LA GUANTERA

El caravàning, una opció cada cop més oberta

Des d’aquest dissabte i fins al dia 12 es fa al recinte firal de la Gran Via de Barcelona la trenta-unena edició del Saló del Caravàning.

És un sector que, tot i la crisi, manté el volum de negoci estabilitzat, amb un nivell de vendes més que acceptable, i fins i tot lleugerament a l’alça, tant pel que fa a productes nous com de segona mà. Aquest any, la mostra ha introduït un eslògan a la seva convocatòria: I’m caravanning [Jo sóc caravàning], destinat a popularitzar aquesta forma de desplaçament i d’habitatge, sovint directament vinculada amb el temps de lleure.

Els responsables de la fira volen trencar amb el concepte que utilitzar una autocaravana o una rulot és una manera de passar les vacances de “perfil baix”. Per això han volgut vincular la imatge d’alguns personatges força coneguts, com la model Malena Costa, la dissenyadora Míriam Ponsa, el periodista Santi Faro i el creador Custo Dalmau, a la pràctica del caravàning per fer entendre que pot ser una alternativa oberta a tothom.

Els que s’han mostrat usuaris més entusiastes d’aquest sistema de vida són tot un grup d’esportistes d’elit que han volgut ponderar els avantatges que té, a partir de la seva experiència personal.

Precisament, una de les entregues del programa El convidat ens va ensenyar la convivència entre Albert Om i l’ultraesportista Kilian Jornet a l’interior d’una rulot que l’atleta de la Cerdanya nascut a Sabadell té a Les Houches, als Alps francesos, i que li serveix com a base per als seus entrenaments. En Kilian ha incorporat l’autocaravana al seu mètode: “Jo sóc una mica nòmada. Passo bona part de l’estiu a l’autocaravana, així que es converteix en casa meva durant unes quantes setmanes. El que més m’agrada és que em dóna l’oportunitat de despertar-me cada dia en un lloc diferent i enmig de la natura. Prefereixo l’autocaravana perquè sóc lliure de dormir on vulgui, prop d’un lloc que m’agrada o que és adequat per entrenar-me. Sempre he estat acostumat a viure amb molt poques coses i en espais petits. Per això, fer vida a l’autocaravana no em va suposar un inconvenient en cap moment, sinó tot el contrari”, apunta el rei de la muntanya.

Els esportistes del motor són entusiastes d’aquesta vida itinerant. A la F-1 els pilots acostumen a dormir en hotels, tot i que després, als circuits, es passen el dia als hospitalities. A Ecclestone no li agrada tenir gent dormint al pàdoc, però tot i això campions com Vettel o Button s’estimen més fer-ho en unes motorhomes que acostumen a aparcar als afores.

En canvi, els cracs de MotoGP no volen ni sentir a parlar de dormir lluny. Marc Márquez ho té clar: “Si tinc la motorhome al pàdoc, no haig de sortir del circuit, estic més tranquil i concentrat. A més, m’estalvio les cues per entrar al matí i, si vull, puc desconnectar allà entre cada sessió d’entrenaments”.

Al Dakar, pilots com Laia Sanz o Nani Roma també fan servir autocaravanes per reposar entre etapa i etapa d’aquesta exigent prova. El de Folgueroles la compartia amb el seu company i gran rival a l’equip Mini, Stéphane Peterhansel: “Tenim moltes coses en comú. Per això, quan convius amb una persona que s’assembla a tu és molt fàcil compartir un espai tan determinat. Tant ell com jo teníem el nostre espai per pensar, relaxar-nos i concentrar-nos”.

Comença el Saló del Caravàning a Barcelona 

Els pavellons 4 i 5 del recinte de Gran Via acolliran 96 expositors en representació de més de 200 marques, que presentaran uns 350 vehicles i donaran a conèixer les últimes novetats, repartides en gairebé vint mil metres quadrats.

“Al saló -explica Ramon Nuez, el seu president- hi podem trobar tota mena de productes amb preus que van dels 20.000 als 200.000 euros, en funció del vehicle que busquem”. L’edició d’enguany busca un públic més jove. “Per això hem habilitat una zona de càmping perquè els visitants puguin venir a passar tot el cap de setmana amb els seus vehicles, en un ambient únic de gent que entén i estima el caravàning”, destaca Nuez.

La gran novetat i a la vegada un dels principals al·licients de la mostra d’aquest any per als visitants és la incorporació d’una zona outlet, en què, com explica José Miguel García, director del saló, s’hi poden trobar “des de vehicles kilòmetre zero, a d’altres low cost amb molt poc quilometratge i un perfecte estat de conservació”.

Tallers de bricolatge a l’abast de tothom

El Saló del Caravàning busca ser una activitat cada vegada més dinàmica. Per això, avui mateix posa en marxa uns tallers presencials de bricolatge per ajudar els usuaris d’aquesta mena de vehicles a poder-los personalitzar.

Els assistents podran aprendre a fer un contenidor de llaunes per a la nevera, una alarma perimetral, una paperera feta amb tub de PVC, o un escalfador d’aigua amb molt pocs materials i utillatges molt senzills. Aquests tallers estaran tutelats per Albert Ferrer i Gisbert, responsable del blog Alcasa Brico, en què hi ha diversos vídeos que expliquen, pas a pas, el procés per fer aquests gadgets. “Normalment són els usuaris de vehicles amb una certa antiguitat els que s’aventuren a fer aquestes personalitzacions”, assenyala Ferrer, “ja que les autocaravanes de nova generació disposen de tots els accessoris imaginables i més”.

El saló servirà de punt de trobada perquè els professionals del sector facin diversos actes per analitzar el mercat.