Els neumàtics són un element essencial per a la seguretat viària. De fet, l'estat dels neumàtics i dels frens són els dos elements de seguretat activa més rellevants a l'hora de prevenir possibles incidències i accidents. En aquest sentit, és interessant l'últim estudi de l’OCU que analitza quins són els millors i els pitjors fabricants de neumàtics del mercat, segons les opinions dels seus usuaris. Aquest estudi ha recollit les opinions i les experiències de 52.000 conductors de cinc països europeus sobre la satisfacció i la qualitat percebuda dels neumàtics dels seus cotxes, i això ha permès generar una classificació dels millors i els pitjors fabricants de neumàtics del mercat.
L’estudi, que inclou la mitjana dels últims cinc anys en les percepcions sobre els neumàtics de les persones enquestades, divideix els fabricants en tres grans blocs: els bons o ben valorats (identificats amb quatre estrelles), els de qualitat normal (tres estrelles) i els de qualitat percebuda baixa o millorable (amb dues estrelles).
Les millors marques de neumàtics del mercat, segons aquest estudi, són Continental, Bridgestone, Goodyear i Dunlop, tots ells qualificats amb quatre estrelles i una puntuació de qualitat percebuda superior als 60 punts sobre 100. En l’altre costat de la balança hi figuren fabricants de mercats emergents com Taiwan o Singapur.
Classificació dels neumàtics analitzats
Continental 64/100
Brigdestone: 62/100
Goodyear: 62/100
Dunlop: 61/100
Pirelli: 59/100
Michelin: 58/100
Vredestein: 57/100
Toyo: 56/100
Kumho: 56/100
Nokian (Grup Bridgestone): 55/100
Falken: 54/100
Esa Tecar: 54/100
Hankook: 52/100
Semperit (Grup Continental): 51/100
BFGoodrich (Grup Michelin): 50/100
Barum (Grup Continental): 50/100
Giti: 50/100
Pollo: 49/100
Nexen: 49/100
Sava: 49/100
Maxxis: 49/100
Fulda (Grup Goodyear): 49/100
Uniroyal (Grup Continental): 47/100
Yokohama: 44/100
Kleber (Grup Michelin): 39/100
Laufenn (Grup Hankook): 38/100
GT Radial (Grup Giti): 35/100
L’estudi de l'OCU també inclou diverses dades interessants, com ara el fet que el 96% dels conductors d’Espanya utilitzen neumàtics d’estiu durant tot l’any, a diferència dels conductors europeus, que fan servir neumàtics d’hivern durant els mesos més freds de l’any de manera molt més consolidada. Aquesta diferència s’explica per les condicions meteorològiques de l’estat espanyol, amb uns hiverns molt menys freds que els del nord i el centre d'Europa.
Un altre aspecte interessant a l’hora d’analitzar els neumàtics és que la majoria de conductors i conductores de l’Estat només els canvien quan ja són vells. De fet, l’estudi recull que el 71% dels enquestats espanyols només canvien els neumàtics quan la goma ja està envellida i el perfil pràcticament esgotat. Els fabricants aconsellen canviar de neumàtics cada 10 anys o 45.000 quilòmetres per garantir-ne l'eficàcia i el correcte funcionament.