Cada cop més ciutats instal·len radars de soroll, amb multes de fins a 280 euros
Actualment Nova York, París o Londres disposen d'aquest tipus de radars, però ara una nova ciutat europea també els instal·larà
Els conductors estan cada cop més controlats mitjançant tot tipus de dispositius. Els radars de velocitat en són un bon exemple ja que poden ser fixos o mòbils (englobant aquests darrers els que s'instal·len a vehicles, a helicòpters o fins i tot en forma de pistola), però no en són pas l'únic, ja que les carreteres i carrers estan plens de càmeres que regulen i sancionen l'accés a zones no permeses a la circulació, existeixen dispositius que controlen si fem servir el cinturó correctament i fins i tot les autoritats poden controlar si accedim a un carril Bus-VAO amb els acompanyants necessaris al vehicle o no.
Sigui com sigui, a tot aquest arsenal de mesures s'ha incorporat recentment una de nova: els radars de soroll. Ciutats com París, Londres o Nova York ja els fan servir des de fa un temps, i fins i tot Barcelona en va instal·lar alguns fa uns anys per a realitzar una sèrie de proves. Però ara una nova ciutat europea s'ha sumat a la llista de capitals que fan servir aquest sistema de control: Amsterdam. La capital dels Països Baixos ha anunciat que instal·larà pels seus carrers diversos radars de soroll que mesuraran el so que emetin els vehicles per advertir als conductors que excedeixin els límits i fins i tot sancionar-los.
Així són els radars de soroll
Els dispositius que instal·larà Amsterdam pels seus carrers estan formats per un total de quatre micròfons al seu interior que, de forma precisa, detecten el nivell de soroll emès pels vehicles i la seva procedència exacta. Actualment els radars estan connectats a un panell informatiu que avisa als conductors que han superat el límit permès, però no són capaços d'identificar el vehicle infractor i no emeten cap tipus de denúncia.
Però un cop superat el període de proves disuasori la intenció del consistori holandès és la de començar a sancionar a tothom qui superi el límit legal de 83 dB. Per poder-ho fer tan sols s'hauran de fer servir unes càmeres específiques per a aquesta funció o bé fer servir les que ja tenen els radars de velocitat normals. D'aquesta manera, cada cotxe, moto, camió o similar que excedeixi el límit serà identificat i se li tramitarà una sanció que, de moment, serà de 280 euros.
El soroll causa 16.000 morts prematures a Europa
Darrerament se'n parla molt de la contaminació atmosfèrica, especialment a les ciutats. Però del que no se'n parla tant i també és un problema greu és de la contaminació acústica. Segons dades de l'Agència Europea del Medi Ambient, aquesta és la causa de fins a 16.000 morts prematures a Europa i d'un total de 72.000 hospitalitzacions al Vell Continent. Unes dades que, com és evident, es concentren especialment a les ciutats i a les zones més poblades del continent.
De fet, segons les investigacions fins a un 20% de la població està exposada de forma permanent a nivells de so que se situen per sobre del nivell màxim permès, quelcom que volen evitar cada cop més ciutats ja sigui mitjançant la pedagogia o, directament, les restriccions i les sancions.