Kia Sorento PHEV, un gegant ecològic que fa patxoca
Provem el nou Kia Sorento híbrid endollable, un model potent, ben acabat i que fa patxoca amb una de les millors relacions entre qualitat, tecnologia i preu del mercat
Tot just uns mesos després de la seva presentació internacional hem pogut provar la quarta generació del Kia Sorento, el totcamí més gran de la marca coreana i que gaudeix d’unes envejables xifres de vendes a tot el món, però que té especial mercat als Estats Units, Mèxic i Canadà. Per primer cop el gegant coreà compta també amb una versió híbrida endollable amb etiqueta de zero emissions, que és precisament la que hem volgut provar a fons i que té tots els ingredients per convertir-se en un dels rivals a batre.
El nou Kia Sorento PHEV, plug-in o híbrid endollable (escolliu la terminologia que més us agradi, ja que totes tres expressions volen dir el mateix) és un totcamí ecològic de 265 CV d’unes dimensions considerables (4,81 metres de llarg, 1,9 d’ample, 2.100 quilos de pes i set places en el seu interior) amb un marcat accent nord-americà, o que si més no ens recorda molt a l’estil de vehicles que triomfen a l’altre costat de l’Atlàntic.
Potser conscients del seu mercat natural (el Sorento es vendrà molt més als Estats Units i Canadà que no pas a Europa), els dissenyadors de Kia han volgut que aquesta quarta generació del Sorento sigui més gran, poderosa, atractiva i madura, valors molt associats als cotxes nord-americans, mentre que els cotxes europeus són una mica més conservadors (i de menos dimensions) en els seus plantejaments a l'hora de dissenyar cotxes nous. Estèticament, el nou Sorento incorpora una vista lateral afilada i esportiva, amb el predomini de les formes geomètriques i les línies rectes, que segueix una mica l’estil inaugurat pel nou Toyota Rav4 i els Volkswagen Tiguan i Touareg, els grans rivals del coreà als mercats europeu i nord-americà.
El frontal del Sorento manté la calandra en forma de nas de tigre o tiger noise que caracteritza els Kia, i incorpora llums led estilitzats i diversos detalls cromats a la calandra i els baixos. Per contra, la part posterior estrena un llenguatge estètic força diferent, amb una signatura lumínica led dividia en dos grans fars verticals que s’integren al gran portó posterior.
Pel que fa als interiors cal destacar el gran salt endavant de Kia en aquesta nova generació del Sorento, amb una qualitat percebuda molt elevada i una aposta per la digitalització total del quadre d’instruments i una gran pantalla central amb bona resolució. El navegador, les aplicacions o la connectivitat del model són altres dels punts forts del nou Sorento, que mostra unes credencials amb prous mèrits per convertir-se en un dels millors totcamins de set places del mercat.
L’espai i habitabilitat del nou Sorento són un altre dels arguments d’aquesta nova generació, amb una segona filera de seients prou ample que es pot desplaçar alguns centímetres longitudinalment per guanyar espai pels ocupants i una tercera filera reclinable que permet encabir-hi dos ocupants més. El maleter del Sorento convencional amb la tercera filera reclinada és d’uns 809 litres, per bé que la versió híbrida endollable veu retallada la seva capacitat en només 12 litres respecte les versions sense bateries de liti de gran capacitat.
Diversitat mecànica
Mecànicament el Sorento PHEV -la nostra unitat de prova- marida un motor gasolina 1.6 T-GDi de 180 CV amb un propulsor elèctric de 66,9 kW (equivalents als 90 CV convencionals) per obtenir la potència màxima combinada de 265 CV i 304 Nm de parell, gestionats per un canvi automàtic de sis velocitats i una plataforma de tracció total. El funcionament dels dos propulsors és excel·lent i el cotxe proporciona entrega de potència i versatilitat pràcticament en qualsevol circumstància.
Al llarg de la prova vaig poder comprovar com aquesta versió PHEV o híbrida endollable era capaç de circular per autopista a una velocitat constant de 120 km/h durant més de 80 quilòmetres obtenint un consum de carburant de només 1,4 litres als 100 quilòmetres, o de poder una autonomia totalment elèctrica superior als 50 quilòmetres. Un cop esgotada la càrrega de la bateria elèctrica, i abans de tornar-lo a endollar, el Sorento PHEV tampoc presenta uns consums de carburant massa disparats o elevats, i es conforma amb registres al voltant dels 6 o 7 litres per carreteres ràpides o autopistes i al voltant dels 9 o 10 litres si circulem constantment per ciutats.
Les bateries de la versió híbrida endollable o PHEV tenen una capacitat de 13,8 kWh i són compatibles amb endolls i punts de càrrega de fins a 3,3 kW de potència. El temps d’espera en un punt de càrrega de 3,3 kW és d’unes tres hores i mitja, però en un punt domèstic de 2,3 kW es dispara fins superar de llarg les cinc hores d’espera.
