La Guantera
Motor Proves 27/05/2021

Hyundai Santa Fe: el primer SUV de debò es renova totalment

i
Josep Lluís Merlos
3 min
El Hyundai Santa Fe va ser el primer model amb la filosofia SUV del mercat

Encara que hi ha alguns fabricants que es vanten de ser els “inventors” del concepte de vehicle SUV, el primer model d’aquestes característiques que va arribar al nostre mercat va ser el Hyundai Santa Fe. Era l’any 2000 quan vam conèixer aquest 4x4 sense reductora que, amb el pas del temps, s’ha convertit en un cotxe molt important per a aquesta marca.

Tot i que des que va néixer n’han venut 5.300.000 unitats, i que tres anys després del seu llançament li va tocar compartir protagonisme amb el més popular Tucson (5.786 unitats matriculades el primer trimestre del 2021), el Santa Fe s’ha convertit en el vaixell insígnia de Hyundai, i no tant pel volum comercial obtingut com per la transcendència històrica d’aquest model.

Amb una previsió de vendes d’entre 600 i 700 unitats per al mercat espanyol enguany (la majoria híbrids, un 60%, i el 40% restant, dièsel) aquest producte ha de contribuir al propòsit del fabricant coreà d’obtenir un 5,6% de la quota del mercat local, uns 55.000 cotxes amb l’escut de Hyundai al davant. Un resultat que no únicament els consolidaria en la vuitena posició del rànquing de fabricants, sinó que els permetria aspirar a la setena plaça en un any molt important per a la seva activitat, per la gran quantitat de novetats que han presentat.

El Hyundai Santa Fe va ser el primer model amb la filosofia SUV del mercat.

La quarta generació del Santa Fe ens mostra un cotxe global, present a tots els mercats on opera Hyundai. El disseny exterior de la interpretació més recent d’aquest cotxe s’ha radicalitzat, i hi destaca un frontal completament nou, amb unes òptiques molt diferents. La visió lateral ens mostra una gamma de llandes que passa de les 17 a les 20 polzades (segons la versió i motorització triades), disponibles en quatre models diferents. Al darrere els principals canvis els trobem a les llums i al para-xocs. A l’hora de triar el color de la carrosseria, a les propostes ja conegudes se n’hi afegeixen tres de noves.

Per dins el primer que notem és la substitució de la consola central i la modificació del concepte del selector de velocitats, elements que se sumen a les múltiples opcions d’acabats d’aquest interior. Però el més transcendent de tot és la nova plataforma que serveix com a base per al Santa Fe, que li permet incrementar les mides i la capacitat del maleter, que pot arribar fins als 634 L amb els seients posteriors recollits.

Tot i ser més gran, i que l’estructura del xassís ha estat reforçada per millorar-ne la seguretat, el pes del conjunt no s’incrementa gràcies a la utilització de materials molt lleugers en la seva construcció. Aquest SUV està disponible en tres motoritzacions: 2.0 CRDI de 200 CV, 1.6 TGDI HEV de 230 CV i la que hem provat, 1.6 TGDI PHEV de 265 CV, amb tracció a les quatre rodes.

Aquesta versió híbrida endollable ofereix una autonomia de 58 quilòmetres en conducció mixta, mentre que si la fem només per ciutat aquest rang creix fins als 69 quilòmetres. El Santa Fe permet quatre estils de conducció diferents (Smart, Sport, Eco i Comfort), que combinades amb el nou canvi de marxes de vuit relacions obren un món de possibilitats. Com passa amb tots els Hyundai d’última generació, el nou SUV ofereix múltiples opcions de connectivitat, i la seguretat i la comoditat de conducció venen avalades pel paquet de sistemes que integren l’anomenat Smart Sense.

L’equipament s’estructura en quatre nivells d’acabats: Klass, Maxx, Tecno i Style. Els preus van dels 44.500 euros de la versió d’accés fins als 62.200 a la de més alta gamma, als quals cal restar els diversos descomptes que apliquen si financem la compra, entreguem un cotxe a canvi o s'apliquen les ajudes institucionals per a l’adquisició d’un híbrid. Tot plegat fa que, en cas de les opcions que donen a Hyundai, la varietat d’ofertes sigui molt àmplia.

stats