Proves cotxes

SsangYong Musso Sports: probablement, la 'pick-up' més polivalent del mercat

Els vehicles d'estil 'pick-up' poden ser millors que els 4x4 de tota la vida? Ho esbrinem en aquesta prova de la SsangYong Musso Sports

7 min
Prova de la SsangYong Musso Sports, la pick-up més polivalent del mercat?

El món de l'automòbil no és homogeni globalment, i els vehicles que triomfen a Europa no són els mateixos que triomfen als Estats Units o als països asiàtics. Mentre que al Vell Continent històricament s'hi han venut molt bé els utilitaris, els compactes i les berlines, als Estats Units sempre han tingut molt bona acollida les pick-ups i els totterrenys enormes i en zones com el Japó han resultat exitosos els petitíssims kei cars.

Més enllà del fet que el segment dels SUV sí que ha estat capaç de vendre's a tot arreu més o menys de la mateixa manera, el cert és que quan parlem de pick-ups habitualment ens venen al cap imatges de models americans enormes, ja que allà és on millor s'han venut històricament. Però darrerament a Europa aquest segment ha guanyat força pes, en part degut al fet que les marques cada cop fabriquen menys models 4x4 i aposten més pels SUV. Així doncs, qui vol un cotxe aventurer per circular per superfícies complicades ha de recórrer a aquest segment.

El disseny de la SsangYong Musso Sports és relativament esportiu, malgrat ser una 'pick-up'.

Però, evidentment, models com el Ford Ranger (o el Ranger Raptor), el Toyota Hilux, el Mitsubishi L200 o el Jeep Gladiator tenen preus força elevats, de manera que no tothom pot accedir a aquest segment amb facilitat. I precisament per cobrir aquesta necessitat arriba la pick-up de SsangYong, anomenada Musso Sports i que al mercat coreà és un dels pilars de vendes de la marca. Si tenim en compte que està disponible des de 34.000 euros (però que amb descomptes se situa en 27.500) i que disposa de tracció total i d'un motor dièsel de 202 CV, el cert és que l'accés a aquest segment resulta una mica més fàcil. Però realment és interessant aquest model? Ho esbrinem en aquesta prova de la SsangYong Musso Sports.

DISSENY EXTERIOR

La nova SssangYong Musso és un cotxe enorme, de 5,40 metres de longitud, 1,95 d'amplada i 1,88 d'altura. Però no només resulta imponent per les seves mides, sinó també pel seu disseny. Només cal donar una ullada al frontal per veure que la graella davantera és absolutament enorme: ocupa gairebé tota la superfície i relega els llums diürns als laterals del para-xocs. També de la graella en surten les òptiques (que poden disposar de tecnologia LED) i fins i tot el protector del càrter, pintat d'un llampant color vermell per ressaltar el seu cognom, Sports.

La graella frontal és la protagonista absoluta de la part davantera.
La caixa ofereix una capacitat de càrrega de 870 kg en la versió que disposa de suspensió posterior multibraç.

El disseny lateral llueix una estètica pròpia dels SUV en alguns aspectes, com, per exemple, els passos de roda en color negre, les barres del sostre o les llantes de 18 polzades també de color negre. Però en altres aspectes és un totterreny amb tots els ets i uts, com, per exemple, si ens fixem en l'alçada lliure respecte a terra o en les barres que porta la caixa posterior.

I ja que parlem de la part posterior, aquí el disseny no s'ha limitat a posar-hi la típica porta de qualsevol pick-up, sinó que la marca coreana ha afegit una motllura de color negre amb la inscripció "Sports" just per sobre de la denominació del model. Si obrim la porta accedirem a un espai de 1.262 litres i fins a 1.085 quilos de capacitat de càrrega, tot i que en la nostra versió (Limited, la més equipada) l'ús de la suspensió posterior multibraç redueix aquesta capacitat fins als 870 quilos.

La vista lateral és robusta i contundent.
Semblen petites degut a les mides generals del vehicle, però les llandes són de 18 polzades.

Resulta curiosa la col·locació d'un cofre al final de la caixa, tocant a l'habitacle, que ens permet emmagatzemar els objectes més delicats o valuosos i que no volem que estiguin a l'aire lliure o a la vista de qualsevol persona. En tot cas, la marca també ofereix la típica reixeta que tanca la caixa i altres accessoris personalitzables per l'usuari.

INTERIOR

Parlar de l'interior d'una pick-up avui dia no és com parlar-ne fa uns anys. Ja no són els vehicles espartans i senzills d'abans, ara tenen un habitacle digne de qualsevol SUV o totterreny. I, de fet, l'habitacle de la SsangYong Musso Sports és gairebé idèntic al de la SsangYong Rexton que vam provar ara fa uns mesos. Això es tradueix en un nivell d'acabats correcte i una disposició dels comandaments molt tradicional, amb instrumentació analògica i botons físics per controlar la majoria de funcions.

La vista general és gairebé idèntica a la de la SsangYong Rexton.
Per fi un cotxe amb botons reals per a les funcions bàsiques!
La pantalla central és de 8 polzades.