Amb tot, cal destacar que la nova generació del Sorento encara no renuncia al dièsel, el combustible favorit dels compradors europeus fins no fa massa temps, i aquesta nova generació també inclou un nou motor dièsel 2,2 CDRi fabricat íntegrament en alumini i 38,2 quilos més lleuger que el seu predecessor. Arriba als 202 CV i 440 Nm de parell associat a una caixa de canvis automàtica de vuit relacions de doble embragatge. Però aquí no acaben les novetats mecàniques del Sorento, que en aquesta nova generació també inclou una versió híbrida convencional o HEV de 230 CV i 350 Nm, de parell que marida el mateix motor gasolina 1.6 T-GDi de la versió híbrida endollable o PHEV però amb un motor elèctric menys potent, d’uns 60 CV. La diferència de consum entre les versions dièsel i híbrida convencional o HEV és lleugerament favorable a la variant dièsel, però també cal pensar que la versió HEV o híbrida convencional rebrà l’etiqueta Eco de la DGT i la dièsel no es beneficia d’aquesta etiqueta. Per acabar aquesta breu explicació, permeteu-me que us expliqui que si heu de fer molts quilòmetres i no teniu un lloc on carregar el Sorento diàriament (a casa, a la plaça d’aparcament o a la feina) potser us convindria més pensar en les versions híbrida convencional o fins i tot dièsel.
Una altra de les novetats destacades de la quarta generació del Sorento és el nou mode de conducció Terrain Mode, que associat al sistema de tracció integral opcional li proporciona al SUV coreà més capacitat per superar amb garanties ferms de fang, neu i sorra gràcies a la gestió electrònica del control d’estabilitat i del repartiment vectorial del parell entre les quatre rodes.
Les millores mecàniques del Sorento van de la mà d’un nou bastidor més lleuger i resistent gràcies a l’ús massiu de l’acer i l’alumini, que el fan un 12,5% més rígid i un 5,3% més lleuger que el seu predecessor, que en milloren força l’aplom i el comportament dinàmic a velocitats elevades.
Més tecnològic i segur
A banda de les novetats mecàniques del nou Sorento, des de Kia asseguren que aquest és el cotxe més avançat que mai han fabricat fins ara gràcies a les diverses millores en tecnologia, seguretat i infoentreteniment.
El SUV de set places inclou una pantalla tàctil opcional de 12,3 polzades (és a dir, 31 centímetres) al centre de la consola que acompanya al quadre d’instruments digital i un nou sistema telemàtic UVO Connect que permet disposar d’informació en temps real sobre l’estat del cotxe al telèfon mòbil o tauleta, i que també inclou servei meteorològic o de l’estat del trànsit. A més a més, el Sorento opcionalment també pot disposar d’un sistema head-up display que projecta informació sobre la lluna davantera i un nou sistema de so envoltant signat per Bose amb 12 altaveus. Un altre dels elements que més m’han agradat és el fet d’oferir una càmera de visió posterior del cantó que accionem l’intermitent per complementar la visió que ens ofereixen els retrovisors i ajudar-nos amb els angles morts del vehicle.
Pel que fa a la seguretat, el nou Sorento incorpora una bateria de sensors i càmeres que permeten diverses funcionalitats de seguretat com ara el sistema d’advertència de col·lisió amb detecció de vianants, ciclistes o animals, sistema de detecció d’angle mort, control de creuer intel·ligent amb velocitat adaptativa, assistència de manteniment en el carril, assistent de llums i sistema de detecció de fatiga del conductor, entre altres. Tot aquest arsenal li serveix per arribar al nivell 2 en l’escala de conducció autònoma, i pot circular pràcticament sol en carreteres ràpides i autopistes (sempre sota la supervisió del conductor). Ara bé, també cal dir que l’assistent de manteniment de carril no és sempre del tot adequat a les necessiats reals del trànsit, i les correccions que ens exerceix sobre el volant no són del tot adequades, i a vegades ens obligarà a accionar els intermitents per poder jugar a voluntat en la nostra posició respecte les marques viàries.
A més el Sorento inclou set airbags per als seus ocupants i estrena el primer sistema de frens multicol·lisió de Kia, que aplica automàticament els frens quan els airbags s’han obert per protegir encara més els ocupants dels impactes secundaris frontals o laterals. Una curiositat que m’ha agradat força és que a diferència d’altres models el nou Sorento no es pot engegar si no hem tancat totes les portes, el maleter i ens hem col·locat el cinturó de seguretat. En altres paraules, no podrem aparcar ni moure un sol centímetre el cotxe si no portem el cinturó de seguretat.
