LA GUANTERA

Desembre, el mes dels cotxes en oferta

Comprar un vehicle en una època de l'any o en una altra pot tenir certs avantatges, sobretot si tenim present que per cada anualitat que passa el valor de depreciació cau un 20% respecte al preu inicial. Si l'adquisició la fem a finals d'any, caldrà tenir en compte que a l'hora de revendre el vehicle sempre tindrà "un any més". Encara que la compra la fem el 31 de desembre, el cotxe o la moto patirà la mateixa pèrdua que si l'haguéssim comprat l'1 de gener del mateix exercici.

Des d'aquest punt de vista, semblaria adequat comprar els vehicles nous tan al començament de l'any com fos possible i intentar vendre els usats tan tard del calendari com puguem.

Però l'agressivitat a la qual actualment es veuen abocats els venedors a causa de la recessió econòmica fa que aquest principi tan arrelat avui ja no tingui sentit.

Fa uns anys la majoria de les vendes de vehicles es feien una mica abans d'arribar als mesos d'estiu. El juny era el mes de més èxit comercial perquè la gent volia estrenar vehicle per anar de vacances. Ara la situació ha canviat.

La relació entre els venedors i els seus proveïdors, les marques, travessa moltes turbulències que la indefinició permanent al voltant de l'esperada llei de distribució -de moment congelada- no ajuda a solucionar. Els concessionaris se senten molt pressionats per les marques, que no paren de reduir les xarxes i de collar al màxim els supervivents.

A finals d'any les botigues necessiten arribar a cobrir uns objectius marcats amb ferro pels fabricants. S'han de treure estocs del damunt, desfer-se dels cotxes de gerència, dels Km 0, de demostració i de les automatriculacions. Per això, quan els arriba el moment de les presses, fan ofertes molt interessants, superiors fins i tot al marge de benefici que tenen, mai més enllà del 12-15% per unitat. Aquest és el moment de comprar. Però si la llei de distribució tira endavant com voldria la Federació d'Associacions de Concessionaris de l'Automoció, aquest temps de gangues es podria acabar: els venedors reclamen poder retornar als fabricants les unitats no venudes i no haver-les d'assumir.

Al marge d'aquestes ofertes, i dels avantatges per acollir-se a bonificacions com les dels plans PIVE i PIMA Aire, els fabricants són conscients de les dificultats dels compradors per accedir als crèdits al consum. Per això, més que mai, les marques actuen com a financeres. I, sovint, les condicions que proposen fan més avantatjós comprar un vehicle a terminis a través seu, que no pas fer-ho al comptat o mitjançant un banc.

En molts casos, aquestes facilitats es poden fer servir fins i tot per comprar vehicles d'ocasió, comercialitzats pels mateixos concessionaris, que avalen la qualitat dels productes venuts amb una garantia totalment rigorosa.

De fet, molts constructors ja tenen la seva pròpia línia de negoci per vendre vehicles usats, i no necessàriament de la seva marca. És el cas de Renault Ocasió, BMW Premium Selection, Das Welt Auto de Seat-VW o Ford Selecció.

Però tot i el clar avantatge que representa l'adquisició d'un cotxe de segona mà a les empreses oficials, més del 70% d'aquestes transaccions encara es realitzen entre particulars que no poden oferir la seguretat dels professionals, amb el risc que això significa i les moltes reclamacions que aquests canals provoquen.

El parc que ens cal no és el de Portugal

A Catalunya, per cada cotxe nou, se'n venen 2,2 d'usats, una relació semblant a la d'Alemanya, i una mica per sota d'Itàlia, la Gran Bretanya o França. Això fa que aquí es concentrin el 16% de les vendes de cotxes de segona mà de l'Estat. A Lleida és on més han crescut aquesta mena de transaccions, un 15%, tot i que és a Barcelona on es concentren la majoria de les operacions fetes a Catalunya. Segons el Gremi de Venedors de Vehicles a Motor, des de primers d'any fins a finals d'octubre es van vendre a Catalunya 94.030 cotxes nous, un 4,9% més que l'any passat, i 210.179 d'usats, un 5% més que en el mateix període.

El parc automobilístic espanyol és dels més vells d'Europa, però no tant com el de Portugal, on per cada cotxe nou se'n venen 5,8 d'usats.

La meitat de les vendes de vehicles usats que es fan aquí corresponen a cotxes amb més de deu anys d'antiguitat, amb tecnologies velles i el perill que això suposa tant per a la seguretat viària com per al medi ambient.

Ocasión, torna el saló del vehicle garantit

Des d'ahir, divendres, fins al dia 8, els palaus 1 i 8 de la Fira de Montjuïc acullen la trenta-tresena edició d'una activitat que l'any passat va generar un volum de negoci de gairebé 22 milions d'euros.

Aquesta fira compta amb la participació de setanta expositors entre fabricants, concessionaris i empreses multimarca pertanyents al Gremi del Motor i a la Federació Catalana de Vehicles a Motor.

L'any passat la mostra rebre més de 30.000 visitants i va motivar la venda de 1.180 vehicles seminous, el 60% dels que hi havia en exposició. Aquest any els visitants es trobaran més de 2.000 cotxes, des d'utilitaris fins a vehicles de luxe, amb descomptes que poden arribar al 30% respecte al preu inicial. La majoria dels cotxes a la venda són seminous, amb menys de dos anys d'antiguitat i per sota dels 20.000 quilòmetres d'utilització. Sempre inclouen una garantia de dotze mesos, que es pot ampliar, i la certificació de Dekra, que n'acredita el bon estat.