LA GUANTERA

Joan Barreda busca heretar el regnat de Coma al Dakar

Joan Barreda busca heretar el regnat  de Coma al Dakar Zoom

Marc Coma ha guanyat cinc de les dotze edicions del Ral·li Dakar que ha disputat. Ha sigut el gran favorit per a la victòria entre els motoristes l’última dècada. La decisió que va comunicar al juliol de penjar el casc per dedicar-se en endavant a ser el nou director esportiu de la cursa obre els pronòstics entre els pilots de dues rodes més que mai.

Un dels màxims candidats a la victòria, si no el més ben posicionat, ara és el pilot de Torreblanca Joan Barreda. Els últims anys ha sigut capaç de guanyar moltes etapes -tretze- i ha acreditat una velocitat a les pistes que pocs han pogut seguir. Només les avaries i alguna caiguda han impedit que al seu palmarès del raid més famós del món encara no hi hagi un podi final. Però aquesta vegada això pot canviar. “Els últims temps m’he barallat amb Coma de tu a tu, i en teoria això és així; jo sóc un candidat a la victòria del Dakar. Però sense ell això canvia. Abans el Marc era el protagonista gairebé únic de l’equip KTM, i ara la marca ha posat molts i bons pilots a l’equip per compensar la seva retirada. Em trobo que no hauré de marcar un sol pilot, sinó que hauré d’estar pendent de quatre o cinc rivals molt durs. Caldrà veure com passen els dies i com som capaços tots plegats de gestionar aquestes dues setmanes de competició que ens esperen”, diu el pilot.

Barreda va tenir un accident molt fort al maig a la prova Ruta 40, a l’Argentina, que el va obligar a passar pel quiròfan per solucionar la lesió que va tenir al genoll. “Arribo a aquest Dakar una mica justet des del punt de vista físic. Encara no estic al cent per cent, i si bé la sensació sobre la moto és bona, estic una mica al límit”.

El pilot d’Honda va començar la seva trajectòria esportiva al motocròs. Això li ha donat una velocitat extraordinària. Però com ha dit Coma, “aquesta edició del Dakar no la guanyarà el pilot més ràpid, sinó el més complet”.

“A l’anterior vam demostrar que sabem controlar molt bé la cursa”, apunta Barreda. “L’any passat vaig demostrar que havia fet un canvi de mentalitat. A mi m’agrada molt córrer al límit, però ja tinc clar que l’objectiu final és acabar, i per acabar el Dakar s’ha de ser el millor durant dues setmanes... i que no se’t pari la moto al Salar!”

Així que ha aterrat al nou càrrec, el d’Avià ha hagut de solucionar una primera dificultat molt gran. El Perú va decidir a última hora retirar el suport a la cursa, espantat per les conseqüències meteorològiques que el fenomen del Niño podria representar per al país en les dates de la prova. Això ha obligat l’ASO i l’equip de Coma a buscar un recorregut alternatiu per substituir les etapes que s’havien de fer al Perú, totes amb moltes dunes i sorra. El que habitualment és una feina que ocupa diversos mesos s’ha hagut de fer en poques setmanes. “Em sembla que a tota l’Argentina no quedarà ni un pam de sorra que no trepitgem la segona setmana. Els hem buscat i programat tots!”, diu Marc Coma.

Segons Bang Bang Barreda, serà una cursa complicada: “L’Argentina serà molt difícil, amb valls caloroses, fesh-fesh [sorra fina com el talc] i molta navegació. Les primeres etapes, totes per camins, seran fàcils... però la segona setmana, amb quatre etapes a gran alçada, tot serà molt diferent. Caldrà ser conservador al principi, per arribar-hi ben fresc i marcar diferències definitives si físicament estem bé”.

Un dels rivals que haurà de controlar Barreda és l’igualadí Jordi Viladoms, que, amb nou participacions al Dakar, és una de les apostes de KTM: “Tinc clar que les etapes d’alçada seran molt dures, com l’especial a Bolívia a 4.600 metres d’altitud, i les altres dues on superarem els 3.500 metres”.

Aquestes jornades també seran molt exigents amb les mecàniques, sobretot tenint en compte que aquest any els motoristes hauran de fer dues etapes marató, de les quals a la primera no podran tocar res de la moto, només posar-hi gasolina. “No portarem una moto millor, però sí més simplificada, pràctica perquè hi puguem treballar sense l’ajuda dels mecànics especialitzats. Com marca l’ADN d’Honda continuarem portant molta electrònica, però accessible per a nosaltres”, confirma el torreblanquí Joan Barreda. En aquest sentit, Viladoms diu que s’han fet pocs canvis a la KTM: “És una moto que va molt bé, i això és una garantia per a nosaltres perquè sabem que al Dakar la fiabilitat és un factor molt important”.

El Dakar serà un duel entre els pilots d’Honda, una marca que hi participa oficialment per tercer any consecutiu, i els de KTM, que hi han guanyat els últims catorze anys.