Mazda CX-3 Luxury 2.0 150CV Skyactiv AWD

26280€

Mazda CX-3 Luxury 2.0 150CV Skyactiv AWD

COMBUSTIBLE: Benzina

MOTOR: 2.0 Skyactiv, 4 cilindres

POTÈNCIA: 150 cavalls i 204 Nm de parell

TRACCIÓ: Total (integral)

MIDES I PES: 4275mm llarg / 1765 ample/ 1535 alt. 1340 quilos

Proves
Emili Bocigas

Mazda CX-3, polivalència en estat pur

Provem el petit SUV japonès, referent del segment per la seva peculiar mecànica i disseny atrevit

El Mazda CX3 va sorgir l’any 2015 per cobrir l’àmplia demanda del públic enamorat dels SUV, però que alhora busca un vehicle compacte i dinàmic per moure’s per la ciutat de manera àgil i despreocupada amb els petits obstacles urbans.

Mazda CX-3 Zoom

Mazda CX-3 / Emili Bocigas

En contra del que pugui semblar pel seu nom, el CX-3 no deriva del Mazda 3 sinó del Mazda 2, que atorga unes mides molt compactes (4,28 m de longitud) amb una altura al terra d’uns 15 centímetres, en la mitjana del segment.

Estètica felina

El Mazda CX-3 hereta dels seus germans de gamma Mazda 3 i 6 l’anomenat per la marca KODO Design que vol dotar d’ànima el vehicle mitjançant la funció, forma i disseny.

I de ben cert que ho han aconseguit. Un conjunt que combina perfectament angles rectes com línies corbes del vehicle per dotar-lo d’una estètica molt dinàmica en el lateral i alhora una imatge dura i robusta en el frontal.

El disseny del CX3 és atrevit i singular Zoom

El disseny del CX3 és atrevit i singular / Emili Bocigas

Vist de costat, el frontal sembla una fletxa ben esmolada, disposada a volar a tota velocitat fins al seu objectiu, els passos de rodes davanters tracen un arc ascendent que baixa en arribar al muntant B, per tornar a ascendir de nou, semblant ben bé a un felí amagat, disposat a sortir corrents en qualsevol moment. Amb una línia de cintura molt alta degut a aquest disseny lateral i a l’ajuda d’uns muntants B i C acabats ens negre, ajuden a oferir un disseny més dinàmic amb el sostre que sembla flotar sobre el cotxe (inspirat en els MINI o Swift).

La línia de cintura del CX-3 és molt alta Zoom

La línia de cintura del CX-3 és molt alta / Emili Bocigas

Al frontal, una gran graella presideix el conjunt, amb el logo de Mazda de mida generosa situat enmig de la calandra. L’acompanyen uns petits fars de tecnologia LED adaptatius, uns antiboira situats en posició vertical i un gran protector de plàstic, encarregat de patir i dissimular els petits desperfectes que puguem fer a l’hora de realitzar escapades al camp.

La part posterior recorda al seu germà de gamma, el Mazda 3 Zoom

La part posterior recorda al seu germà de gamma, el Mazda 3 / Emili Bocigas

La part posterior segueix la tònica general de la marca, recordant en gran mesura a la del Mazda 3, però una estètica força més contundent per dotar-lo d’una personalitat més robusta i campera.

Detall grup òptic posterior CX-3 Zoom

Detall grup òptic posterior CX-3 / Emili Bocigas

Interior de qualitat

A l'interior ens espera, com bé s’anomena el seu nivell d’acabat, un gran acabat i nivell de luxe diferenciador a la resta de la gamma. Ens reben uns espectaculars seients de cuir blanc i la zona del respatller negre, que un cop asseguts es descobreixen com uns grans acompanyants per a grans jornades de conducció, i són molt confortables.

Seients CX-3 Zoom

Seients CX-3 / Emili Bocigas

El davantal sorprèn també amb aquest acabat, ja que substitueix moltes motllures de plàstic per altres d'entapissades en un símil de cuir de dos colors, un en horitzontal de color blanc com els seients i a la consola central de color vermell. Aquests acabats continuen fins als guarniments de les portes, on pren presencia també el negre i apareixen noves motllures tipus alumini a les manetes per obrir les portes.

