SsangYong Tívoli Grand: encara és possible comprar un cotxe nou a bon preu
Ens posem al volant de la versió més espaiosa del Tívoli, que ofereix un motor de 163 CV i un maleter enorme per menys de 20.000 euros
Estem vivint temps complicats per al sector de l’automoció. A més de les crisis econòmiques recurrents i els efectes negatius de la pandèmia, el món de l’automòbil ha de sumar-hi crisis pròpies com la dels semiconductors, problemes de desabastiment, restriccions cada vegada més dures de circulació i un encariment enorme de les matèries primeres i del cost de l’energia. I per si tot això no fos suficient, l’automoció es troba immersa en un complicat procés d’electrificació que augmenta encara més els costos de producció.
És per això que actualment comprar un vehicle és gairebé una utopia per a moltes famílies, perquè els cotxes s’han encarit molt i perquè l’oferta mecànica és tan variada que costa saber quina és la correcta. Però afortunadament, en tot aquest mar de dubtes i problemes marques com SsangYong aposten per la simplicitat i la senzillesa.
A l’Ara Motor hem tingut l’ocasió de provar el SsangYong Korando i el Tívoli, dos tot camins que destaquen pel seu preu contingut. Ara és el torn del SsangYong Tívoli Grand, un model renovat (abans conegut com a XLV) que aposta per augmentar notablement l’espai interior del Tívoli normal i oferir d’aquesta manera un producte molt econòmic però amb una enorme habitabilitat. L’objectiu és evident: construir un vehicle pràctic i senzill que s’adapti a les necessitats d’aquelles famílies que busquen un cotxe nou, espaiós i a un preu reduït. Així doncs, tot seguit comprovarem quines són les aptituds d’aquest SUV coreà.
DISSENY EXTERIOR
Fa uns anys va passar per l’Ara Motor la versió renovada del SsangYong Tívoli, el SUV més petit de la marca coreana que ens va sorprendre pel seu disseny, comportament i preu reduït. Ara SsangYong ha presentat un nou model que, en el fons, no deixa de ser el mateix cotxe però amb una carrosseria força més gran i que s’adapta molt millor a les necessitats d’aquelles persones que necessiten un cotxe amb un maleter enorme.
A nivell estètic, doncs, és gairebé idèntic al Tívoli normal. De fet, el seu frontal no presenta cap canvi important més enllà d’un petit redisseny de l’entrada d’aire inferior. En aquesta vista destaquen per sobre de tot les òptiques frontals (amb il·luminació diürna LED), connectades entre sí per una motllura negra que integra el logotip de la marca. Però en línies generals per davant el Tívoli Grand és un cotxe estèticament simpàtic i atractiu.
A la vista de perfil és a on comencem a notar que estem davant d’un model diferent. I és que aquí es mantenen els trets estètics principals del Tívoli normal fins al pilar B. O el que és el mateix, un capó molt horitzontal que finalitza amb una línia cromada molt característica i un pilar A presidit per línies rectes i pintat en color negre per a crear la sensació de sostre flotant. Però a partir d’aquí tot canvia notablement.
El primer que crida l’atenció és que la marca coreana ha dotat el seu model d’unes formes molt musculoses que fan que el cotxe es vegi imponent i que, dit sigui de pas, augmenten la capacitat del maleter i l’espai disponible. A més, el voladís posterior és molt més gran que el del model compacte i la forma tant del vidre posterior com de les barres del sostre aporta un extra de robustesa que aconsegueix que aquest cotxe, malgrat ser un SUV, tingui aspecte de totterreny.
Tot plegat ens porta directes cap a una part posterior en la que el disseny és completament nou i en la que destaquen uns pilots LED ubicats als extrems de la carrosseria, una porta del maleter enorme i un para-xocs prominent que integra la llum antiboira a la seva part central. En definitiva, un cotxe que a nivell de disseny està força ben treballat i es mostra imponent.
DISSENY INTERIOR
En línies generals l’habitacle d’aquest Tívoli Grand és molt similar al del Tívoli normal, ja que el que la marca ha volgut treballar principalment és l’habitabilitat. Això vol dir que estem davant d’un cotxe senzill però honest: no pretén aparentar més del que realment ofereix i resulta pràctic i còmode.
Ja d’entrada sobta que l’accés a l’interior és molt còmode gràcies a la posició elevada de conducció i a que els seients són molt confortables. I un cop a dins, el primer que crida l’atenció és que tot està molt ben ordenat i allà on s’espera. El quadre d’instruments és analògic i disposa dels dos rellotges típics per a la velocitat i les revolucions (tot i que en versions superiors la instrumentació empra una pantalla digital), la pantalla central de 8 polzades és tàctil i està ben ubicada i detalls com els comandaments del volant o els controls del climatitzador manuals ens faciliten la vida a bord.
De fet, el que menys m’agrada en aquest model és el mateix que no em va convèncer a la resta de models de la marca coreana: l’ús abusiu del material Piano Black. És una crítica constant a gairebé tots els models, però en el cas de SsangYong es fa especialment rellevant perquè la presència d’aquest material –que s’embruta i es ratlla amb molta facilitat- és molt evident.
Més enllà d’aquest detall, la resta de l’habitacle resulta correcte. El funcionament del sistema d’infoentreteniment no és el més ràpid del mercat i no disposa de navegador, però podem connectar el nostre telèfon mitjançant Android Auto o Apple CarPlay per solucionar aquest problema. A més, la dotació de sèrie de tota la gamma inclou un completíssim paquet de sistemes de seguretat que la marca anomena SASS i que incorpora elements com el lector de senyals, la frenada d’emergència o el control de canvi involuntari de carril, entre d’altres.
