Proves cotxes
Motor Proves 14/06/2023

Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey, exclusivitat al quadrat

Ens posem al volant d'una edició especial limitada a tan sols 999 unitats del Formentor més esportiu de la història

6 min
Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey, exclusivitat al quadrat

Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey. Sens dubte, un nom força llarg per denominar un dels models més exclusius del mercat i alhora el més desitjat de tot el catàleg de la marca catalana. Però per veure de què estem parlant analitzem un per un cadascun dels nombrosos cognoms. D'entrada, Formentor (perquè avui en dia Cupra ja l'hauria de conèixer gairebé tothom). Es tracta del primer model dissenyat i fabricat en exclusiva per la nova marca de Martorell, que ha suposat un èxit aclaparador en vendes i que s'ofereix amb potències que van des dels 150 CV fins als 390 del model de què avui us en parlem.

Amb el cognom VZ5 comencen les especificitats. Aquestes sigles, que corresponen a la paraula veloç i a 5 pel nombre de cilindres que té el motor, serveixen per anomenar la versió més radical i esportiva del Formentor, que vam tenir l'ocasió de provar fa uns mesos i que té una producció limitada a tan sols 7.000 unitats. Finalment, les paraules Taiga Grey fan referència al color de la unitat que estem provant, però no es queda només en aquesta anècdota.

El frontal és força agressiu
Les llandes destaquen per lluir detalls en color coure
A la part posterior queda clar que aquest SUV és molt poc SUV

Cupra ha volgut referir-se al seu model més exclusiu amb el nom del color perquè de tota la producció del Formentor VZ5, només 999 unitats correspondran a aquesta versió limitada tan especial. És més, de totes aquestes unitats tan sols 46 exemplars arribaran a Espanya. Però que ningú es pensi que Cupra ha pintat el seu model d'un altre color i amb això ja s'ha tret de la màniga una versió especial, no: la marca de Martorell ha fet tota una sèrie de canvis perquè el Formentor VZ5 Taiga Grey sigui el cotxe més impressionant i radical de la seva història.

Esportivitat amb un toc d'elegància

Estèticament, per diferenciar aquesta versió dels altres VZ5 caldrà fixar-se en el color, que ha estat desenvolupat específicament per a aquest model. Per tant, l'exterior del cotxe no canvia respecte dels VZ5 normals, en què els principals protagonistes són els elements fabricats en fibra de carboni (com la part inferior del para-xocs davanter o el difusor posterior) i les llantes de 20 polzades amb insercions en el color coure característic de Cupra.

La fibra de carboni és la protagonista als para-xocs
Les sortides d'escapament d'aquesta versió són específiques

De fet, també són d'aquest color els logos de la marca, les pinces de fre de sis pistons a les rodes davanteres signades per Akebono i que abracen uns discs ventilats i perforats de 375x36 mm, i les quatre sortides d'escapament. Així doncs, és a l'interior on Cupra ha volgut centrar els seus esforços per tractar de diferenciar més clarament aquest VZ5 Taiga Grey d'un VZ5 normal.

D'entrada, el primer que crida l'atenció és el color dels seients i de part de la tapisseria. En efecte, les fotos no us enganyen: Cupra ha escollit el color marró a l'hora de confeccionar el quadre de comandaments, diversos elements de les portes i els backets de cuir Nappa. Sens dubte, un color curiós i que normalment s'associa més a l'elegància que no pas a l'esportivitat, però que combina prou bé en aquest cotxe (tot i que per a gustos colors, mai més ben dit). Sigui com sigui, l'habitacle del Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey acaba de completar-se amb diversos elements acabats en color coure, en materials com l'Alcantara i amb la cirereta del pastís: la inscripció del número de sèrie de cada unitat gravada amb làser al panell de la porta del conductor. En aquest cas, a nosaltres ens va tocar la unitat 29 de 999.

VZ fa referència a la velocitat, i 5 al número de cilindres del motor
Una edició exclusiva dins d'una edició exclusiva

Rendiment garantit

Cupra té l'honor de ser l'únic fabricant del Grup VAG que pot disposar, ni que sigui en una edició limitada, del fantàstic motor 2.5 TSI de cinc cilindres que pertany a Audi. En efecte, és el mateix motor que munta l'Audi RS3, però en el cas del Formentor VZ5 en comptes de desenvolupar 400 CV la potència s'ha limitat a 390 CV i el parell a 480 Nm. I és que, al final, cal respectar les jerarquies.

