Proves cotxes
Motor  /  Proves 09/04/2022

Opel Crossland, un viatger experimentat

Provem l’actualització estètica i tecnològica de mitja vida comercial del Crossland, un vehicle a mig camí entre els totcamins i els monovolums que fa de la comoditat i l’habitabilitat el seu principal actiu

8 min
Opel Crossland

Tot i que ja no són els cotxes de moda, els monovolums segueixen sent els cotxes més pràctics per a la majoria de compradors de tall familiar. Són cotxes amplis i diàfans, còmodes i pensats per oferir el màxim d’espai als seus ocupants. El Crossland no és un cotxe nou –provem l’actualització de mitja vida comercial o restyling, si ho preferiu–, sinó un vehicle a mig camí dels SUV i dels monovolums de tota la vida aparegut l’any 2017, quan Opel encara estava sota control de General Motors. Així doncs, cal pensar primer de tot que aquest és un model ja veterà amb més de cinc anys d’evolució i dissenyat i fabricat sobre una plataforma ja desfasada d’un grup automobilístic al qual ja no pertany. ¿Això vol dir que el Crossland és un cotxe dolent o descatalogat? No, en absolut, però sí que condiciona alguns elements que aniré intentant explicar al llarg del reportatge.

L’Opel Crossland –abans s’anomenava Crossland X, però ha perdut la lletra X del seu nom i passa a anomenar-se Crossland a seques– ha buscat una actualització bàsicament estètica sobre un model ja conegut. Introdueix una nova línia estètica de tall més esportiu anomenada GS Line, que permetrà aportar una dosi extra d’esportivitat al SUV alemany, i també millora la versió més exclusiva, anomenada Crossland Ultimate (la de la nostra unitat de prova), que té un preu base de 26.850 euros i un equipament de luxe, que inclou seients ergonòmics AGR amb entapissats d'Alcántara de color negre, climatitzador bizona i vidres tintats a les places posteriors. Sí, estèticament el Crossland no suposa cap gran revolució, però té una fórmula senzilla, discreta i funcional que esdevé efectiva, sota criteris racionalistes que supediten el disseny pur en favor de les necessitats reals d’espai i habitabilitat del seu interior.

Opel Crossland
Opel Crossland
Opel Crossland

Però la novetat que crida més l'atenció del nou Crossland és el seu nou frontal, que segueix la línia de disseny iniciada ja pel seu germà de gamma Opel Mokka que també hem pogut provar i els últims prototips de la marca, amb una gran calandra frontal enfosquida flanquejada de detalls cromàtics que l’envolten. En la part posterior destaquen els nous grups òptics led enfosquits i la porta del maleter de color negre, així com llandes de 16 i 17 polzades que estrenen nous dissenys. La nostra unitat de prova fa servir unes llandes ennegrides de 17 polzades i neumàtics de mides 215/50 a les quatre rodes.

Pel que fa als interiors, aquest restyling del Crossland també inclou uns nous seients ergonòmics AGR i la possibilitat de desplaçar i reclinar individualment les places posteriors, cosa que permet que en el millor dels casos el maleter del Crossland arribi als 1.255 litres de capacitat. Això sí, amb els seients posteriors col·locats en una posició avançada, però no abatuts, el maleter es conforma amb 410 litres de capacitat, que segueix sent una xifra excel·lent.

Detall dels seients davanters
Detall dels seients posteriors
Detall del maleter

Els seients davanters i posteriors destaquen per la seva comoditat –el segell AGR així ho acredita–, i ofereixen una posició elevada a conductor i passatgers. Si hi afegim els grans vidres de les portes i del parabrisa, fet que aporta més llum, la sensació d'espai augmenta. Val a dir que el sostre solar opcional que feia servir la nostra unitat de prova incrementava encara més la lluminositat. Pel que fa a l’espai pur dels seients posteriors, convé destacar que el Crossland es posiciona com un dels més amples del segment amb 133 centímetres, per bé que tres adults o un adult i dues cadiretes infantils homologades als costats viatjarien amb incomoditat.

L'execució dels interiors i els seus materials és més que notable, i hi predominen el cuir, la pell i l’Alcántara de seients i entapissats. En tot el conjunt d’aquest acabat Ultimate, topall de la gamma, no hi ha res que no estigui ben pensat i apamat, però potser sí que sobta el contrast dels materials de la consola i els seients en comparació amb els plàstics durs dels panells de les portes, que no queden a l’alçada de la resta del vehicle. Sigui com sigui, també cal destacar el bon treball d’aïllament acústic del motor i d’altres sons de la mateixa trepitjada del cotxe.

On aquest Crossland amb equipament Ultimate no pot dissimular la seva edat és en la càrrega tecnològica i d’infoentreniment, força per sota dels nous models del grup Stellantis. Per exemple, aquest model encara fa servir quadres d’instruments amb rellotges analògics, fre de mà amb accionament físic i no per botó o una palanca de canvi amb recorregut i disposició tradicionals. Insisteixo, això no és necessàriament dolent, i a nivell personal (és una opinió pròpia) ho prefereixo a l’excés de digitalització, així com a l'eliminació de botons per gestionar elements clau com el volum de la ràdio o el control del climatitzador, que ens obliguen a haver de desviar els ulls de l’asfalt durant alguns segons. Així doncs, en aquest sentit no hi trobo cap gran pega, per bé que els aficionats als elements més tecnològics sí que trobaran que els gràfics del navegador, la velocitat del processador i la qualitat dels gràfics no és la que ofereixen els models més nous d’altres marques del mateix grup Stellantis, com ara Peugeot, Jeep o DS, per exemple.

Opel Crossland interior