Quants anys i quants quilòmetres pot durar un cotxe?
La vida útil d’un cotxe de combustió és d’entre 16 i 18 anys, mentre que en els electrificats les bateries comencen a degradar-se passats els 10 anys

Un dels principals dubtes a l’hora de canviar de cotxe és quants quilòmetres de vida útil i quants anys de servei pot assumir sense avaries greus. Un estudi de la Universitat de Birmingham i de la London School of Economics realitzat a partir de 30 milions de vehicles i amb més de 300 milions de registres d’avaries i incidències ha permès fer una aproximació a la vida útil real dels cotxes actuals.
L’estudi parteix d’unitats que han estat ben cuidades, és a dir, que han realitzat els canvis i revisions de manteniment oportunes, i que han estat sotmeses a un ús normal, sense excedir els límits dels vehicles analitzats. L’estudi anglès apunta que la vida útil d’un cotxe amb motor de gasolina és d’uns 18,7 anys de servei, amb una mitjana de 187.000 quilòmetres recorreguts. Amb tot, l’estudi conclou que la vida útil i el quilometratge final poden estar influïts pel tipus de manteniment, la qualitat de combustible i l'estil de conducció a què aquests cotxes resten sotmesos.
En el cas dels cotxes dièsel, l’estudi apunta una dada curiosa, ja que els fixa una vida útil de 16,3 anys (dos anys i mig menys que els de gasolina) però, per contra, eleva el seu quilometratge fins als 410.000 quilòmetres. Aquesta realitat s’explica pel tipus d’ús comercial i industrial a què habitualment s’han sotmès els cotxes amb mecànica dièsel. En el cas dels camions dièsel, l’estudi apunta que la gran majoria superen sense cap mena de problemes el milió de quilòmetres recorreguts.
Pel que fa als cotxes híbrids, l’estudi de la Universitat de Birmingham i la London School of Economic conclou que no existeixen diferències significatives pel que fa al motor de gasolina que fan servir amb els vehicles de combustió interna. Sí que apunta al factor de la degradació de les bateries de liti, i fixa la seva vida útil al voltant dels 10 anys i un quilometratge superior als 200.000 quilòmetres.
I els elèctrics què?
L’estudi no aporta dades concloents sobre la durada dels vehicles elèctrics, ja que no té un volum de mostres prou significatiu per generar dades de recerca. El que sí que apunta l’estudi, però, és que la vida útil de les bateries dels elèctrics és d’uns 10 anys o 200.000 quilòmetres de mitjana, i que la mitjana de cicles de càrrega dependrà de la freqüència i ús dels punts de càrrega ràpida. En general, la bateria dels cotxes elèctrics ha de suportar uns 3.000 cicles de càrrega complets abans de mostrar una degradació que pot arribar al 65% de la capacitat nominal de càrrega. Tot i aquesta disminució de la capacitat de càrrega i de l'autonomia, però, els vehicles elèctrics poden seguir funcionant tenint en compte, això sí, que el seu rendiment serà més baix.