Mobilitat
Motor  /  Novetats 06/04/2022

Zeroid, la furgoneta elèctrica catalana que vol salvar la Zona Franca

La filial de QEV Technologies pretén arribar a fabricar 100.000 vehicles de zero emissions cada any

3 min
Les furgonetes elèctriques de Zeroid

QEV Technologies és a hores d’ara el gran referent de la indústria automobilística catalana, més enllà de Seat i Cupra. Aquesta empresa ubicada al Vallès i especialitzada en vehicles de competició elèctrics que ja competeixen a la Fórmula E i l’Extreme E (una mena de Dakar elèctric) és la candidata a omplir el buit que ha deixat la marxa de Nissan a les instal·lacions de la Zona Franca. Fins aquí no hi ha cap gran novetat, ja que ja fa setmanes que sabem que QEV Technologies –que també fabrica el fantàstic Hispano Suiza Carmen de més d’un milió i mig d’euros– és la favorita en la cursa per liderar el nou hub de mobilitat elèctrica i sostenible que s’ha de fer càrrec de les instal·lacions de la Zona Franca de Barcelona i que ha de reindustrialitzar Nissan i garantir al màxim la continuïtat dels treballadors que actualment estan a l’atur.

El que fins ara no se sabia, però, és que QEV Technologies volia crear una filial especialitzada en fabricar furgonetes elèctriques a les instal·lacions barcelonines. Aquesta divisió, que s’anomenarà Zeroid, té com a objectiu començar a fabricar l’any que ve i disposar d’un catàleg de fins a cinc furgonetes elèctriques de zero emissions específicament pensades per a les necessitats logístiques i de mobilitat de les grans ciutats, com ara la mateixa Barcelona. El full de ruta dels de Montmeló passa per fabricar unes 60.000 furgonetes elèctriques anuals a la Zona Franca a partir del 2026. 

A més, el pla de QEV Technologies és aprofitar una xarxa de proveïdors i subministradors locals, cosa que generaria més impacte econòmic vinculat a la seva activitat industrial. En aquest sentit, cal destacar que les furgonetes elèctriques Zeroid farien servir bateries de liti fabricades per una altra start-up anomenada Power Electronics, amb seu al País Valencià.

Joan Orús, CEO de QEV Technologies, durant la presentació de Zeroid.

Joan Orús, CEO de QEV Technologies, assegura que volen apostar per la Zona Franca “no tant per les instal·lacions com pel potencial humà de més de 1.000 persones que saben fer bons cotxes”, i fixa el cost del projecte de llançar Zeroid en uns 800 milions d’euros. 200 milions arribarien d'aquí tres anys, dels fons propis de QEV Technologies; una altra part provindria de noves ampliacions de capital i la recerca de nous inversors, i uns 150 milions més serien de diferents ajudes públiques i institucionals dels diversos plans europeus per la mobilitat sostenible i digitalització industrial. La clau de volta la tindran, doncs, les ajudes públiques per a la reconversió industrial del segment i la decisió final de les institucions implicades en la taula de reindustrialització de Nissan.

Pel que fa a la contractació de personal, el CEO de QEV Technologies assegura que vol “començar com més aviat millor” i que voldria poder contractar els primers 100 o 200 treballadors a inicis d’aquest mateix estiu. I és que la mà d’obra de Nissan ja està molt especialitzada en la fabricació de furgonetes elèctriques, ja que la sempre incompresa eNV200 va fabricar-se a Barcelona durant uns quants anys abans del tancament definitiu de les instal·lacions de la Zona Franca.

Un pla ambiciós

Per portar a bon port el seu projecte, QEV Technologies necessita que el seu pla sigui el seleccionat a la taula per la reindustrialització de Nissan, i complementa la flamant aposta per les furgonetes elèctriques de Zeroid amb una nova camioneta elèctrica que recupera el mític nom Ebro i que QEV Technologies desenvolupa de la mà dels especialistes BTech, amb seu a Martorell. El pla conjunt de QEV i BTech, si es fes realitat i complís les expectatives, sumaria 40.000 camionetes anuals a les 60.000 furgonetes elèctriques de Zeroid, cosa que generaria un nou referent industrial de zero emissions al sud d’Europa.

El pla dissenyat i presentat per Joan Orús és ambiciós, ja que els cinc nous models de furgonetes elèctriques que hauria de produir Zeroid arribarien a tots els segments del mercat, amb un model estrella anomenat Zeroid eV10, una furgoneta elèctrica urbana de dimensions contingudes, una autonomia d’uns 250 quilòmetres i un preu de compra d’entre 15.000 i 20.000 euros. Per sobre, Zeroid oferiria les eV20, eV30 i eV40, amb més capacitat de càrrega, dimensions més generoses i preus més elevats. A més, Zeroid també fabricaria una nova plataforma destinada a autobusos urbans d’entre sis i dotze metres de llarg, equipats amb bateries de fins a 380 kWh de capacitat i que, segons Orús, “ja estan a la seva fase final de desenvolupament i ja es poden provar”. De fet, QEV Technologies ja ha entregat algun autobús elèctric a alguna empresa d'Andorra, i assegura que té el know-how necessari per fabricar autobusos elèctrics urbans en un futur.

stats