Hyundai Ioniq híbrid endollable (Plug-in)

36000€

Hyundai Ioniq híbrid endollable (Plug-in)

COMBUSTIBLE: Gasolina

MOTOR: 1.6 GDI + elèctric 45 kW

POTÈNCIA: 141 CV i 265 Nm de parell

TRACCIÓ: Davantera

MIDES I PES: 4470mm llarg/ 1820 ample/ 1450 alt. 1570 quilos

Proves Cotxes
Ferran Vital

Hyundai Ioniq endollable: ecològic, eficient i còmode

Provem la versió endollable de l'híbrid coreà, un cotxe tant ecològic com farcit de tecnologia

Aquest Hyundai Ioniq Plug-in [endollable] és el futur. Amb 63 quilòmetres d'autonomia cent per cent elèctrica i una capacitat de recàrrega de tan sols 2 hores i 10 minuts, aquest híbrid coreà és, amb molta probabilitat, la millor opció híbrida del mercat a un preu assumible –que no vol dir barat–, per sota dels 30.000 euros.

Vista posterior Ioniq Zoom

Vista posterior Ioniq / Ferran Vital

El Ioniq és l'alternativa del grup Hyundai Kia al Toyota Prius, fins ara el referent mundial dels cotxes híbrids i la mobilitat sostenible. Aquesta berlina híbrida comparteix la plataforma i molts elements mecànics i tecnològics amb el Kia Niro, el primer 'crossover' híbrid de la marca. A diferència del Niro, però, el Ioniq és una berlina amb acabats que podríem catalogar de 'premium' que ataca la línia de flotació de la competència.

Vista frontal Ioniq Zoom

Vista frontal Ioniq / Ferran Vital

La versió endollable no suposa cap canvi significatiu en l'estètica respecte a les versions convencionals, i manté un bon espai per als ocupants de les places davanteres i posteriors, així com un maleter prou aprofitable gràcies als 443 litres de capacitat.

Maleter Ioniq Zoom

Maleter Ioniq / Ferran Vital

La nostra unitat de prova s'associa amb el nivell d'equipament més alt de Hyundai, anomenat Style, que inclou detalls d'un segment superior com ara calefacció al volant i als seients davanters, sistema de refrigeració a les places davanteres, climatitzador bizona, avisador d'angles morts i de manteniment en el carril, càmera de visió posterior amb assistent a l'aparcament, sostre solar, equip de so Infinity, entapissats de cuir i una pantalla tàctil amb una molt bona resolució d'imatge.

Híbrid, sostenible i endollable

Siguem sincers: amb les infraestructures que hi ha a les nostres ciutats, comprar un cotxe cent per cent elèctric pot arribar a ser una limitació que ens obligarà a planificar molt bé el recorregut i les aturades per no haver de patir per l'autonomia del cotxe.

Sistema híbrid Zoom

Sistema híbrid / Ferran Vital

En aquest sentit, el Ioniq marida el millor dels cotxes de combustió convencionals i dels cotxes elèctrics gràcies a la suma d'un motor gasolina de quatre cilindres i cicle Atkinson que ofereix 105 CV de potència i un propulsor elèctric de 45 kW que ofereix 61 CV de potència més. La suma conjunta dels dos propulsors, però, no és de 166 CV, sinó de tan sols 141 CV. I és que els enginyers de Hyundai han prioritzat l'eficiència energètica del propulsor per sobre de les prestacions que podria oferir el conjunt.

La seva autonomia fa que calgui recarregar-lo sovint Zoom

La seva autonomia fa que calgui recarregar-lo sovint / Ferran Vital

A més, les bateries d'ions de liti tenen 8,9 kWh de capacitat, cosa que els permet assolir una autonomia cent per cent elèctrica de fins a 63 quilòmetres, prou per als viatges diaris i quotidians, sobretot en entorns urbans. Ara bé, amb els poc més de 60 CV del propulsor elèctric pot ser que no n'hi hagi prou per a determinades circumstàncies, perfils o estils de conducció, i el propulsor tèrmic entra en acció tan bon punt ho necessitem, encara que seleccionem el mode de conducció elèctric.

