Un gran Subaru totcamí amb etiqueta ECO i tracció total, però poc estalviador
Posem a prova el 'crossover' de la marca japonesa, que ofereix un bon rendiment tant dins com fora de l'asfalt però presenta un consum elevat
Subaru és una d'aquelles marques que tenen personalitat pròpia, que segueixen la seva pròpia fórmula i que no es deixen portar per les tendències de la indústria. Curiosament, aquesta filosofia és la que podem veure en altres marques, principalment japoneses: Toyota o Mazda tal vegada siguin els millors exemples. En el cas de Subaru, l'aposta des de fa dècades és oferir vehicles amb un bon comportament fora de l'asfalt, un refinament de conducció molt elevat i motors bòxer per moure les quatre rodes del sistema de tracció total simètric tan característic del fabricant japonès.
Sota aquestes premisses, Subaru ha creat models com els Forester, Outback o el mític Impreza, però també va aprofitar per desenvolupar un crossover del segment C l'any 2012: el Subaru XV. Aquest model, amb aspecte de cotxe compacte però amb altura de terra i comportament més propi dels millors SUV o fins i tot d'alguns totterrenys, s'ha anat renovant al llarg dels anys fins a arribar al 2024, moment en què Subaru ha aprofitat per actualitzar-lo completament, i fins i tot li ha canviat el nom al mercat europeu pel de Crosstrek.
És un compacte? És un SUV? No, és el Subaru Crosstrek
Amb una longitud de 4,49 metres, el Subaru Crosstrek és notablement més llarg que la majoria de models compactes (un Volkswagen Golf fa 4,28 metres; un Seat León, 4,36, i un Ford Focus, 4,38) i té gairebé la mateixa longitud que un Audi Q3 (4,48 metres) o un Hyundai Tucson (4,50 metres). Però passa una cosa curiosa: mentre que aquests dos models es poden encabir perfectament en el segment dels SUV, el Crosstrek té més aviat un aspecte de compacte sobredimensionat que no permet ubicar-lo en cap categoria concreta.
Queda força lluny del que serien compactes amb aspecte crossover (com els Audi A3 Allstreet o el Ford Focus Active), perquè des d'un primer moment resulta evident que la seva altura lliure fins al terra és molt superior. I com a bon cotxe amb aspecte aventurer, el seu disseny està ple de les proteccions per als baixos en plàstic negre que tant agraden avui en dia.
El disseny frontal és molt japonès, amb unes òptiques led molt estilitzades que s'uneixen entre si per una motllura (no il·luminada) que integra el logotip de la marca i conflueix en la graella central, força prominent i amb una estètica renovada. Fins aquí, res que no pugui tenir qualsevol compacte, oi? Doncs bé, l'aspecte SUV arriba gràcies al para-xocs, amb unes motllures de plàstic negre molt prominents que, a més, integren els llums antiboira.
Continuem amb el plàstic negre per parlar del lateral, on els passos de roda estan fabricats amb aquest material i tenen unes formes força irregulars que aporten un extra de caràcter SUV. Aquí destaquen elements com les llandes (de 18 polzades en la nostra versió) o les barres del sostre, fixes i ben presents a la vista. I finalment passem a la part posterior, que destaca per repetir el mateix esquema que la de davant: para-xocs amb formes prominents i motllures de plàstic negre que integren els llums antiboira. Aquí també veiem com s'han renovat els pilots led, ara amb un disseny en forma de lletra C que atorga al Crosstrek força més contundència que la que tenia el model anterior.
Per dins, la robustesa típica de Subaru
Si ens fixem en els habitacles de la majoria de models de marques europees veiem dissenys minimalistes (a vegades fins i tot estridents) i molt sovint absència total de botons. En canvi, les marques japoneses continuen pel seu camí de fabricar interiors robustos, pràctics i pensats per resistir el pas del temps sense complicacions. Aquest és el cas del Subaru Crosstrek, que presenta un habitacle en què, malgrat la digitalització hagi guanyat pes, continua apostant per detalls analògics i materials duradors.
