Coneixem el nou Ford Explorer, un SUV elèctric amb ànima Volkswagen i ADN Ford
Posem a prova el nou SUV elèctric de la marca americana en una ruta que Ford ha organitzat per la zona del Penedès
Si pensem en noms mítics de Ford és fàcil que ens vinguin al cap models com el Fiesta, l'Escort, el Sierra, el Focus, el Mustang o el GT. Però també se'ns pot acudir el cognom Explorer. I si no ho fa a Europa, de ben segur que ho farà als Estats Units, on aquest model es ven des de fa més de 30 anys i ja acumula un total de sis generacions. Però al nostre mercat va tornar a estar-hi present ara fa gairebé cinc anys, moment en què va tornar convertit en un SUV híbrid endollable de més de cinc metres que, per motius evidents, no va aconseguir unes xifres de vendes especialment destacables al Vell Continent.
Precisament per aquest motiu la marca de l'oval ha presentat recentment un Explorer completament nou. De la mateixa manera que ha passat amb models com el Puma o el Mustang Mach-E, el nou Explorer ara és un SUV molt més petit que abans i amb mecànica 100% elèctrica. A l'Ara Motor l'hem pogut posar a prova en una ruta que Ford ha organitzat per la zona del Penedès, de manera que en podem extreure algunes conclusions del seu comportament i plantejament al mercat.
Una estètica molt europea
Malgrat Ford sigui una de les marques que està aplicant retallades i acomiadaments i s'estigui replantejant la seva estratègia elèctrica, el cert és que l'aposta per aquest nou Explorer és ferma, com a mínim al mercat Europeu. Per aquest motiu ara ha passat de ser un enorme SUV que gairebé no es venia a ser un SUV compacte de 4,46 metres de longitud que comparteix la plataforma MEB amb el Grup Volkswagen, fet que ha permès a la marca americana fabricar aquest vehicle a la planta alemanya de Colònia i poder desenvolupar el cotxe ràpidament.
A nivell estètic segueix les tendències que destaquen al mercat avui en dia: és un cotxe quadradot i robust, amb una part davantera on la zona on aniria la graella és molt prominent i que integra un logotip de grans dimensions. Queda clar que és un Explorer perquè una motllura situada just per sobre d'aquesta zona s'encarrega d'anunciar-ho, de la mateixa manera que passa a la porta del maleter. A la vista lateral hi destaquen les enormes llandes de fins a 21 polzades, el pilar C que genera un efecte mirall i la forma del capó, molt recte i elevat. Tot plegat un disseny amb molta presència, un aspecte fonamental avui en dia si es vol destacar per sobre de la competència.
Tecnologia al poder
Com no podia ser d'una altra manera (i encara més en un cotxe elèctric) a l'interior del nou Ford Explorer hi veiem una càrrega tecnològica completíssima. Només cal fer-hi una ullada per veure que la pantalla principal, de 14,6 polzades i disposada en posició vertical —la qual cosa afavoreix la seva integració al quadre de comandaments—, ens facilita tota la informació que necessitem referent al vehicle, a la connexió amb el telèfon o al sistema d'infoentreteniment SYNC Move 2.
En general trobo que aquest interior té força llums i algunes ombres. Els aspectes més destacables arriben de la mà de la barra de so signada per Bang&Olufsen, dels seients esportius d'una única peça i de l'espai que hi trobem sota la pantalla principal, anomenat My Private Locker i que ens permet desplaçar la pantalla fins a 30º per poder emmagatzemar-hi objectes al seu interior, quedant bloquejada quan tanquem el cotxe.
En canvi els més criticables es troben a la pantalla de la instrumentació, que amb tan sols 5 polzades resulta molt petita, i en alguns comandaments provinents directament de Volkswagen, com per exemple els botons tàctils del volant o els comandaments dels alçavidres. Aquests últims tenen un problema: tenim quatre finestres però només dos botons, i hem de passar el dit per sobre d'un comandament tàctil que posa "Rear" per poder pujar o baixar les finestres posteriors.
Pel que fa a l'habitabilitat, en general s'hi viatja molt còmode als seients davanters i l'espai als posteriors és més que suficient per a que hi puguin viatjar quatre persones sense cap patiment, tot i que un cinquè ocupant hi anirà una mica més just. Això sí, la situació de les bateries fa que les cames dels passatgers del darrera vagin força flexionades, tot i que és quelcom que passa a gairebé tots els cotxes elèctrics. Pel que fa al maleter, té una capacitat de 470 litres.
Al volant del nou Ford Explorer elèctric
Un cop vam poder conèixer el vehicle tant per fora com per dintre va ser l'hora de sortir a la carretera per veure què tal es comportava. La gamma de l'Explorer està formada per tres nivells de potència: 170, 286 o 340 CV. Tant la primera com la segona son de tracció posterior, mentre que la més potent disposa de tracció total. Això sí, la de 170 CV fa servir una bateria de 52 kWh que li permet homologar una autonomia de 384 quilòmetres, mentre que la de 286 CV augmenta la capacitat de la bateria fins als 77 kWh i homologa una autonomia de 602 quilòmetres. La més potent, en canvi, només anuncia 566 quilòmetres entre recàrregues perquè la seva bateria de 79 kWh ha de moure quatre rodes en comptes de dues.
Durant la ruta vam poder conduir durant unes hores la versió de 286 CV, que sens dubte és la més equilibrada de la gamma. La d'accés anuncia una autonomia ideal per a moure's per ciutat i sortir esporàdicament a la carretera, però una mica justa si volem viatjar habitualment. Per la seva banda, la més potent incrementa massa el preu final, de manera que la que avui ens ocupa és la més recomanable.
Al contrari del que es podria pensar tenint en compte que l'Explorer fa servir la plataforma MEB del Grup Volkswagen, el comportament del SUV elèctric de la marca americana és força diferent al de models com el Volkswagen ID.4, ja que Ford ha volgut desenvolupar el vehicle a nivell dinàmic per tractar de conservar el seu ADN tant com fos possible. Així, i tot i que és evident que no estem davant d'un cotxe esportiu, l'Explorer es mostra força àgil en trams revirats i molt ràpid en qualsevol circumstància.
Això es nota especialment en el comportament de la suspensió, força més dur del que es podria esperar, i de la direcció, molt directa i precisa. Això sí, si conduïm de forma àgil l'autonomia baixa força, situant-se en uns 450/500 quilòmetres reals. Per tractar d'incrementar aquesta xifra tant com sigui possible sempre podem activar la posició B a la palanca del canvi per aprofitar la frenada regenerativa, tot i que he trobat a faltar el típic mode de conducció d'un únic pedal d'altres cotxes elèctrics, capaços d'aturar-se completament sense haver de prémer el fre.
Conclusió de la prova del Ford Explorer
Ford ha volgut aprofitar l'acord amb el Grup Volkswagen i la seva sapiència a l'hora de fer cotxes àgils i dinàmics per crear un SUV elèctric que podria arribar a ser el primer cotxe de moltes famílies. Per aconseguir-ho aposta per un disseny atractiu, un interior ple de tecnologia, una habitabilitat prou destacable i un preu que, un cop aplicats tots els descomptes per a la versió d'accés, és de 34.800 euros. Això sí, si volem accedir al model més equipat i potent haurem de preparar gairebé 60.000 euros.