Motor Seguretat vial

Austràlia implementa un carnet de conduir específic per a vehicles molt potents

La mesura serà de caràcter retroactiu i entrarà en vigor a partir de l'1 de desembre de 2024 a l'estat d'Austràlia Meridional

Austràlia implementa un carnet de conduir específic per a vehicles molt potents
3 min

Tot i que els vehicles superesportius no són gaire habituals als nostres carrers i poques persones se'ls poden permetre, a l'estat espanyol es produeix una situació que és, com a mínim, sorprenent: els motociclistes que vulguin adquirir una moto molt potent han de passar un període d'espera un cop han obtingut el carnet de conduir i acreditar una experiència prèvia, però això no passa en el cas dels cotxes. Així, qualsevol conductor de 18 anys amb el carnet acabat d'obtenir pot conduir sense cap limitació qualsevol Ferrari, Lamborghini o Bugatti, per posar alguns exemples de vehicles molt potents.

Això no només es dona a Espanya, sinó que és habitual arreu del món. Excepte a un lloc concret: l'estat d'Austràlia Meridional. Aquesta regió d'Austràlia va proposar fa un temps un projecte de llei per endurir els requisits necessaris per poder conduir vehicles molt potents, i ara aquesta proposta es farà realitat en forma d'un nou carnet de conduir que serà obligatori a partir de l'1 de desembre del 2024.

Serà necessari disposar d'aquest carnet per conduir vehicles amb una relació pes-potència superior a 370 CV per tona.

El nou carnet U serà una mesura retroactiva

Sota el nom de "llicència U", el nou carnet de conduir que implementarà Austràlia Meridional serà obligatori per as conductors de vehicles amb una massa bruta de menys de 4.500 kg amb una relació pes-potència superior als 370 CV per tona. Per aconseguir aquest permís serà necessari completar un curs de capacitació en línia que encara s'està desenvolupant.

A més –i això és el més cridaner d'aquesta nova norma– la mesura serà retroactiva, de manera que tots els conductors que vulguin continuar circulant amb vehicles que compleixin aquests requisits hauran d'obtenir el permís. La idea d'aquest curs serà conscienciar dels riscos associats a la conducció d'aquests vehicles, especialment després del cas de Sophia Naismith, una nena de 15 anys que va morir atropellada pel conductor d'un Lamborghini Huracan que, segons sembla, circulava amb el mode de conducció més esportiu del vehicle (pensat per al seu ús en circuit) quan va perdre el control i va acabar sobre la vorera.

La mesura serà de caràcter retroactiu i afectarà els conductors que ja disposin d'un vehicle superesportiu.

Multes per circular sense els sistemes de seguretat activats i penes de presó superiors

A més d'aquesta nova mesura, l'estat d'Austràlia Meridional també ha informat que els conductors hauran de mantenir activats els sistemes d'ajuda a la conducció en tot moment quan circulin per la via pública. Així doncs, si es determina després d'un accident que el conductor circulava sense el control d'estabilitat, la frenada d'emergència o el control de tracció activat, podrà rebre sancions de fins a 5.000 dòlars australians (uns 3.000 euros aproximadament).

Això, a la pràctica, es tradueix en el fet que molts d'aquests vehicles superesportius no podran circular per la via pública amb els modes de conducció més radicals activats, ja que habitualment desconnecten aquestes ajudes en estar orientats a un ús exclusivament en circuit.

Desactivar els sistemes de seguretat del vehicle a la via pública també estarà sancionat.

D'altra banda, la regió australiana també ha fet públic que en cas que un accident causi la mort o lesions greus a altres usuaris i la conducció es realitzés "sense prendre les necessàries precaucions" les penes de presó passaran de dotze mesos a un màxim de set anys. Tot plegat unes lleis que s'endureixen notablement i que en més d'una ocasió han generat un debat similar en altres països, especialment a Europa i els Estats Units.

stats