Un gegant amb ànima ecològica
Un cop en marxa cal destacar que malgrat ser un vehicle d’unes dimensions i pes considerables el nou Sorento PHEV es mou amb prou agilitat i facilitat en tot tipus d’entorns, però que per motius obvis on es sent més a gust és en llargs desplaçaments per carretera o autopista, i en el cas de les versions de tracció total o AWD amb el nou mode de conducció fora de pista Terrain Mode, també en pistes fora de l’asfalt.
Tot i ser un vehicle híbrid endollable amb més de 50 quilòmetres d’autonomia en mode elèctric, el nou Sorento no és el cotxe més fàcil per moure’ns dins de la gran ciutat per les seves mides i pes. Ara bé, gràcies a les càmeres que ofereixen visió zenital, i als diversos avisadors acústics maniobrar per carrers estrets o estacionar no esdevé una missió del tot impossible.
Un cop en marxa per carreteres ràpides i autovies podrem jugar amb el mode de conducció Drive amb tres modes programats anomenats Eco, Sport i Smart, que modifiquen la resposta dels motors, la gestió de la caixa de canvis i l’entrega de potència, a banda de modificar el color i configuració del quadre d’instruments. El mode Eco té definit uns contorns blaus, el mode Sport de color vermell i el mode Smart, de color violeta o lila. El mode que més m’ha agradat per circular per autopistes i autovies és el mode Smart, que marida els dos propulsors buscant al màxim l’eficiència en el consum de carburant i oferint el màxim rendiment possible, sense oblidar el confort. I és que aquest Sorento és un cotxe còmode, molt poc sorollós, ideal per fer llargs desplaçaments pel seu tarannà general, la seva suspensió i la rigidesa del seu bastidor.
Per contra, el Sorento PHEV no seria el cotxe més indicat per aquells compradors que busquen un plus d’esportivitat. En aquest sentit està per sota del Tarraco e-Hybrid FR que vam poder provar fa poques setmanes, per bé que el plantejament general del vehicle, i la seva alta qualitat de construcció, semblen deixar clares les intencions pacífiques del Sorento que de fet ni tan sols compta amb un mode esportiu. No, el Sorento no és ni vol ser un cotxe esportiu o àgil i tampoc podria ser-ho amb els seus més de 2.100 quilos de pes que homologa la seva fitxa tècnica. El que sí sembla sorprenent és que amb aquest pes i mides pugui fer consums de només 18 o 19 kWh/100Km en mode elèctric i de només 1,5l/100km en mode híbrid.
El nou Kia Sorento PHEV té un preu base de 55.000 euros, que es reduiexi fins els 41.659 euros acollint-nos als descomptes promocionals de la marca (subjectes a finançament) i les ajudes de les diferents administracions. En el cas de la nostra unitat de prova, equipada amb el nivell d’equipament Luxury (i que inclou entapissats de pell Nappa, ajustaments electrònics dels seients davanters amb funcions de memòria, calefacció als seients davanters i posteriors, ventilació dels seients davanters, sistema d’àudio amb 12 altaveus Bose, pedals d’alumini i un pràctic Head-up Display) el preu final s’eleva fins els 59.800 euros, o uns 49.000 euros acollint-se a les diverses promocions de la marca.
Sí, 59.000 euros (o 49.000 acollint-se a les promocions comercials) són molts diners, però segueix sent el SUV híbrid endollable de set places més barat del mercat, a molta diferència dels més de 75.000 euros que costen els seus principals rivals Ford Explorer i Volvo XC90, les altres dues opcions existents actualment. Ara bé, si podeu prescindir de les set places i busqueu alguna opció híbrida endollable més econòmica per sota d'aquest Kia Sorentyo PHEV només hi trobareu el Seat Tarraco e-Hybrid que vam provar ara fa poques setmanes i que té un preu uns milers d’euros més barat (tampoc gaire més econòmic) i millor compromís dinàmic que no pas el del gegant coreà, però que es troba per sota del Sorento PHEV en termes de qualitat percebuda i confort.
Conclusió
El nou Kia Sorento PHEV és, ras i curt, el millor totcamí de set places i mecànica híbrida endollable que actualment podem trobar en el mercat en relació a la qualitat elevada que ofereix i el seu preu que, tot i ser alt, és molt inferior que el de les altres opcions que ofereix el mercat. Un SUV ecològic de grans dimensions, pensat per fer quilòmetres en família amb tota la comoditat que ofereix la quarta generació del totcamí coreà.
- Preu: 55.700 euros
- Combustible: gasolina i electricitat
- Motor: 1.6 TGDi, 4 cilindres turboalimentat i motor elèctric de 67 kW
- Potència: 265 cavalls i 350 Nm de parell
- Tracció: integral (AWD)
- Mides i pes: 4810mm llarg / 1900 ample / 1700 alt. 2174 quilos
- Nota: 8