Proves Cotxes
Proves16/03/2018

Mazda CX-5, el camí contracultural

Provem la versió eficient del Mazda CX-5, un dels millors SUV del mercat

Ferran Vital

Els principals fabricants automobilístics mundials han realitzat diverses propostes per millorar les xifres de consum i emissions dels seus motors de combustió amb diferents alternatives que van des de les mecàniques híbrides (cas dels Toyota Auris o Hyundai Ioniq, per exemple) fins a cotxes totalment elèctrics (com el Volkswagen e-Golf o el Renault Zoe), passant per combustibles alternatius com el GNC o el GLP.

Però Mazda segueix el seu propi camí. Els d’Hiroshima segueixen apostant per motors atmosfèrics de gran cilindrada -deixant de banda els motors turbo ‘downsized’ tan de moda a Europa- sense renunciar a la sensació de potència i el plaer de conducció característics de la marca japonesa.

Cargando
No hay anuncios

I és que Mazda estrena un nou sistema de desconnexió de cilindres del seu motor gasolina Skyactiv-G de 2’5 litres de cubicatge i quatre cilindres com a alternativa real als dièsel o els motors turbo utilitzats per la resta de fabricants.

Cargando
No hay anuncios

Aquest sistema de desconnexió permet que el sistema electrònic que gestiona el propulsor talli injecció de combustible del segon i del tercer cilindre quan les circumstàncies de conducció ho permeten i no es requereixi una gran demanda de potència i d’entrega de parell.

Cargando
No hay anuncios

Però funciona?

Vaig poder provar aquesta tecnologia associada al CX-5, el SUV de la marca que vam provar fa uns mesos associat a una mecànica dièsel, i la diferència entre els dos propulsors m’ha semblat abismal. El caràcter i el so del propulsor gasolina amb els seus 194 CV de potència i 258 Nm de parell estirant-se sobre el llindar de les 5.000 rpm és un premi pels amants dels motors de gasolina japonesos, tradicionalment alegres i contundents a la zona alta del tacòmetre.

Cargando
No hay anuncios

Mazda només comercialitza aquest motor associat a una caixa de canvis Skyactiv-Drive de 6 relacions i un sistema de tracció integral permanent. El maridatge entre el canvi automàtic i el motor és funcional, permetent-nos jugar amb la palanca del canvi en mode seqüencial per extreure’n tot el seu potencial, si així ho desitgem. El propulsor és suau i progressiu, molt dòcil a l’hora de reduir marxa o fer-lo pujar de voltes, i homologa consums no gaire elevats. Un dels pocs defectes del maridatge entre motor i canvi automàtic és la gestió de les marxes curtes, un pèl brusca sobretot seleccionant el mode de conducció esportiu. En aquest sentit les caixes DSG de Volkswagen o ZF8 de BMW i Alfa Romeo interaccionen millor amb el seus propulsors, tot i que aquests no disposen de grans motors atmosfèrics com els de Mazda. A més, unes lleves al volant millorarien molt l'experiència de conducció.

Cargando
No hay anuncios

De fet vaig poder homologar mitjanes de consum de 5’5 litres de carburant tot circulant de forma fluïda a uns 60-70 km/h per les Rondes de Barcelona i de 6 litres a 120 km/h circulant per l’autovia A-2 entre Barcelona i Martorell, rebaixant la xifra oficial de 7 litres en entorns urbans i de 6’2 litres en entorns interurbans.

Cargando
No hay anuncios

Ara bé, tot i que les xifres obtingudes són magnífiques (no recordo haver estat capaç de rebaixar les xifres de consum homologat) el propulsor de Mazda no deixa de cubicar 2’5 litres i entregar 194 CV que, si volem alliberar -cosa que us pot passar amb relativa freqüència si heu d’avançar, realitzar incorporacions o superar desnivells positius importants- pot portar a aquest CX-5 i els seus 1560 quilos de pes a mitjanes de consum de 9 litres cada 100 quilòmetres.

Cargando
No hay anuncios

Una tecnologia neta

Cada any l’Agència de Protecció de Mediambient nord-americana (EPA) publica un informe anomenat ‘Light Duty Fuel Economy Trends’ que Mazda ha liderat durant els darrers 5 anys gràcies a la tecnologia Skyactiv dels seus motors benzina atmosfèrics amb unes emissions de tan sols de 187 grams de CO2 cada quilòmetre, mentre que la mitjana es situa en els 223 g/km. A més els motors atmosfèrics de Mazda no generen NOx o altres partícules nocives com les dels dièsel o gasolina ‘downsized’ i turboalimentats.

Cargando
No hay anuncios

Pel que fa a la resta d'aspectes que sempre analitzem (dinàmica, tecnologia...) us convidem a llegir la prova que vam fer fa uns mesos d'aquest mateix cotxe amb el mateix nivell d'acabats, però això sí, equipat amb un motor dièsel que ens sembla molt tosc i poc recomanable després d'haver provat el de gasolina.