- Preu: 69.430 euros
- Combustible: Dièsel
- Motor: 3.0 TDI de 6 cilindres en V
- Potència: 286 cavalls i 620 NM de parell
- Tracció: Total
- Mides i pes: 4757mm llarg / 1843 ample / 1398 alt. 1775 quilos
- Nota: 8/10
Audi A5 Sportback 50 TDI: hi ha vida més enllà dels SUV
Provem la berlina d’estil cupè de la marca alemanya, que ha rebut una petita actualització a nivell estètic i tecnològic
En un mercat cada cop més protagonitzat per totcamins de tota mena, models com l’Audi A5 Sportback d’aquesta prova s’agraeixen molt. Perquè potser no són tan pràctics o polivalents com els SUV, però a canvi ofereixen una imatge captivadora que és capaç de girar més caps al seu pas que models molt més esportius i exclusius.
I és que l’Audi A5 –un model que va ser presentat l’any 2007– va estrenar la seva segona generació l’any 2016 (aquí en podeu veure la prova que vam fer amb el motor 2.0 TDI de 190 CV) però al 2019 va rebre una actualització que és la que avui ens ocupa. En aquesta ocasió també l’hem provat associat a un motor dièsel, però es tracta de la versió més potent de la gamma amb 286 CV. ¿Té sentit avui en dia una berlina d’estil cupè amb un motor dièsel tan gros? Esbrinem-ho a la prova de l’Audi A5 Sportback 2021.
DISSENY EXTERIOR
Acabo de dir que fa un parell d’anys l’Audi A5 es va actualitzar, però el cert és que és una d’aquelles actualitzacions típiques de marques com Audi –i en general de la majoria del Grup VAG– en les quals per veure els canvis cal fer servir una lupa. Amb tot, personalment a aquest model (tant en la versió cupè com en aquesta de quatre portes) li perdono que gairebé no hagi canviat perquè, ras i curt, el considero el model més bonic de tota la gamma Audi.
Ja sé que models com l’Audi A7 tenen un disseny similar, o que existeixen esportius com l’R8. Però trobo que l’Audi A5 és un dels més reeixits del mercat perquè sap combinar a la perfecció l’esportivitat, l’elegància i la bellesa. Tot en un mateix model, que gairebé no ha canviat des del seu llançament ara fa 14 anys i que enamora per allà on passa. Especialment si va associat al paquet esportiu S-Line, com en el cas de la nostra unitat de proves.
Vist per davant, el que més crida l’atenció de l’Audi A5 és l’enorme graella Singleframe, les grans entrades d’aire laterals (o més aviat motllures, perquè realment són entrades simulades) i les òptiques, que disposen de tecnologia LED de sèrie o il·luminació làser, com en la unitat que es veu en les imatges.
La vista lateral és la més impressionant d’aquest model, independentment de si es tracta de la carrosseria cupè o d’aquesta Sportback. És aquí on més llueixen les formes suaus i estilitzades del model, que té una marcadíssima caiguda del sostre i una línia de tensió que travessa el cotxe horitzontalment de fars a pilots, passant per sobre de les manetes de les portes.
Resulten especialment destacables els detalls de disseny específics de la nostra unitat, que disposa del paquet Black Line Edition. Aquest opcional és el responsable d’afegir tot un seguit d’elements en color negre (graella, marcs de les finestres, faldons, retrovisors...), així com unes impressionants llandes de 20 polzades i unes pinces de fre en color vermell. De fet, aquest model podria passar perfectament per la versió esportiva S5.
Acabem el repàs estètic de l’A5 Sportback a la part posterior, que també es mostra elegant i alhora esportiva. Aquí destaquen el petit aleró –també de color negre–, els pilots amb tecnologia LED i intermitents dinàmics i les sortides d’escapament cromades, amb disseny trapezoïdal i que arrodoneixen un conjunt realment atractiu.
