Proves cotxes
Motor  /  Proves 01/05/2018

Volkswagen Golf GTI, mite etern

Provem l’actual Golf GTI, un autèntic mite que s’ha convertit en el rei del segment

Ferran Vital
7 min
Volkswagen Golf GTI, mite etern

Ha tingut rivals més grans, més potents i amb una habitabilitat millor, però el Golf GTI els ha derrotat a tots generació rere generació fins a convertir-se en el rei indiscutible del seu segment. I és que (cal reconèixer-ho) aquest Golf GTI és una de les opcions més equilibrades i polivalents de tota la història.

Volkswagen Golf GTI, mite etern

No exagero gens si afirmo que el Golf GTI és el cotxe que et permet fer-ho tot: és un cotxe amb ‘handling’ i comportament esportiu però neutre i molt segur, eficaç en qualsevol registre, amb una estètica discreta però contundent i amb registres de consums realment baixos per a un cotxe de més de 200 CV de potència.

Un ocupant de gairebé 190 centímetres no toca enlloc a les places posteriors

A més, aquest Golf GTI també és un cotxe amb prou espai per a una família amb dues criatures –les seves places posteriors permeten encabir-hi un tercer ocupant, per bé que aniria un pèl just– o amb dos adults de fins a 1,90 metres d’alçada, que no tocaran amb els genolls el seient davanter ni tocaran el sostre amb el cap. I encara que no sigui una dada gaire rellevant, el maleter d’aquest Golf GTI homologa 380 litres de capacitat, la xifra més alta de la història dels GTI de Volkswagen.

Maleter GTI

Un dels aspectes que més m’agraden del Golf GTI Performance és que no vol ser un cotxe cridaner ni destacar. Al contrari, el Golf GTI és un cotxe més aviat discret que només els ulls més experts reconeixeran a primer cop d’ull.

Detall llandes i pinces de fre

Sí, és cert que la franja vermella de la calandra, els fars posteriors enfosquits, la doble sortida de les cues d’escapament cromades o les pinces de fre de color vermell diferencien un GTI de la resta de la gamma, però aquest GTI –sobretot amb una carrosseria de color blanc– no destaca gaire més que un Golf normal amb un paquet R-Line. I això, des del meu punt de vista, és un avantatge.

Quadre comandaments i posició conducció

Els interiors del Golf GTI Performance mantenen els entapissats de quadres escocesos o tartà i diversos detalls estètics de color vermell que contrasten amb la pantalla tàctil de 12,3 polzades i el quadre d’instruments totalment digital Virtual Cockpit d'última generació i que podem gestionar i configurar al nostre gust.

Devorador de revolts o compacte potent?

Arribats a aquest punt, no em puc estar de pensar si el Golf GTI és un cotxe pensat per als joves. És un cotxe juvenil, però penso que ha perdut part del caràcter radical que caracteritzava les primeres generacions del GTI. Ara el Golf GTI és més senyor, més apamat, menys reactiu: però per sobre de tot, molt més segur. Els frens de disc ventilats aturen amb seguretat aquest esportiu, i les barres estabilitzadores dels dos eixos mantenen el xassís del Golf GTI Performance ben adherit a l’asfalt fins i tot en trams revirats a un ritme àgil.