LA GUANTERA

El Ford Fiesta celebra 40 anys

El Ford Fiesta celebra 40 anys Zoom

S’havia de dir Bobcat

L’èxit del Fiat 127 o del Renault 5 va empènyer Ford a la necessitat de produir un cotxe compacte per al mercat europeu. El projecte inicial portava el nom de Bobcat, que és com es va batejar aquest concept. Després es va parlar d’anomenar-lo Bravo, un nom que va ser desestimat per a aquest cotxe, tot i que es va fer servir per a altres models competidors del mercat americà.

Vocació molt esportiva

Per confirmar el caràcter dinàmic, Ford va participar en algunes competicions del nivell del Ral·li de Montecarlo, on va comptar amb pilots com Ari Vatanen per perpetuar la llegenda que havien engegat amb els Escort RS. A Catalunya, pilots com Salvador Servià van fer bon paper amb uns Fiesta preparats per Miquel Brunells, que havia trucat alguns Seat 600 amb èxit.

Paraula de Henry Ford II

El nét del fundador de la marca volia que fos el primer gran producte fabricat a la factoria que havien obert 2 anys abans a Almussafes (València), un dels centres més importants per a ells a Europa. La manera de vincular-lo a aquest indret va ser batejar-lo com a Fiesta, nom que tenia registrat General Motors, que el va cedir a la competència. Mai sabrem a canvi de què.

5 milions, de València

Dels 17 milions d’unitats que se n’han fabricat en aquestes quatre dècades, ja n’han sortit cinc de les cadenes de muntatge de la fàbrica d’Almussafes. Després, però, el gruix de la producció es va traslladar a Alemanya. I és que Ford té a Colònia el seu principal centre de producció i la central de la marca a Alemanya, tot i que van desembarcar al continent a través d’Anglaterra.

Un cotxe molt polivalent

El Fiesta va anar més enllà del públic jove al qual anava destinat inicialment. Ràpidament es va guanyar la fama de ser un cotxe àgil, amb una certa dimensió esportiva. Això va permetre que a certs països adoptessin determinades versions per equipar algunes dotacions de policia, tot i que la potència era força limitada: menys de 60 cavalls per a les primeres unitats.

Versions per a tothom

40 anys donen per molt. Hem tingut ocasió de veure diversos concept cars en diferents salons de l’automòbil de tot el món que especulaven com podien ser les propostes de futur al voltant del Fiesta. La imaginació dels dissenyadors ens ha portat algunes interpretacions extravagants per a un cotxe que, tot i ser innovador, ha tingut sempre una línia més aviat clàssica.

El cotxe de Roger Moore

Ford va voler donar a conèixer el Fiesta associant-lo a la imatge d’alguns personatges populars. Un dels escollits per protagonitzar les primeres campanyes publicitàries va ser l’actor Roger Moore. Conegut per la interpretació a la sèrie El santo, o per ser el substitut de Sean Connery com a James Bond, era sorprenent que 007 hagués canviat el seu Aston Martin pel Ford.

Ja són cinc generacions

La nissaga dels Fiesta que actualment es comercialitza és la cinquena, i va començar a posar-se en marxa ja fa vuit anys. Per això a Ford treballen ja en la sisena, que no trigarà gaire. Actualment el fan en versions de tres i cinc portes, i amb motors tan ecològics com l’EcoBoost, de només un litre de capacitat. L’ST200 és el màxim de la gamma actual, amb 215 CV de potència.