Així és com hem d'evitar caure en la cada cop més habitual estafa del retrovisor
Compte si ens trenquen un retrovisor i ens deixen una nota al parabrisa amb un número de telèfon, podria ser un intent d'estafa
Fa unes setmanes parlàvem a l'Ara Motor d'un tipus d'estafa anomenada smishing en què els ciberdelinqüents envien missatges de text a usuaris simulant ser d'una entitat de la qual són clients per obtenir informació privada o, directament, aconseguir diners. Doncs bé, avui tractem un altre tipus d'estafa igual de sofisticada i que, a més, inclou un perjudici real per al vehicle de la possible víctima.
S'anomena "estafa del retrovisor" perquè els delinqüents trenquen un retrovisor exterior d'un vehicle i deixen una nota de disculpa al parabrisa. El que per a qualsevol persona normal podria ser un acte de bona fe (has causat un dany a un vehicle tercer i deixes a la persona afectada les teves dades per tractar de resoldre el problema mitjançant l'assegurança del vehicle) realment amaga un intent d'estafa que s'inicia tan bon punt truquem al número que apareix a la nota.
Qui respon la trucada no és l'asseguradora, sinó un estafador
El més normal quan algú arriba al seu vehicle i veu que el retrovisor està trencat i que algú ha deixat una nota al parabrisa amb un número de telèfon és trucar per tractar de reparar els desperfectes. Però en aquest tipus d'estafa el que s'amaga darrere d'aquest número de telèfon no és l'individu que suposadament ha trencat el retrovisor, sinó un estafador que es farà passar per la companyia d'assegurances. La conversa inicial no hauria d'aixecar cap tipus de sospita, ja que només es demanaran les dades personals necessàries per poder obrir un expedient que, en teoria, hauria de servir per reparar el vehicle.
El problema arriba quan des d'aquesta suposada companyia d'assegurances s'envia un missatge que conté un enllaç per, en teoria, continuar amb la tramitació de la reparació. I és que aquest enllaç porta a una pàgina dissenyada pels estafadors per aconseguir dades personals sensibles, com per exemple contrasenyes i dades bancàries, que posteriorment poden utilitzar per buidar el compte corrent de la víctima.
Una altra modalitat d'estafa, tot i que força similar, és la que instal·la en el dispositiu de l'afectat un programa que permet als estafadors poder veure en tot moment la pantalla del mòbil, aconseguint així accedir a informació personal delicada com per exemple, novament, contrasenyes i dades bancàries. Sigui com sigui, és un intent d'estafa.
Malgrat tot, és relativament fàcil evitar caure en l'estafa del retrovisor
Si hem caigut en la trampa, evidentment el que haurem de fer serà denunciar a la policia el que ha succeït, tot i que en aquest cas evitar caure-hi és força més fàcil que en altres tipus d'estafes. Si algú ens trenca un retrovisor i ens deixa una nota al parabrisa amb un telèfon, d'entrada podríem mirar de parlar directament amb el conductor, i no amb la suposada asseguradora. Si això no fos possible, simplement hauríem de demanar totes les dades d'identificació a l'agent d'assegurances amb qui suposadament estiguem parlant, i abans de donar qualsevol tipus de dada personal hauríem de fer una trucada a aquesta companyia per assegurar-nos que amb qui hem parlat és realment un treballador de l'empresa i no un estafador.
Si des de la companyia no en saben res, automàticament hem de bloquejar el número al qual hem trucat prèviament, evitar accedir a qualsevol enllaç i denunciar l'intent d'estafa. En aquest cas haurem evitat caure en un engany, però malauradament continuarem amb el retrovisor trencat i la reparació l'haurem de pagar nosaltres o, en cas de tenir una pòlissa a tot risc, la nostra companyia d'assegurances.