Seguretat viària
Motor 20/07/2021

El 82% dels conductors espanyols circulen amb sistemes lumínics deficients

Un estudi revela que el 10% dels conductors han patit alguna incidència circulant en condicions adverses a causa d’una il·luminació deficient

2 min
Il·luminació viària

El 82% dels conductors enquestats en un estudi de Lumileds i Fesvial (Fundació Espanyola per a la Seguretat Viària) reconeixen haver patit situacions de risc durant les hores de nit o en condicions adverses, com ara boira o pluja intensa, a causa d’una il·luminació deficient dels seus vehicles. Aquesta realitat contrasta amb el fet que la majoria d’accidents greus arreu de l’estat espanyol es produeixen durant les hores de menys llum diürna.

Un dels motius d’aquesta realitat s’explica pel fet que el parc automobilístic espanyol ha envellit substancialment durant els darrers anys, ja que actualment el 50% dels cotxes que circulen a Espanya tenen 10 anys o més, amb sistemes d’il·luminació viària que en molts casos es poden qualificar de deficients. De fet entre el 60% i el 70% dels enquestats reconeixen haver circulat de nit o per túnels amb fars defectuosos o bombetes foses, i que no els canvien fins que han de passar les revisions pertinents a les ITV.

D’altra banda, els conductors de vehicles de menys de cinc anys d’antiguitat són els únics que majoritàriament afirmen disposar d’un sistema d’il·luminació adequat en el seu vehicle: set de cada deu conductors estan contents de la prestació lumínica del seu vehicle nou. En aquest punt hi té molt a veure que la major part de cotxes nous fan servir llums de tipus led, amb més capacitat lumínica que els fars halògens o de xenó.

Però un dels punts més sorprenents d’aquest estudi és que els enquestats majoritàriament afirmen que els intermitents no són considerats un element important de seguretat viària, ja que obtenen una valoració de risc baixa (3,7 sobre 10) com a possibles ocasionadors de xocs o accidents viaris.

stats