Golf GTE, el GTI ecològic
Provem la versió híbrida endollable (PHEV) del Volkswagen Golf, el rei del segment compacte
A primer cop d’ull no el sabríem distingir d’un Golf normal amb paquet estètic R Line. Fins i tot fixant-nos-hi amb més detall costa distingir-lo a certa distància d’un Golf GTI o GTD: tan sols els diversos detalls estètics de color blau integrats a la calandra i a la carrosseria, les pinces dels frens blaves, les llandes de 17 polzades o a les plaques de les portes ens anuncien la seva essència discreta però diferent.
El Golf GTE és un compacte esportiu de 204 CV amb una mecànica ecològica híbrida endollable que marida un propulsor de combustió gasolina 1.4 TSI de quatre cilindres i 150 CV i un propulsor elèctric que proporciona 102 CV més gràcies a unes bateries d’ions de liti de 8,7 kWh de capacitat emmagatzemades sota el maleter del cotxe.
Ja sé que 150 CV del motor de combustió i 102 de l’elèctric sumen 252 CV i no pas 204, però és que la potència combinada d’aquest GTE està limitada als 204 CV, que, convé dir-ho, és una potència més que suficient per moure amb alegria el conjunt. Els dos propulsors entreguen la potència a l’eix davanter i es gestionen mitjançant una caixa de canvis DSG de 6 relacions amb lleves al volant.
Ara bé, el fet de disposar de les bateries sota el maleter –per un tema d’arquitectura de la plataforma i repartiment del pes– fa que el GTE limiti el seu maleter als 272 litres de capacitat, enfront dels 380 L que ofereixen la resta de Golfs de cinc portes.
Els interiors mantenen les dimensions i tecnologies de qualsevol Golf convencional, i només els entapissats de quadres blaus i diversos detalls estètics de color blau (fil del volant, insercions a la palanca de canvis DSG o cromats a la consola) es diferencien de la resta de la gamma.
El Golf GTE disposa d’una pantalla tàctil de 8 polzades de sèrie, tot i que opcionalment en podem escollir una de 9,2 polzades, i també disposa del quadre d’instruments digital Virtual Cockpit, amb diverses opcions de personalització i disseny. Però potser la gran novetat d’aquest Golf GTE és un sistema de detecció automàtic de la localització i que adapta l’entrega de potència del motor elèctric o del de combustió en funció de les característiques orogràfiques del terreny o el tipus de carretera per la qual circulem.
L’apartat de seguretat del Golf GTE es completa amb un sistema d’avisador de col·lisió amb assistent de frenada, manteniment de carril i avisador de canvi involuntari i uns nous fars adaptatius amb tecnologia led que il·luminen a la perfecció fins i tot en entorns amb molt poca llum.
El GTE és un rival per al GTI?
Tot i les seves sigles (gran turisme elèctric), el Golf GTE no és el successor del llegendari GTI, ni tampoc vol ser-ho. És un cotxe ràpid i eficient, però no és un depredador de carreteres de revolts. I és que, d’entrada, aquesta versió híbrida endollable pesa 1.615 quilos en buit, 200 quilos més que les versions GTI del Golf.
Aquest pes extra, sumat a una direcció no del tot comunicativa, no fa del GTE un depredador de carreteres sinuoses, sinó un compacte potent i ecològic que ens convida a una conducció racional i àgil, amb una reserva de potència més que suficient per incorporar-nos a una autovia o fer un avançament amb total seguretat.
Alerta: no estem pas dient que aquest caràcter racional i ecològic sigui pitjor que una versió GTI, però entenem que qui busqui una alternativa híbrida endollable al mític Golf GTI haurà d’esperar a futures evolucions del Golf GTE, qui sap si amb la nova plataforma elèctrica MEB o amb la MQB de la pròxima generació.
Un cop assumit que el GTE és el pas intermedi entre la versió totalment elèctrica e-Golf i les versions més esportives del Golf amb motor de combustió, començarem a entendre les –moltes– virtuts d’aquest híbrid endollable.
D’entrada, el Golf GTE ens permet circular en mode totalment elèctric i ofereix una autonomia teòrica de 50 quilòmetres, tot i que en condicions reals de circulació difícilment podrem superar la barrera dels 30 quilòmetres en conducció elèctrica. Sigui com sigui, el Golf GTE permet satisfer els desplaçaments urbans diaris del 90% dels conductors de les grans ciutats del país.
I és als entorns urbans on aquest Golf GTE mostra les seves millors cartes. Amb el model de conducció elèctric o híbrid seleccionat (el cotxe disposa dels modes de conducció E-Mode, GTE-Mode, Battery Hold, Battery Charge i Hybrid Auto) pot assolir mitjanes de consum de carburant de l’ordre de tan sols 1,3 litres cada 100 quilòmetres. A més, podem circular en mode E-Mode i Hybrid Auto en carreteres ràpides de fins a 90 km/h sense cap problema.
El mode Battery Hold manté els nivells de càrrega de la bateria elèctrica i prioritza el motor de combustió, mentre que el mode Battery Charge ens permet recarregar les bateries en marxa destinant-hi una part de l’energia del motor de gasolina i aprofitant l’energia cinètica del cotxe per carregar la bateria del cotxe sense haver de passar per un endoll. En aquests casos és possible aconseguir mitjanes de consum d’uns 5 o 6 litres de combustible, sempre en funció de l’espai per on circulem (urbà o autopista) i del nostre estil de conducció.
El Golf GTE pot recarregar totalment la seva bateria en menys de 4 hores en un punt de recàrrega domèstic de 230 V i 10 A, o en poc més de dues hores en un punt de 16 A. A més, podem programar l’hora en què volem iniciar la càrrega de la bateria, fent-la coincidir amb les hores amb menys cost de tarifa horària per minimitzar l’impacte en la factura de la llum.
Finalment, el mode GTE-Mode ens allibera dels condicionants ecològics i mediambientals, sumant la potència dels dos propulsors i modificant la rigidesa de les suspensions i la duresa de la direcció per convertir el Golf GTE en un híbrid endollable de tall esportiu.
Potser l'últim aspecte negatiu d’aquest Golf GTE és el preu. Volkswagen demana un preu base de 41.690 euros pel seu Golf híbid endollable, un preu sensiblement superior al que costa un Hyundai Ioniq endollable (Plug-in) i molt a la vora del que Kia demana pel seu Optima PHEV, un cotxe d’un segment superior al Golf i realment ben fabricat que podria ser la seva alternativa (si no teniu els prejudicis que nosaltres no comprenem amb els cotxes coreans). ¿Voleu un cotxe alemany, més gran i amb més prestigi per un preu similar? El BMW 330e és la vostra opció. A més, per menys diners podem comprar-nos un e-Golf, el Golf de sempre en una versió totalment elèctrica i que personalment em sembla més interessant que aquesta versió GTE.
Conclusió
El Golf GTE és el pas intermedi per a aquells conductors enamorats del Golf de sempre i que volen un compacte enèrgic, eficaç i ecològic però no volen veure’s limitats per l’encara escassa autonomia de l’e-Golf.