L'Ioniq també disposa d'un sistema KERS Zoom

L'Ioniq també disposa d'un sistema KERS / Ferran Vital

Les bateries també es poden recarregar de manera automàtica aprofitant la mateixa energia cinètica del cotxe i en els moments de frenada i aturada, o en els trams de desnivell positiu que el Ioniq aprofita per recarregar l'autonomia elèctrica.

Detall interiors, lleves i canvi seqüencial Zoom

Detall interiors, lleves i canvi seqüencial / Ferran Vital

El fet diferencial d'aquest Ioniq Plug-in respecte als seus competidors híbrids és el maridatge amb el canvi de marxes automàtic de sis velocitats i doble embragatge que es pot manipular seqüencialment mitjançant les lleves del volant o la palanca de canvi, i que permeten un ús i un aprofitament dels propulsors més adequat per a les necessitats quotidianes de mobilitat, i més enfocat a una conducció dinàmica que el canvi de tipus CVT del Toyota Prius, per exemple.

Una berlina tal com Déu mana

L'altre gran avantatge del Ioniq respecte als seus competidors naturals és la suspensió de tipus multibraç, cosa que permet una adherència i una comoditat més gran del vehicle fins i tot en superfícies amb el ferm en no gaires bones condicions, com ara una carretera local o els molts sotracs i sots que hi ha a les ciutats.

La seva suspensió filtra molt bé les irregularitats del ferm Zoom

La seva suspensió filtra molt bé les irregularitats del ferm / Ferran Vital

El Ioniq té dos modes de conducció híbrids, i un de totalment elèctric, si la càrrega de la bateria ho permet. Ara bé, tot i ser un cotxe endollable que pot circular per entorns urbans de mode cent per cent elèctric, la naturalesa d'aquest coreà és híbrida, i és en el mode de combinar tots dos propulsors que el Ioniq mostra les millors virtuts.

El caràcter d'aquest Ioniq és tranquil i convida a una conducció relaxada, eficient i ecològica

Els dos modes de conducció híbrida del Ioniq es poden gestionar mitjançant la palanca selectiva: en posició D, el cotxe activa el mode ecològic, que permet mantenir consums prou baixos; en canvi, en posició S, el Ioniq activa el mode esportiu, que canvia el color del velocímetre digital i la gestió del motor i la caixa de canvis, de manera que esprem contundentment els dos propulsors i converteix aquest Ioniq en una berlina amb unes condicions dinàmiques més que interessants, poc imaginables fins ara en un cotxe híbrid.

Sorpenentment dinàmic per ser un cotxe ecològic Zoom

Sorpenentment dinàmic per ser un cotxe ecològic / Ferran Vital

En qualsevol moment també podem passar d'un mode a un altre abaixant una marxa amb les lleves del volant per incorporar-nos a una autopista o fer un avançament, per exemple. Uns segons després el cotxe tornarà al mode normal si no seguim jugant amb les lleves o la palanca del canvi en mode seqüencial.

Per acabar d'arrodonir les qualitats d'aquesta berlina ecològica, el Ioniq és un cotxe prou àgil i còmode per moure's en entorns urbans amb un consum de combustible molt moderat, i té prou arguments dinàmics per esdevenir un bon turisme en viatges llargs per carretera o autopista. Això sí, cal tenir present que aquest Ioniq no és un cap esportiu ni té intenció de ser-ho, i el fet de ser força millor que els seus rivals en conducció àgil gràcies a la gestió del canvi automàtic no vol dir que sigui el cotxe adequat per atacar el port de muntanya més pròxim a un cert ritme.

Detall zero emissions Zoom

Detall zero emissions / Ferran Vital

Pel que fa als consums, i malgrat les xifres optimistes de la marca, vam obtenir una mitjana de 4,5 litres en un recorregut 50% urbà i 50% per autopistes, sempre a velocitats legals i practicant una conducció relaxada i eficient.

Preus

La versió híbrida endollable del Ioniq té un preu de venda sensiblement més elevat que la gamma dels híbrids normals de la marca coreana. Així doncs, si bé podem veure Ioniqs bàsics al voltant dels 20.000 euros, les versions endollables costen entre 35.000 i 38.000 euros, en funció del nivell d'equipament seleccionat (Tecno o Style).

No ens espantem, però. Amb els descomptes en vigor, el preu final del Ioniq volta entre els 27.000 i els 29.000 euros, fins i tot una mica per sota del Prius, el seu gran rival.