Proves Cotxes
Motor  /  Proves 26/02/2017

Mazda MX-5, superant la pròpia llegenda

Provem el Mazda MX-5, una màquina pensada per gaudir al volant que manté viva l'essència de la conducció més pura

Emili Bocigas
7 min
És el roadster més venut de la història

Ens hem de remuntar fins als anys 50 i 60 del segle passat per trobar l’època de glòria dels roadsters, quan aquests petits esportius biplaces descapotables dominaven el mercat gràcies a marques britàniques com MG, Jaguar, Austin, Morgan, Triumph o Lotus, entre d’altres. Va ser de Lotus d'on Mazda es va inspirar ja ben entrats els anys 80 per recuperar l’essència que en Colin Chapman va donar a tots els seus models, on predominava per sobre de tot la resposta (handling, en anglès) i les sensacions al volant, pilars que considerava més importants que no pas la potència del motor. De fet és cèlebre la frase de Chapman on deia “no em donis un cavall més, treu-me un quilo de pes”.

Al 1989 Mazda va presentar al món el petit roadster que va batejar com MX-5, també conegut pels puristes com Eunos Roadster (Japó) o Miata (EUA). Aquell primer MX-5 estava clarament inspirat en el clàssic Lotus Elan, amb valors com ara la senzillesa, lleugeresa, el comportament dinàmic, la diversió i un preu assequible. La suma de totes aquestes virtuts ha fet que el Mazda MX-5 s’hagi convertit en el roadster més venut i estimatroadster al planeta.

És el roadster més venut de la història

L’actual és la quarta generació del model (totes fabricades íntegrament a la factoria japonesa d’Hiroshima) que més que mai busca retrobar-se amb les seves arrels, oferint una carrosseria més lleugera i amb un repartiment de pesos perfecte entre els seus dos eixos.

Vista posterior MX-5

Mides compactes i dinàmiques

Amb una continguda mida de 3,95 metres de llarg, que el converteixen en el MX-5 més curt de la història, el nou MX-5 perd 100 quilos a la bàscula respecte l’anterior generació, arribant a un pes de tan sols 1090 quilos en buit.

El nou exercici de disseny de Mazda (anomenat KODO) es mostra en tot el seu esplendor al Mazda MX-5, que presenta un frontal molt esmolat i fins i tot minimalista, ja que els fars podrien ser dels més petits que recordo en un model modern.

Detall fars

Ajudat per uns voladissos molt curts (distancia entre l’eix i el seu lateral) les rodes es troben situades pràcticament als extrems del petit nipó, augmentant la batalla o distància entre eixos, cosa que millora la seva resposta als revolts. L’arc del parabrisa de color negre, en conjunció amb el negre de la capota de lona ajuden a donar una sensació de que el cotxe encara es més baix del que és.

Fars posteriors

Interiors

Pujar al interior del Mazda MX-5 sincerament no és senzill. El seient és molt baix i l’alçada general del cotxe no ajuda a que una persona mitjanament alta pugui pujar sense fer lleugeres maniobres de contorsionisme per encabir a uns còmodes seients de cuir (els Recaro son exclusius de la versió superior de la gamma).

Un cop a l’interior, i tot i que no sóc tampoc una persona gaire alta (1,77m) amb la capota posada i el seient a la seva posició més baixa, no hi ha gaire espai pel cap. Aquesta sensació s’agreuja amb el poc espai per a les cames, però tot i això la posició de conducció es força còmode encara que el volant només es pugui desplaçar en alçada.

La posició de conducció és realment baixa

El taulell presenta unes línies força simples, i em recorda en nivells de guarnits al Mazda CX-3 que vaig provar fa uns mesos enrere, símils de fibra de carboni a les portes, i un bordat en cuir al propi taulell despuntat amb fil vermell per donar un acabat més esportiu al conjunt.

Detall portes

De fet és tan minimalista que els comandaments de la ràdio, navegador, i el “trackpad” per a poder navegar per als menús han quedat relegats a la consola central, en una posició no gaire ergonòmica. Al propi taulell només podem trobar la pantalla tàctil de 7 polzades (i que només podem fer-ne ús amb el vehicle aturat) els comandaments per al climatitzador, i un petit racó on amb prou feina puc ficar el meu Smartphone de cinc polzades.

El quadre d'instruments és elegant i senzill

I poc més espai podem trobar per deixar objectes al MX-5, ja que el taulell no disposa de guantera de l’acompanyant. Els únics llocs on podem deixar les claus de casa es el petit raconet sota el recolzabraços, i una petita però llarga guantera entre els seients.