A la consola central hi trobem una pantalla d'11,6 polzades en format vertical que integra la connectivitat amb el telèfon mitjançant Android Auto i Apple CarPlay, a més de permetre'ns configurar tots els paràmetres del vehicle pel que fa a infoentreteniment, aplicacions i sistemes de seguretat. Però malgrat que aquest monitor és el principal protagonista de la consola central (i malauradament també integri part dels comandaments del sistema de climatització, una solució poc pràctica), el cert és que el conjunt es percep encara força analògic i funcional, amb una palanca de les de tota la vida per al canvi de marxes, botons clàssics per a la calefacció dels seients i un munt de comandaments al volant.
També resulta força interessant que la instrumentació, tot i integrar una pantalla de 4,2 polzades que ens aporta una gran quantitat d'informació de l'ordinador de bord, està formada per dues esferes que integren agulles de les de tota la vida. Tot plegat sumat a una bona qualitat dels materials, que no tenen un tacte prèmium o de luxe però que es nota que aguantaran el pas del temps sense complicacions.
Si parlem de comoditat i habitabilitat, aquí el Crosstrek ofereix llums i ombres. Les llums arriben de la mà d'uns seients de davant molt còmodes que, a més, en funció del nivell d'acabat (n'hi ha tres, anomenats Active, Field i Touring) poden oferir deu ajustaments de posició i regulació elèctrica. I també arriben a través de les places posteriors, amb un notable espai per a les cames i per al cap i un confort elevat. En canvi les ombres les trobem al maleter, que anuncia una capacitat de tan sols 315 litres, una xifra clarament insuficient per a un vehicle de gairebé 4,5 metres. A més, curiosament aquesta capacitat és sensiblement inferior a la del Subaru XV, que oferia 340 litres.
Fidel a la filosofia bòxer
Subaru fa molts anys que instal·la als seus vehicles motors de tipus bòxer, és a dir, una configuració molt concreta en què els cilindres no estan en disposició vertical, sinó horitzontal. Això té implicacions directes en diversos aspectes, però personalment trobo que n'hi ha dos que el converteixen en una aposta molt interessant: el primer, que el centre de gravetat se situa molt més avall, cosa que afavoreix el comportament dinàmic. I el segon, que el funcionament és molt suau perquè l'equilibri és gairebé perfecte i redueix notablement les vibracions.
Aquest últim aspecte és el que es nota des del primer moment en què es condueix aquest Subaru Crosstrek. La suavitat de funcionament del motor és molt notable, especialment si a l'equació hi sumem una petita ajuda elèctrica (d'aquí prové la lletra e que dona lloc al motor e-Boxer) que afegeix un total de 17 CV. Curiosament aquest Crosstrek híbrid desenvolupa una potència màxima de 136 CV, 14 menys que el model anterior, que en tenia 150. Però aquí l'aportació elèctrica s'ha optimitzat, de manera que les prestacions de tots dos models són gairebé idèntiques.
El motor principal és de 2.0 litres i quatre cilindres, mentre que una petita bateria de 0,57 kWh s'encarrega d'alimentar un motor elèctric que pot arribar a moure el cotxe per si mateix, tot i que durant molt poca estona i sense acceleracions contundents. Tot plegat un conjunt que, sobre el paper, és infal·lible... però que es veu perjudicat pel funcionament d'un canvi de tipus CVT (de variador continu) que personalment trobo que empitjora el rendiment del motor i, a sobre, afecta als consums.
Els canvis de tipus CVT son, per entendre'ns, com els d'una scooter: l'acceleració és infinita perquè no tenen marxes reals i normalment acostumen a disposar d'una funció que simula els canvis entre marxes (fins i tot amb lleves darrere del volant) per poder rebaixar les revolucions del motor un cop anem guanyant velocitat. En el Subaru Crosstrek que avui ens ocupa aquest canvi és suau i refinat a baixes velocitats i també si volem accelerar de forma molt progressiva, però poc efectiu i sorollós si hem d'accelerar de forma contundent.