HABITABILITAT
Arribem al punt més destacable de la prova del SsangYong Tívoli Grand, perquè és en l’habitabilitat interior on la marca ha volgut centrar els seus esforços. D’entrada destaca la gran quantitat d’espais per a desar objectes que hi trobem repartits per tot l’habitacle, un símptoma que ens avisa que estem davant d’un cotxe amb vocació familiar.
A les places posteriors l’habitabilitat és bona i tenim espai de sobres tant per al cap com per a les cames. De fet, i a diferència del que acostuma a passar en la majoria de models d’aquest segment, fins i tot un cinquè passatger podrà viatjar amb certa comoditat, ja que el seient central és tou i el túnel de transmissió gairebé imperceptible. Això sí, en aquesta zona del vehicle no hi trobem els típics elements de luxe que hi veiem en altres cotxes, de manera que no disposem de sortides d’aire o connexions USB, per exemple.
Si ens centrem en el maleter del SsangYong Tívoli Grand, la marca ha augmentat la capacitat dels 427 litres del model normal a uns impressionants 574 litres, una xifra especialment destacable si tenim en compte que aquest model és tan sols 28 centímetres més llarg que el normal. Això sí, la marca anuncia una xifra de 720 litres de capacitat, però cal tenir present que aquest mesurament es fa fins al sostre.
El maleter com a tal resulta molt aprofitable. La boca de càrrega està una mica elevada (típic en la majoria de SUV) però les seves formes permeten carregar objectes voluminosos amb facilitat. A més, disposa de ganxos per a subjectar la càrrega i d’unes tires elàstiques que ens permeten immobilitzar petits objectes. El maleter es pot dividir en dos nivells, aconseguint una superfície de càrrega plana (però menys espai total) o els citats 574 litres si situem el pis en la posició més baixa possible. I si tot i així ens falta espai podem abatre els seients posteriors per obtenir un total de 1.440 litres de capacitat.
MOTOR
A diferència de marques que ofereixen moltes combinacions de motorització, caixa de canvis i tipus de tracció, Ssangyong ha volgut simplificar-ho tot molt. De fet, el Tívoli Grand només està disponible amb un motor d’1.5 litres T-GDI de 163 CV, amb la particularitat que s’ofereix una versió que només pot funcionar amb gasolina (la que estem provant avui) i una altra que pot fer servir indistintament gasolina o gas liquat del petroli. Així doncs, i tenint en compte que només es pot escollir amb tracció davantera, l’única opció de personalització que tenim a nivell mecànic es escollir si volem canvi automàtic o manual.
Amb una potència de 163 CV entre les 5.000 i les 5.500 revolucions i un parell màxim de 280 Nm de les 1.500 voltes i fins a les 4.000, el motor d’aquest SUV urbà es mostra força enèrgic. De fet, ha augmentat notablement la potència del model al qual substitueix i ara ofereix un rendiment molt superior a l’hora de viatjar per autopista amb el maleter ple d’equipatge.
Això sí, aquest augment de potència té un preu, i cada dia que passa és més car: el consum. La marca homologa una despesa de 7,2 litres cada 100 quilòmetres, però a l’hora de la veritat el consum se situa més aviat pels volts dels 8 litres. El problema principal no és tant que la xifra real sigui superior, sinó que en el fons és força elevada. Així doncs, en aquest sentit resulta força més recomanable escollir l’opció de GLP, que a més disposa de l’etiqueta ECO de la DGT.
DINAMISME
SsangYong ha destacat històricament per fabricar tot terrenys i fins i tot models familiars, i això es nota molt al volant d’aquest Tívoli Grand. Novament, en l’apartat dinàmic estem davant d’un cotxe honest i que no pretén enganyar ningú. Si per fora té aspecte de SUV sobredimensionat amb el qual realitzar llargs viatges, el seu comportament és exactament el que s’espera: còmode per sobre de tot i sense cap pretensió esportiva.
Això sí, malgrat no ser un cotxe dissenyat per oferir sensacions al volant, això no vol dir que la marca hagi deixat de banda el comportament dinàmic. De fet, SsangYong ha millorat el xassís i ha rebaixat el pes fins als 1.405 quilos, donant com a resultat un cotxe que resulta força potent i que en la part alta del comptavoltes accelera amb contundència.
En qualsevol cas, és a l’autopista on aquest cotxe se sent realment còmode. L’habitacle està ben insonoritzat, la suspensió té un tarat molt confortable i la direcció és molt més tova que comunicativa o directa, per la qual cosa el millor que podem fer és programar el control de velocitat i gaudir del viatge mentre passen els quilòmetres gairebé sense adonar-nos.
CONCLUSIÓ
El SsangYong Tívoli Grand no passarà a la història per ser el SUV més espectacular del mercat... però tampoc ho pretén. De fet, el que busca és justament el contrari: complir en tots els aspectes però passar desapercebut, sense cridar gaire l’atenció però resolent totes les necessitats que pot tenir una família. És, de fet, el que coneixem popularment com un cotxe de batalla. I el millor de tot és que incorpora una notable dotació tecnològica i de seguretat a un preu gairebé ridícul pel que estem acostumats a veure actualment. La gamma Tívoli Grand arrenca en tan sols 19.900 euros sense descomptes, que es poden quedar en 16.500 euros aplicant totes les promocions de la marca. Tot plegat gairebé un regal avui en dia per a un vehicle molt espaiós, ben equipat i força potent.
- Preu22.400 euros
- CombustibleGasolina
- Etiqueta ecològica C (color verd)
- Motor1.5 gasolina turbo, 4 cilindres
- Potència163 CV i 280 Nm
- TraccióDavantera
- Mides i pes4480mm llarg / 1810 ample / 1660 alt. 1.405 quilos
- Nota7/10