Motor Consells de conducció

5 consells per allargar la vida de la bateria del cotxe

Amb aquestes recomanacions no evitarem que la bateria es descarregui, però sí que en podrem allargar l'ús

5 consells per allargar la vida útil de la bateria
4 min

Amb l'arribada de l'hivern i de les baixes temperatures, els components mecànics dels cotxes pateixen de valent, i alguns elements són especialment sensibles. Un és la bateria, que no es porta gaire bé amb les baixes temperatures i que en aquesta època de l'any és l'encarregada de donar força disgustos als conductors que no l'han mantinguda en perfectes condicions o bé la que tenen s'acosta a la fi de la seva vida útil.

És per aquest motiu que avui repassarem cinc consells per allargar la vida de la bateria del cotxe. Unes recomanacions que són vàlides per a tot l'any però que en època hivernal prenen especial rellevància, i gràcies a les quals evitarem un desgast prematur d'aquest component. Això sí, els miracles no existeixen i si la bateria ja ha complert el seu cicle se'ns esgotarà igualment... Però potser amb aquests consells la podrem aguantar uns quants mesos més.

Evita encendre elements auxiliars amb el motor apagat

En la majoria de vehicles la bateria és l'únic element que proporciona alimentació elèctrica i, malgrat que pugui semblar que només fa funcionar el motor d'arrencada, el cert és que té moltes funcions més. Per exemple, amb el motor apagat dona corrent als llums, les finestres, la ràdio o el sistema de ventilació, entre altres elements auxiliars. Tot plegat té un consum notable, de manera que cal evitar activar-la mentre el cotxe estigui apagat per evitar que es descarregui.

Mantenir els llums encesos és un dels motius pels quals es pot descarregar una bateria.

D'altra banda, l'acció que més energia requereix per part de la bateria és l'arrencada del cotxe, motiu pel qual haurem d'evitar tenir els llums encesos o la ràdio connectada en el moment d'engegar el motor. Molts vehicles desconnecten aquests sistemes automàticament quan girem la clau per arrencar, però mai no està de més fer-ho manualment.

No tinguis el cotxe aturat durant molts dies

La bateria es descarrega si la fem servir, però encara es descarrega més si no la fem servir. Pot semblar contradictori, però el cert és que només pel fet d'estar connectada a tots els sistemes i en un permanent standby fa que de mica en mica es vagi descarregant, i si no circulem amb el cotxe l'alternador no pot regenerar l'energia que es perd de manera natural. És per aquest motiu que quan un cotxe ha de passar força mesos aturat és imprescindible desconnectar la bateria.

Si no fem servir el cotxe habitualment se'ns pot esgotar la bateria.

Si no tenim previst que el cotxe estigui aturat uns mesos, no caldrà que desconnectem la bateria, però si el fem servir molt poc serà recomanable engegar-lo un parell de cops al mes i recórrer una distància d'uns 40 o 50 quilòmetres per carretera i autopista per allargar-ne la vida útil. I si el cotxe dorm al carrer en època hivernal, l'ideal és augmentar aquesta periodicitat a un cop per setmana.

No facis sempre trajectes curts

En la mateixa línia del consell anterior, si fer servir el cotxe molt poc és dolent, també ho és fer-lo servir sempre per realitzar trajectes curts. La lògica és simple: l'alternador s'encarrega de recuperar l'energia que la bateria perd i alimentar el sistema per evitar que es descarregui ràpidament, però per arribar a compensar l'electricitat que es perd és necessari que fem servir el cotxe uns cinc minuts aproximadament. Així doncs, si el fem servir menys d'aquest temps estarem perdent energia.

Cal evitar realitzar sempre trajectes curts si volem que la bateria ens duri uns quants anys.

No cal mantenir el vehicle encès expressament cada cop que fem un trajecte inferior a aquesta durada, però sí que resulta recomanable fer viatges més llargs habitualment per allargar la vida útil de la bateria. Això sí, cal tenir present que la bateria no és infinita i que al cap d'uns quatre o cinc anys se'ns esgotarà, però si abusem dels trajectes curts aquesta xifra baixarà notablement.

Pitja sempre l'embragatge a l'hora d'arrencar

Quan aparquem en un pendent i volem arrencar el cotxe sempre pitgem l'embragatge per poder efectuar l'operació (amb una marxa engranada no podríem posar en marxa el propulsor), però no sempre es pitja aquest pedal quan s'engega el motor amb el canvi de marxes en punt mort, ja que no és estrictament necessari. El consell per allargar la vida útil de la bateria en aquest sentit és simple: pitjar sempre el pedal de l'embragatge.

A l'hora d'engegar el motor, sempre amb l'embragatge pitjat.

Cal tenir present que el motor d'arrencada ha de moure una sèrie de components a l'hora de donar vida al propulsor, i si pitgem el pedal li estalviem haver de moure alguns engranatges que no són necessaris per arrencar però que sí que fan que la bateria hagi de generar més energia per dur a terme l'operació. En aquest mateix sentit, cal evitar forçar el motor d'arrencada si no aconseguim engegar a la primera i deixar un descans d'uns 15 a 20 segons en cada repetició.

Aparca en una superfície coberta en la mesura del possible

Fins ara els anteriors consells per allargar la vida útil de la bateria els podia seguir tothom, però l'últim de la llista no és tan genèric, perquè depèn de la situació de cada conductor. I és que no tothom té l'opció d'estacionar el seu cotxe sota cobert, però el cert és que fer-ho no només serveix per cuidar la bateria, sinó també la resta de components del vehicle.

Aparcar en superfícies cobertes allarga la vida útil dels components del vehicle.

Ja sigui per la calor extrema de l'estiu, per la pluja, pels excrements dels ocells, per la brutícia del carrer o pel fred de l'hivern, en general els cotxes es conserven millor en un pàrquing, arrecerats dels elements. Però si no és possible mantenir el cotxe cobert durant tot l'any, és recomanable fer-ho durant els mesos més freds, per evitar que se'ns glacin els vidres i que la bateria vegi reduïda dràsticament la seva vida útil. I és que, com dèiem al començament d'aquest article, es tracta d'un element molt sensible a les baixes temperatures.

stats