Audi A3, la veu de l’experiència
El compacte dels d'Ingolstadt és un model consolidat al mercat que, tot i que fa anys que juga a les mateixes cartes, sap com agradar a un públic que es manté fidel
L'Audi A3 és un d'aquells models que, de manera semblant al que li passa al Volkswagen Golf, va renovant-se i afegint generacions canviant aparentment pocs elements de disseny, però que un cop compares el producte anterior amb el renovat t'adones que l'actualització és molt més notable del que en un primer moment semblava. Aquesta generació del compacte d'Audi va posar-se a la venda l'any 2012 i representa la tercera generació d'un model que sens dubte ha sigut –i és– un dels puntals de la marca, que el va actualitzar l'any passat amb l'objectiu de mantenir el bon nivell de vendes mentre no arribi el seu substitut.
La unitat de proves que ens ocupa té la carrosseria de cinc portes anomenada Sportback, associada a un motor 1.4 benzina de 150 cavalls, i un color vermell que n'accentua l'esportivitat i atreu més d'una mirada.
DISSENY EXTERIOR I INTERIOR
Tot i que cada cop més marques s'estan apuntant a seguir la filosofia d'adoptar un mateix llenguatge de disseny, el cert és que Audi és veterana en aquest tipus de model comercial. L'objectiu d'aquesta estratègia és obtenir una gamma de productes molt semblants entre ells i, de fet, si avui en dia fem una ullada als models que componen la gamma d'Audi, les semblances entre ells són enormes i es diferencien únicament per detalls i, esclar, per la mida del model en qüestió.
Això té una primera connotació negativa, i és que sembla que els dissenyadors hagin perdut l'originalitat, però el cert és que d'aquesta manera s'aconsegueix que els models tardin molt més temps a passar de moda o veure's antics. Aquest A3 va sortir a la venda l'any 2012 i el 2016 va rebre un 'restyling', però veient-lo en viu es podria dir que és un cotxe que fa molts anys que circula per les nostres carreteres i que senzillament va rebent petits retocs estètics per mantenir-se jove.
Si a més s'hi equipa el paquet S-Line que remarca l'aspecte esportiu, el color vermell tango (extra de 810 euros) o les llandes de 18 polzades de la nostra unitat de proves (extra de 1.585 euros), la imatge de l'A3 és força atractiva.
De fet el disseny exterior de l'A3 és purament Audi, amb una graella frontal de caràcter esportiu, uns llums diürns led que tenen un disseny compartit amb la major part de la gamma Audi i, gràcies a aquesta última actualització, uns intermitents posteriors amb efecte dinàmic i tecnologia led.
L'interior no rep canvis gaire destacables respecte a l'A3 del 2012, de manera que ens trobem amb una disposició de tots els comandaments molt lògica i intuïtiva, un sistema multimèdia que té un funcionament brillant i, per primera vegada en el compacte alemany, la presència del Virtual Cockpit, un element cada cop més habitual en la marca i que ofereix una gran quantitat d'informació al conductor. Així, el tauler de comandaments té un disseny força minimalista i disposa de pocs botons, cosa que ajuda a no recarregar un interior que en línies generals es veu molt senzill però alhora molt ben treballat i pràctic.
La nostra unitat no disposava de sistema d'arrencada sense clau, detall que es podria millorar de cara a la futura generació del model. Per contra, la presència de la pantalla central sumada al Virtual Cockpit fa que el conductor disposi de dues pantalles per seleccionar els menús que prefereixi, de manera que en un pot tenir el navegador mentre en l'altre selecciona, per exemple, l'emissora de ràdio que vol escoltar.
L'habitabilitat de l'A3 Sportback no és la millor del segment però compleix de sobres amb el que es reclama en un compacte de cinc portes. La posició de conducció es troba de seguida, els seients davanters que equipa el paquet S-Line són còmodes i l'espai de les places posteriors és força bo. Tot plegat, juntament amb un maleter de 380 litres i doble fons, ajuda a augmentar aquesta sensació de practicitat general. Val a dir que, a diferència de l'A3 de tres portes que vam provar, l'A3 Sportback no només afegeix dues portes sinó que fa set centímetres més, amb la qual cosa l'espai interior –bàsicament el de les places posteriors– augmenta notablement.
MECÀNICA
El motor de la nostra unitat de proves és un 1.4 TFSI de benzina que entrega 150 cavalls i 250 newtons per metre de parell. Disposa de la tecnologia Cylinder on Demand, que fa una desconnexió selectiva de cilindres en funció del nivell d'exigència que necessitem per estalviar combustible. Acompanyat de la caixa de canvis S-Tronic de set velocitats, el funcionament és força suau en línies generals, però en un mateix canvi hi trobem les dues cares d'una moneda: si seleccionem el mode de conducció més eficient la resposta de l'accelerador i el canvi és un pèl lenta, mentre que si escollim el mode més esportiu el sistema S-Tronic no defrauda i mostra una rapidesa notable.
En qualsevol cas, la valoració del canvi automàtic és positiva, ja que la suavitat és la seva virtut principal i en condicions reals de circulació fins i tot costarà notar els canvis de marxa. Aquesta suavitat es veu accentuada pel fet que el conductor no és capaç de notar quan està activat el sistema de desconnexió de cilindres o no, i la presència d'aquesta tecnologia juntament amb les set relacions de canvi fan que per carretera –i a velocitats legals practicant una conducció eficient– sigui possible obtenir xifres realment baixes de consum, de poc més de 5 litres cada 100 quilòmetres.
Els consums en entorns urbans augmenten considerablement i és fàcil trobar-se amb un consum de 7,5 o 8 litres, fins i tot més si conduïm de pressa. Això sí, el consum mixt baixa dels 7 litres i se situa en uns acceptables 6,8 litres, una molt bona xifra per a un cotxe de benzina de 150 cavalls.
DINAMISME
L'Audi A3 disposa de versions de caràcter força esportiu com ara l'S3 o l'RS3, i el cert és que si comparem l'estètica d'aquests models esmentats amb el que ens ocupa en aquesta prova, les semblances són notables. A la pràctica, però, hi ha diferències importants, ja que el nostre A3 està més aviat orientat cap a una conducció eficient i còmoda.
Precisament per aquest motiu la suspensió esportiva que ofereix el paquet S-Line es mostra un pèl dura en les condicions en què es farà servir un A3 d'aquestes característiques, fins i tot si seleccionem el mode de conducció anomenat Confort, però com a contrapartida ens trobem que si volem afrontar una carretera revirada el cotxe respondrà amb alegria i aplom.
Conclusió
Pel que fa a l'estètica, l'A3 continua en plena forma, però pel que fa a l'equipament o a la tecnologia, es nota que es tracta d'un model veterà, per bé que amb la recent actualització ha incorporat elements tan interessants com el Virtual Cockpit. Amb tot, el principal problema de l'A3 és el preu, ja que amb els opcionals de la nostra unitat de proves ascendia gairebé als 38.000 euros. Això sí, si aquesta despesa no representa un problema, l'A3 és un cotxe molt equilibrat que sap combinar la practicitat, l'esportivitat i un disseny realment atractiu.