Prémer l'accelerador per incorporar-se a una carretera o fer un avançament és sinònim d'escoltar com el motor puja molt de revolucions i l'increment de velocitat no es correspon amb el so que ens arriba a l'habitacle. I, a més, tot plegat fa que el consum augmenti notablement. El Subaru Crosstrek homologa una despesa de 7,7 litres cada 100 quilòmetres, però a la pràctica aquesta xifra pot arribar als 8 sense problemes. A més, si tractem de reduir els consums a través d'una conducció el més eficient possible serà molt complicat baixar dels 7 litres.
Un cotxe suau, còmode i molt capaç tant dins com fora de l'asfalt
És una llàstima que el canvi de marxes, tot i ser suau, sigui poc eficient, perquè desmereix un conjunt realment fantàstic en què encara ens falta per comentar la veritable joia de la corona: la tracció total simètrica. Aquest sistema de tracció 4x4 té la particularitat de ser permanent, és a dir, que sempre envia força a les quatre rodes i no ha de decidir entre dues o quatre com passa en molts altres cotxes amb tracció total.
A més, es veu ajudat per l'electrònica mitjançant els programes de conducció X-Mode, que adapten aspectes com la resposta de l'accelerador, el canvi o el repartiment de tracció a través dels modes normal, neu/sorra i neu profunda/fang.
Si a tot plegat hi sumem el control de descensos i una altura lliure al terra de 22 centímetres, el resultat és un cotxe que ofereix unes més que notables aptituds off-road i que ens permet sortir de l'asfalt amb garanties. Però estem davant d'un totcamí, de manera que resulta tan o més important la conducció sobre l'asfalt com la conducció 4x4. Afortunadament, Subaru ha estat capaç de crear un cotxe refinat que es comporta amb una suavitat molt elevada per la ciutat i només es veu perjudicat pel fet que els seus gairebé 4,5 metres de longitud no el converteixen en el cotxe més pràctic del mercat per moure's per entorns urbans.
Per carretera circulant a velocitat constant i fugint d'acceleracions fulgurants és on més còmode es troba aquest Crosstrek. No només perquè és on aconsegueix els consums més baixos, sinó perquè la direcció és precisa i la posada a punt de la suspensió preval la comoditat per sobre de l'esportivitat. Tot plegat acompanyat pel plus de seguretat mecànic que ens arriba de la tracció total, i electrònic que ens arriba a través del sistema EyeSight, que incorpora tots els assistents a la conducció disponibles a la marca des de l'acabat d'accés.
Conclusió de la prova del Subaru Crosstrek
Tal vegada el Subaru Crosstrek no sigui un supervendes, però és un cotxe molt complidor que es manté fidel a la filosofia de la marca, fins i tot havent introduït l'electrificació al seu motor bòxer. Circulant per ciutat o per carretera és còmode, fora de l'asfalt és molt més efectiu que la majoria de SUV del mercat i permet als seus ocupants viatjar amb un confort elevat i un espai interior notable. A més, tot plegat per un preu que comença en 32.500 euros. La llàstima és que el seu maleter sigui força petit i que els consums siguin elevats. Si Subaru soluciona aquests dos aspectes estarem davant d'un dels millors crossovers del mercat... o potser fins i tot del millor.
-
Preu
37.500 euros
-
Combustible
Gasolina
-
Etiqueta ecològica
Etiqueta ECO
-
Motor
2.0 gasolina e-Boxer 4 cilindres
-
Potència
136 CV i 182 Nm de parell
-
Tracció
Total permanent
-
Mides i pes
4.495mm llarg / 1.800mm ample / 1.600mm alt / 1.670 quilos
-
Nota
7,5