Però això no vol dir que no hi hagi digitalització, ja que la protagonista del quadre de comandaments és una pantalla de 8 polzades que disposa de connectivitat amb el telèfon, tot i que no de navegador. Així doncs, si volem fer servir aquesta funció haurem de connectar el nostre dispositiu mitjançant Android Auto o Apple CarPlay.

La palanca de canvis és de les de tota la vida, de la mateixa manera que el fre de mà. El volant disposa de molts botons que donen accés directe a funcions de l'ordinador de bord, el control de velocitat o el sistema multimèdia, i a la part baixa de la consola central hi ha els botons dels seients ventilats i calefactats i els ports USB. Ah, i una mica més enrere també trobem el selector de modes de tracció per poder escollir entre la tracció davantera o la total 4H i 4L.

Els seients davanters són còmodes i la posició de conducció resulta elevada.
A les places posteriors la banqueta no és lliscant però sí reclinable.

La posició de conducció és bona, però està molt elevada, de manera que cal gairebé saltar per accedir al cotxe. D'altra banda, una cosa que és normal si tenim en compte que l'alçada del vehicle és superior a la de la majoria de persones. I, si passem a les places posteriors, l'espai és més que correcte per a les cames i realment bo per al cap. Els seients són còmodes i disposen de calefacció, de manera que es pot dir que som davant d'un vehicle en el qual viatjar no representa cap mena de problema.

MOTOR

Tot i que avui dia els motors petits, electrificats, híbrids o elèctrics siguin els més habituals, vehicles com aquests seran els últims a fer aquesta conversió i de moment mantenen l'aposta pels propulsors dièsel de tota la vida, amb una bona potència i sobretot amb un gran parell. En el cas de la SsangYong Musso Sports, porta equipat el motor e-XDI 220 de 2.2 litres, que genera una potència de 202 CV i un parell màxim de 441 Nm.

El motor d'aquesta 'pick-up' és un dièsel de 2.2 litres i 202 CV.

Es tracta d'un motor lineal i progressiu que té potència més que suficient en qualsevol circumstància però que conté les seves prestacions per evitar consums excessius. De fet, homologa una despesa de 8,9 litres cada 100 km i a la pràctica és possible aconseguir aquesta xifra sense gaires complicacions, en part gràcies al funcionament de la caixa de canvis automàtica de sis velocitats.

DINAMISME

Un vehicle així convida a sortir de l'asfalt tant com sigui possible, però no per això SsangYong ha volgut deixar de banda el confort en carretera. Tant circulant per carretera com per autopista, la Musso Sports és un cotxe agradable de conduir i que demostra que té potència de sobres tan bon punt premem l'accelerador. Però el millor que podem fer amb aquesta pick-up és sortir del camí habitual i posar a prova les seves habilitats off-road.

Sobre l'asfalt el comportament general és similar al de qualsevol 4x4 o SUV.
A la muntanya és on millor es comporta.

La carta de presentació és molt bona: tracció total connectable, reductora amb una relació de 2,48:1 i autoblocant posterior. El primer dels elements resulta fonamental a l'hora de circular per qualsevol superfície lliscant, el segon va realment bé per afrontar pendents pronunciats i el tercer ens permet realitzar encreuaments d'eixos sense patir pel fet que alguna de les rodes deixi de tocar a terra.

El funcionament general és molt bo a l'hora de dur a terme conducció 4x4, ja que es veu complementat per un sistema de control de descensos i per una suspensió que absorbeix les irregularitats del terreny amb molta facilitat, especialment en la versió Limited que porta equipada la multibraç a l'eix posterior.

Es pot escollir entre tracció davantera (2H), tracció total (4H) o reductora (4L).
El bagul posterior fa la funció de maleter.

CONCLUSIÓ

Els vehicles tipus pick-up tenen cada dia més adeptes perquè són capaços d'unir el millor de diversos mons. Tenen un disseny robust i imponent, capacitats off-road que acostumen a ser bones i ofereixen una gran polivalència al poder-se fer servir com a vehicles de treball però també d'oci. I la SsangYong Musso Sports és la pick-up perfecta si analitzem tots aquests paràmetres. L'interior té una qualitat més que acceptable i ofereix una bona habitabilitat, a més de ser ideal per circular tant dins com fora de l'asfalt. I el millor de tot: el preu parteix dels 34.000 euros per a la versió d'accés Pro, puja fins als 35.500 en el model Premium i arriba als 38.000 en l'acabat Limited. Potser no és barata, però si donem una ullada als preus dels vehicles no està pas malament.

SsangYong Musso Sports D22 DTR 4x4 Limited
  • Preu

    38.000 euros

  • Combustible

    Dièsel

  • Etiqueta ecològica

    Etiqueta C (verda)

  • Motor

    2.2 dièsel 4 cilindres

  • Potència

    202 CV i 441 Nm de parell

  • Tracció

    Total

  • Mides i pes

    5405mm llarg / 1950 ample / 1855 alt. 2.195 quilos

  • Nota

    7,5

stats