Detall portes Cx-3 Zoom

Detall portes Cx-3 / Emili Bocigas

Tot aquest conjunt dota d’un nivell de qualitat i esportivitat propis de Mazda, i només es troben disponibles en l’acabat més alt de la gamma. El quadre d’instruments prescindeix de velocímetre analògic, per dotar de gran protagonisme el tacòmetre, que queda reclòs a un petit format digital tant al quadre com al 'head-up display' de què disposa aquest acabat.

Quadre instruments CX-3 Zoom

Quadre instruments CX-3 / Emili Bocigas

Aquest 'head-up display' consisteix en un plàstic transparent que s’eleva sobre la cúpula del quadre d’instruments on reflecteix la velocitat i la informació dels assistents de conducció, com ara el de sortida de carril involuntària, com el radar de proximitat del vehicle que ens precedeix.

Head-up display Zoom

Head-up display / Emili Bocigas

On no destaca el petit CX-3 és en l’espai a les places posteriors. Té menys espai per a les cames dels ocupants del darrere, fins i tot menys que alguns de la seva competència, amb una mida encara més reduïda. L’amplada tampoc ajuda perquè tres persones adultes puguin seure-hi còmodament, i deixar la plaça central per a un ús totalment esporàdic o per als nens. El maleter tampoc destaca per la seva grandària, i se situa una mica per sota de la mitjana, ja que disposa d’uns 350 litres de capacitat.

El maleter no destaca per la seva capacitat Zoom

El maleter no destaca per la seva capacitat / Emili Bocigas

Motor i comportament

La unitat cedida per la marca equipa el motor 2.0 benzina amb 150 cavalls de potència, associat a una caixa de canvi automàtic de tipus de convertidor de parell i disposa de tracció a les quatre rodes.

El motor és atmosfèric, i fa ús de la tecnologia Skyactive, que agrupa diferents solucions tecnològiques per resultar menys contaminant per al medi ambient, com ara fer servir un cicle Atkinson. Aquest cicle consisteix bàsicament que es retarda el tancament de les vàlvules d’admissió a l’hora de comprimir la mescla, i s'omple d’aquesta manera el conducte d’admissió, cosa que fa disminuir la temperatura de funcionament i la pressió dins del cilindre. Com a contraprestació, trobem una petita pèrdua de rendiment en el motor.

El CX-3 aposta per motor benzina atmosfèric Zoom

El CX-3 aposta per motor benzina atmosfèric / Emili Bocigas

Aquesta pèrdua de rendiment en cap cas és preocupant i el cotxe es mou amb una gran agilitat per terreny urbà, ajudat pel suau funcionament de la caixa de canvis de convertidor de parell, que dota d’un canvi infinit el motor. La suspensió té un taratge més tou al tren davanter i permet circular sobre ferm en mal estat sense que les sotragades arribin al habitacle, resultant en un gran grau de confort per als seus ocupants.

El Mazda CX-3 és ràpid i segur en condicions dinàmiques normals, en una conducció àgil i fins i tot fora de l'asfalt

Tanmateix, trobem un petit botó Sport, situat sota la palanca de canvi, que s’encarrega que el motor vagi una mica més revolucionat i ens sorprengui amb una resposta més immediata a l’hora d’accelerar. A l’hora d’afrontar una conducció més dinàmica, el canvi disposa de lleves al volant, i permet un ús de tipus seqüencial, on el CX-3 sorprèn pel seu bon comportament en un terreny en què clarament no està enfocat. Tot i la suavitat de la seva suspensió, permet afrontar amb decisió els revolts i la seva tracció integral ajuda que no pateixi cap pèrdua de motricitat a la sortida de les corbes.

El CX-3 va sorprenentment bé fora de l'asfalt Zoom

El CX-3 va sorprenentment bé fora de l'asfalt / Emili Bocigas

Finalment ens endinsem per petites pistes de muntanya, on el CX-3 es troba com un peix a l’aigua. Ajudat per la seva suau suspensió i la seva tracció integral, el CX-3 passa sense cap tipus de problema per aquestes pistes, fins i tot s'atreveix a continuar endavant quan les coses es comencen a complicar, això sí, els baixos del vehicle es troben força exposats per la seva escassa altura lliure al terra acompanyat d’un escàs angle d’atac del para-xocs davanter, que fan que aquest toqui al terra amb certa facilitat.