DISSENY INTERIOR
Si per fora l’Audi A5 Sportback ha canviat poc, per dins encara ho ha fet menys. De fet, la novetat principal és la pantalla central del sistema d’infoentreteniment, que ara és més gran. Pel que fa a la resta de l’habitacle, no ha canviat gens, però tampoc feia cap falta. Perquè a l’interior de l’A5 es respira un ambient de luxe, tecnologia i sofisticació molt elevat, fins al punt que pocs models li poden fer ombra.
Com deia, la pantalla central és el canvi més important: ara té una mida de 10,1 polzades i un sistema de reconeixement per veu que ha millorat la resposta. Val a dir que no està tan ben integrada com la d’altres models de la marca, però això és perquè el disseny general del quadre de comandaments de l’Audi A5 no ha canviat respecte al model que va arribar al mercat l’any 2016. Això sí, la seva resposta i llegibilitat són fantàstiques, com també ho són a la pantalla de la instrumentació digital de 12,3 polzades.
La consola central està menys carregada perquè la marca ha eliminat el comandament rodó que servia per manipular la pantalla al model anterior, la qual cosa es tradueix en un habitacle més minimalista i senzill. A aquest fet també hi contribueix el disseny horitzontal de les sortides d’aire de la climatització o les insercions en fibra de carboni, un element esportiu molt interessant i recomanable, ni que sigui per reduir la superfície on trobem el famós –però brut i delicat– material negre piano.
Al volant de l’Audi A5 Sportback és molt senzill trobar una posició de conducció còmoda, perquè els seients són realment confortables. En aquesta unitat, a més, disposen de massatge i múltiples regulacions elèctriques, cosa que se suma a un equipament format per elements com la càrrega sense fils per al mòbil, la il·luminació ambiental i una enorme llista de sistemes de seguretat i assistència. Tot plegat dona com a resultat un cotxe ben equipat, tecnològicament molt avançat i amb la qualitat de materials que s’espera de qualsevol Audi.
HABITABILITAT
Quan vam fer la prova de l’Audi A5 Coupé vam veure que la carrosseria cupè i la disposició de seients 2+2 dificultaven que a les places posteriors es pogués viatjar amb comoditat. Però la versió Sportback elimina gairebé del tot aquest problema per diversos motius: el primer, que té dues portes més que ens faciliten l’accés al cotxe. El segon, que amb 4,75 metres de longitud és sis centímetres més llarg que la versió de dues portes. I el tercer, que disposa de cinc seients en comptes de quatre.
Amb tot, l’espai final no és abundant a les places posteriors. La marcada caiguda del sostre fa que l’accés no sigui el millor de la categoria (s’entra millor en un Audi A4, per exemple) i també provoca que l’espai per al cap sigui més reduït que en una berlina convencional. En qualsevol cas –i com es pot veure a les imatges– la banqueta està orientada en una posició molt inclinada per aconseguir que els passatgers viatgin tan baixos com sigui possible i evitar així que el cap els toqui al sostre.
Ara bé, la plaça central continua sent tan esporàdica com sempre en vehicles d’aquest tipus, i ni el túnel de transmissió central ni l'increment d'altura del seient ens permetran afrontar viatges llargs amb solvència. Vaja, que l’Audi A5 resulta un cotxe molt recomanable per a quatre ocupants, però no gaire per a cinc.
Això sí, independentment de la quantitat de persones que es desplacin amb el cotxe, de ben segur que totes ho podran fer amb tot l'equipatge, perquè la capacitat del maleter és de 465 litres i les seves formes regulars fan que l’espai sigui molt aprofitable. A més, la forma de la boca de càrrega ens facilita moltíssim carregar els objectes.
