LA GUANTERA

Ford celebra un segle de les cadenes de muntatge

L'any 1814 Henry Ford va instituir la "jornada de cinc dòlars". El fundador de la marca de l'oval considerava que, amb aquest sou, qualsevol treballador de la seva empresa podria, algun dia, comprar-se un dels cotxes que construïen a la fàbrica. Era la seva contribució personal a fer realitat el Somni Americà.

Aquests dies es commemora el primer segle de la creació de la primera cadena de muntatge de cotxes, un sistema que encara ara continua vigent. Ford la va posar en marxa a la fàbrica de Highland Park, a Detroit, per construir el Ford T, el primer cotxe de la història que es va fabricar en sèrie.

Amb aquest sistema, que simplificava el muntatge de tres mil components diferents distribuïts en 84 processos, van reduir les dotze hores que fins llavors calien per fabricar un cotxe des d'una posició estàtica a només noranta minuts. Això va permetre que l'any 1927 cada 24 segons sortís un Ford T d'aquesta cadena de muntatge, i que aleshores ja haguessin venut quinze milions d'unitats, la meitat de tots els cotxes venuts a tot el món fins a aquell any. Gràcies a aquest mètode, el preu del Ford T, que inicialment era de 850 dòlars al mercat americà, va quedar reduït a només 300.

Aquesta marca va començar a fabricar a Europa l'any 1911, a Manchester, on trigarien encara uns quants anys a adaptar les cadenes de muntatge iniciades a Detroit. Actualment Ford té 22 centres de producció al continent europeu, entre els quals el d'Almussafes, al País Valencià.

Aquest any, Ford -que ocupa 130.000 treballadors a tot el món- construirà sis milions de vehicles als diversos centres que té dispersats per tot el planeta. Això vol dir que a Ford fabriquen 16 cotxes per minut... I tot va començar ara fa justament cent anys.