Motor  /  Proves 05/10/2016

Kia Sportage 2016, polivalent i versàtil

Provem el nou Sportage amb motor 1.7 dièsel, futur èxit de vendes al país

Ferran Vital
4 min
Kia Sportage 2016, polivalent i versàtil

Aquest mateix 2016 s’ha presentat la nova generació del Kia Sportage, el buc insígnia de la marca a Europa, i gran artífex del seu espectacular creixement els darrers anys. El totcamí coreà, que tot just estrena la quarta generació, s’ha convertit en el cotxe més venut del grup al vell continent, i aquesta nova generació vol consolidar el Sportage entre els vehicles més venuts al mercat europeu.

D’arguments no n’hi falten: el nou Sportage és un cotxe polivalent i versàtil. Les seves mides permeten una bona habitabilitat i capacitat al maleter, consolidant-se com un vehicle apte per un ús familiar. Però a més, la seva alçada lliure i les seves dimensions compactes permeten al nou Sportage moure’s amb facilitat en entorns urbans, enfilar amb comoditat llargs viatges a les autopistes o fins i tot circular per camins o pistes en bon estat.

Polivalent a ciutat, autopistes o pistes en bon estat.

Aquesta nova generació estarà disponible amb dues possibles mecàniques (dièsel i benzina), i de moment no està previst que desenvolupi sistemes híbrids i/o endollables. A més, la nova plataforma permet dos sistemes de tracció: un de tracció davantera, per les motoritzacions menys potents, o total, associat als motors més capaços i als acabats “GTLine”.

Detall grups òptics

Totes dues mecàniques (dièsel o benzina) i sistemes de tracció (davantera o total) es poden associar a un canvi manual de sis velocitats –més econòmic- o a un canvi automatitzat de set velocitats, més car però que homologa millors xifres d’emissions i de consums, i que esdevé més pràctic, ràpid, versàtil i útil per un ús diari.

Sportage 2016

Estèticament, aquest nou Sportage està molt ben aconseguit. Fa gala d’un disseny elegant, però amb suficient personalitat i distinció, amb un toc esportiu que li atorga un frontal estilitzat, presidit per la calandra “nas de tigre” marca de la casa, i uns grups òptics afilats, dotats amb tecnologia LED. Es nota, i de quina manera, que aquest cotxe ha estat fabricat per europeus, pensant en el mercat europeu.

Un frontal amb personalitat

La tres quarts i la vista posterior del vehicle no desentonen amb l’aspecte dinàmic, atractiu i intel·ligent de la resta del vehicle. Els passos de roda darrers sobredimensionats i eixamplats, conjuntament amb les òptiques darreres aporten un disseny desenfadat i juvenil al producte, coronat per un aleró posterior que emana dinamisme fins i tot amb el vehicle aturat.

Una posterior poderosa

Gran bastidor, motor de compromís

La nostra unitat de prova equipava un motor dièsel 1.7 CRDi que erogava 116 cavalls de potència, associat a un canvi manual de sis velocitats i un sistema de tracció davantera.

Els interiors de la quarta generació del Kia Sportage també han estat actualitzats, atorgant al cotxe una categoria visual molt major, gràcies a l’ús de millors materials a l’habitacle i una posició de conducció pensada en el gaudir del conductor. De fet, tota la consola i els comandaments del tauler estan pensats per una major interacció del conductor i l’acompanyant, amb disseny més racional i senzill. Per sort, lluny queden els interiors amb excés de botons i controls d’anteriors generacions dels vehicles coreans.

Interiors més racionals

L’habitabilitat i accessibilitat és correcte, ja que dos adults poden viatjar còmodament a les places posteriors gràcies a la comoditat dels seients i l’habitabilitat del conjunt. Això sí, encabir-hi un tercer ocupant comprometria i molt al benestar dels ocupants de les places posteriors. A més, la llum aportada pel sostre solar de la nostra unitat de prova fa dels interiors un espai més diàfan, accentuant la sensació de benestar.

Bona habitabilitat a les places posteriors

Dinàmicament, aquesta nova generació aporta millores molt importants que contribueixen a una experiència al volant més satisfactòria. Les suspensions i la direcció han estat revisats per proporcionar una major sensació d’ interacció amb el vehicle i millorar les sensacions al volant. De fet, la posició de conducció i la resposta del cotxe s’assemblen més als d’una berlina que no pas al d’un SUV.

Malauradament el motor em va semblar un pèl mandrós, poc elàstic i no massa estalviador. Els 116 cavalls que eroga no conviden a gaudir d’una conducció massa dinàmica ni moure el conjunt amb agilitat en qualsevol condició, dins o fora de la ciutat. A més, el maridatge que realitza la caixa manual amb el motor podria ser millorable, ja que ens obliga a allargar les marxes per poder extreure la potència necessària en condicions de conducció real, com sortides de semàfors o avançaments, cosa que penalitza els consums finals. De fet, no vaig poder apropar-me als teòrics 4’6 litres de consum mixt que homologa, doblant fins i tot aquesta xifra en conducció urbana i dinàmica.