MOTORS
La gamma de l’Audi A5 Sportback disposa de diverses opcions dièsel i gasolina, algunes de les quals associades a una tecnologia de microhibridació gràcies a la qual obtenen l’etiqueta ECO de la DGT. Els motors de gasolina tenen potències que van dels 190 als 265 CV, mentre que els dièsel arrenquen en 163 CV i arriben fins als 286 de la nostra unitat de proves. I evidentment no podem oblidar-nos de les versions esportives S5 i RS5, amb potències de 347 i 450 CV respectivament.
El motor dièsel més potent –amb permís del de 347 CV de l’Audi S5– és un bloc V6 de 3.0 litres que desenvolupa una potència de 286 CV entre 3.500 i 4.000 revolucions i un parell motor de 620 Nm entre 2.250 i 3.000 revolucions. Com es pot veure, la franja de màxima empenta del motor es produeix a un règim elevat per tractar-se d’un vehicle dièsel, de manera que la seva resposta és molt contundent.
El maridatge entre aquest motor, la tracció total i el canvi automàtic de vuit velocitats és fantàstic, fins al punt que m’ha arribat a sorprendre la seva suavitat, especialment tractant-se d’un motor dièsel. I com a bon motor dièsel que és, el seu consum és força contingut. La marca homologa una despesa de 6,9 litres cada 100 quilòmetres, però el cert és que a la pràctica aquesta xifra és d’uns 8 litres. Amb tot, trobo que és una dada excel·lent per a un vehicle de tracció total que pesa més de 1.700 kg i té gairebé 300 CV.
DINAMISME
Fent la prova de l’Audi A5 Sportback amb aquest motor dièsel tan potent m’ha tornat a quedar ben clar que som davant d’un dels vehicles més polivalents del catàleg de la marca alemanya. Perquè és un cotxe que es mostra útil en tot tipus de circumstància, fins i tot circulant per la ciutat.
Com és evident, en àmbits urbans no se sent tan còmode com a la carretera –els més de 4,7 metres de longitud es noten–, però les múltiples ajudes a la conducció i a l’aparcament faciliten molt la feina. En tot cas, és quan sortim de la ciutat que podem gaudir de la bona feina que han fet els enginyers d’Audi. A l’hora de circular per autopista es mostra tan còmode i apamat com qualsevol de les berlines grans de la marca (A6, A7 o fins i tot A8), i gràcies als seus modes de conducció es pot circular amb un confort elevat i baixos consums.
Però precisament al seleccionar el mode més esportiu és quan podrem percebre el caràcter més dinàmic de l’A5 Sportback, que gairebé no acusa balancejos de carrosseria i munta una suspensió ferma però en cap cas incòmoda. Tot plegat se suma a una direcció que s’endureix i a una resposta més immediata de l’accelerador per donar com a resultat un cotxe amb el qual es pot circular molt ràpid gairebé sense adonar-se'n.
I quan dic ràpid ho dic de debò, ja que l’Audi A5 Sportback 50 TDI accelera de 0 a 100 km/h en 5,3 segons i arriba a una velocitat màxima de 250 km/h. I tot això sense citar el funcionament de la tracció total, que evita qualsevol tipus de pèrdua d’adherència i transmet al conductor una sensació de control total del vehicle. En resum, a nivell dinàmic som davant d’un cotxe que pot resultar còmode i pràctic per viatjar –tot i que una miqueta just a les places posteriors– i molt divertit quan la carretera s’omple de revolts.
CONCLUSIÓ
Com acostuma a ser habitual, en aquests cotxes el principal problema és el preu. La gamma A5 Sportback té un preu de partida de 44.380 euros, però la versió de la unitat de proves arrenca en 69.430 euros. El problema és que a la mínima que es comencen a equipar alguns opcionals el preu puja ràpidament als 80.000 euros, però a canvi ens emportem a casa una de les berlines més atractives i funcionals d’Audi. Un cotxe en el qual té tot el sentit del món muntar un motor dièsel... si és que avui en dia, amb tantes restriccions i limitacions, encara té sentit muntar motors dièsel.