Sigui com sigui, en cap moment es troben a faltar aquests 10 CV de diferència, perquè el Cupra Formentor VZ5 és, i ho dic sense por d'equivocar-me, un dels SUV esportius en els quals es nota menys el concepte de SUV. L'aspecte pot ser el típic de totcamí, una mica sobreelevat i més llarg i ample que un compacte equivalent, però el comportament dinàmic està a l'altura del que s'esperaria en un model com el Leon. Potser per aquest motiu la marca de Martorell prefereix anomenar-lo CUV (crossover utility vehicle), i el cert és que amb aquest model l'han encertada.

A nivell dinàmic el comportament és fantàstic
390 CV i 480 Nm de parell donen vida a aquest potent Formentor
Malgrat la potència, és molt fàcil de conduir

Bona part de la responsabilitat d'aquesta fita la té el motor. No és que tingui un so impressionant (potser aquest és l'aspecte més criticable del Formentor VZ5, com a mínim per a tots aquells que a més de ser ràpids també volen semblar-ho), i de fet pot arribar a ser molt silenciós. Però quan entrega tota la seva potència deixa literalment enganxat al seient els seus ocupants i accelera de 0 a 100 km/h en tan sols 4,2 segons, xifres no gaire llunyanes de les d'esportius molt més cars. Tot plegat es produeix gràcies al fet que la potència màxima s'aconsegueix entre les 5.700 i les 7.000 revolucions, però el parell màxim arriba a tan sols 2.250 voltes, de manera que en tota la franja del tacòmetre el VZ5 empeny amb contundència.

El botó Cupra ens permet accedir directament al mode de conducció més esportiu
El magnífic motor de cinc cilindres és d'origen Audi

De pujar i baixar marxes ràpidament se n'encarrega una transmissió automàtica DSG de doble embragatge i set velocitats marca de la casa del Grup VAG, que a més en aquest model pot arribar al màxim nivell de revolucions sense canviar de marxa automàticament. A més, una animació al quadre digital ens indica quan és el moment òptim per pujar una velocitat més, al més pur estil de competició.

Tot plegat es combina amb un xassís específic, una suspensió amb amortidors ajustables i un sistema de tracció total amb tecnologia Torque Splitter, que s'encarrega de repartir el parell de manera intel·ligent entre les quatre rodes (fins i tot disposa d'un mode Drift que ens permet derrapar). Finalment, també convé destacar el bon paper que hi juguen els abans citats frens signats per Akebono, que resisteixen notablement la fatiga i aturen el cotxe amb contundència.

La qualitat dels materials és realment bona i l'equipament molt complet
Els seients ofereixen un bon equilibri entre subjecció i confort

Conclusió

El Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey ha tornat a deixar clar que a Catalunya es poden fabricar vehicles molt, molt exclusius. Si la versió VZ5 ja resulta exclusiva gràcies a la seva producció de tan sols 7.000 unitats, fabricar-ne una altra edició limitada a 999 és encara més especial. Com també ho és haver tingut l'ocasió de posar-se al volant d'una de les tan sols 46 unitats que es quedaran a l'Estat. Pel que fa al vehicle com a tal, res de nou: el Formentor ja era un dels productes més complets tant de Cupra com de tot el Grup VAG, el VZ5 un dels més esportius i aquesta edició Taiga Grey, a tot això, hi afegeix un component extra d'exclusivitat. Això sí, aquest darrer aspecte suma molts euros a la tarifa final, ja que té un preu de 73.590 euros.

Cupra Formentor VZ5 Taiga Grey
  • Preu

    73.590 euros

  • Combustible Gasolina
  • Etiqueta ecològica Etiqueta C (color verd)
  • Motor 2.5 TFSI, 5 cilindres en línia, turbo
  • Potència 390 CV i 480 Nm de parell
  • Tracció Integral a les quatre rodes (4Drive)
  • Mides i pes 4.468 mm de llarg / 1.852 mm d'ample / 1.505 mm d'alt i 1.683 quilos de pes
  • Nota final 9/10
stats