més ferotge de la marca catalana és un llop amb pell d’ovella. El seu caràcter contundent contrasta amb una aparença molt més reposada que la que oferien els antecessors d’aquest model. Abans, els León Cupra tenien un aspecte més agressiu que l’actual, en part gràcies a la utilització de colors que Seat va associar als seus models més atrevits: el groc, el taronja i, especialment, el verd festuc. Justament amb la utilització d’aquests colors va néixer la llegenda Cupra (acrònim de Cup-Racing), que va obtenir èxits notables al campionat mundial de ral·lis, sobretot amb els Ibiza Kit-Car, que a partir del 1996 van guanyar diversos títols en l’apartat per a vehicles amb només dues rodes motrius.

Però el nou León Cupra no és la versió de carrer d’un cotxe de curses. El vehicle de competició que Seat comercialitza actualment és el Cup Racer, molt diferent d’aquest Cupra. Les vendes del León van créixer un 44% l’any passat, amb un increment de 18.000 unitats venudes a l’Estat respecte al 2012. Però l’aportació comercial que farà el Cupra és testimonial. No serà un cotxe de consum massiu. Tot i una gamma cromàtica ara una mica aburgesada, aquest pura sang que competeix amb el Ford Focus ST (250 cv), l’Opel Astra OPC (280) i el Renault Mégane RS (265) combina emoció i rendiment.

L’hem provat i ens ha agradat molt. Moltíssim. No en vendran tants com el VW Golf R ni té la mala bava de l’Audi S3, els seus cosins de grup que porten un motor encara una mica més potent i, sobretot, la tracció a les quatre rodes. Però està fet aquí, per gent d’aquí, i és una mica més econòmic. Tot i ser també car. El Cupra està ple de senyals d’identitat pròpia per tot arreu, a dins i a fora, especialment la versió amb el propulsor més potent. Però el que defineix millor la seva personalitat és el comportament dinàmic. Conduir-lo és extremament divertit; requereix una certa traça tenint en compte les prestacions. És un vehicle per a iniciats, tot i que l’entrega de potència es pot dosificar còmodament si el fem anar amb seny. Ara bé: qui el compri que sàpiga que estarà tot el dia buscant el camí cap al Circuit de Barcelona-Catalunya. La temptació de superar els marges de la conducció legal és molt forta. Però no ho farem, que per això hem anat a escola.

A Seat han fet un treball magnífic amb aquest cotxe, disponible amb canvi de marxes manual o automàtic DSG, de sis velocitats en les dues opcions. Té les mateixes mides que el León estàndard, és més lleuger (pesa 75 quilos menys que l’anterior Cupra) i la millora del coeficient de penetració aerodinàmica fa que també sigui més sostenible, com ho demostra la reducció de 41 g de CO per quilòmetre que han obtingut els senyors de la bata blanca de Martorell.

Més enllà d’un motor que brama de manera engrescadora, la clau d’aquesta personalitat està en la combinació d’un xassís que és 10 mm més baixet que el d’abans, però sobretot en l’equipament d’unes molles molt més dures als amortidors. Si a això hi sumem l’aportació del control de xassís adaptatiu (DCC), el diferencial de gestió electrònica, i un ESC desenvolupat a mida per a aquest cotxe -que es pot desconnectar (com el control de tracció)-, ja tenim els ingredients d’una recepta per delectar-nos amb l’estabilitat i la seguretat.

Sisplau, ¿vaig bé per anar a Montmeló?

FITXA TÈCNICA

  • PREU: Des de 31.440 euros
  • EMISSIONS: 154 g CO
  • MOTOR: 1.984 cc. 4 cilindres, gasolina
  • CANVI: Manual o DSG, 6 velocitats
  • TRACCIÓ: Al davant
  • MIDES: 423 x 181 x 142 cm
  • PES: 1.375 kg
  • MALETER: De 380 a 1.150 l
  • DIPÒSIT: 50 l