Motor 'Pickup' elèctric

Ebro, la camioneta elèctrica catalana que vol reindustrialitzar Nissan

L’Ebro és el primer model d’EcoPower Automotive, un projecte que aglutina quatre empreses catalanes amb l’objectiu de crear una camioneta elèctrica

Ebro
21/08/2021
3 min

Ebro és un nom conegut dins del món del motor a Catalunya, ja que va ser el nom comercial amb què Motor Ibérica comercialitzava els seus camions, tractors i totterrenys entre els anys 1954 i 1987, coincidint amb la desaparició de Ford Motor Ibérica i que es va allargar fins a l’arribada de Nissan a la Zona Franca i la constitució de Nissan Motor Ibérica l’any 1987.

Així doncs, no és casual que EcoPower Automotive hagi escollit aquest nom comercial per presentar el seu primer model, una camioneta elèctrica amb experiència al món de la competició (van ser els responsables de l’equip Acciona al Dakar, que es va convertir en el primer amb cotxe elèctric a acabar el ral·li més dur del món), i que suma quatre empreses del territori, la majoria establertes a Martorell o Vilanova del Vallès, com són Btech, Nexus Projectes, Api Brother i Jaton Racing. L’objectiu d’EcoPower Automotive serà construir aquesta camioneta elèctrica anomenada Ebro a les instal·lacions de la Zona Franca un cop es materialitzi la marxa de Nissan, prevista per al 31 de desembre.

El nou Ebro serà una camioneta elèctrica amb dos motors (un sobre cada eix), una potència total combinada de 250 kW (335 CV) i 588 Nm de parell, amb una autonomia que de moment supera els 200 quilòmetres, i que es preveu que pugui arribar als 300 quilòmetres. El full de ruta d’EcoPower Automotive passa per presentar unitats de competició per al Dakar del 2022 (en què participarà amb un Side by Side elèctric) i per produir unitats comercials orientades a un ús professional a les instal·lacions barcelonines.

Aquesta camioneta de zero emissions i orientació professional proposa solucions interessants, com ara un sistema de càrrega bidireccional per alimentar eines, o uns panells solars integrats que permetran carregar el vehicle sense necessitat de passar per un punt de càrrega els dies més assolellats de l’any.

La principal carta guanyadora que avala el projecte del nou Ebro és la comanda en ferm d’Acciona, que s’ha compromès a adquirir algunes unitats per abastir la seva flota d’empresa. De quedar-se definitivament amb una part de les instal·lacions de Nissan, els responsables d’EcoPower Automotive es comprometen a fabricar 4.000 unitats el mateix 2022 i anar incrementant la seva producció anual fins a arribar a les 30.000 unitats fabricades el 2030.

Un projecte ambiciós i compartit

El pla d’EcoPower és compartir les fàbriques de Nissan amb QEV Technologies, Volta, Lupa i RMG (Ronn Motor Group), i passa per aconseguir inversions que permetin assegurar els llocs de treball actuals i la reconversió de les instal·lacions en el principal hub de mobilitat elèctrica del sud d’Europa. No debades, l’Ebro seria el primer pickup elèctric fabricat fora dels Estats Units, i competiria amb les camionetes elèctriques de Tesla, Ford, Hummer o Rivian, entre d'altres. Precisament Rivian és un dels altres noms que han estat associats al llarg dels últims mesos amb les instal·lacions de la Zona Franca.

QEV TEchnologies, RMC i Btech volen fabricar esportius, monoplaces i camions elèctrics

El pla dels vallesans de QEV Technologies, que presenten el seu pla de manera paral·lela al de l’Ebro, també passa per fabricar tres furgonetes elèctriques de mides diferents, camions lleugers i fins i tot autobusos de fins a 12 metres, sempre amb mecàniques de zero emissions, amb l’objectiu de mantenir la capacitat productiva de la planta, que se situa al voltant de les 200.000 unitats anuals.

Però l’ambiciós pla de QEV Technologies, Btech i Ronn Motor Group (aquesta última amb seu a Arizona i especialitzada en vehicles d’hidrogen) no acaba aquí, ja que també planteja la creació d’un nou espai d’homologació de bateries de la mà d’Applus, implementar un centre de producció de bateries de la mà d’Eurecat, la fabricació de petites bateries intercanviables per a bicicletes i motocicletes elèctriques de la mà de Vela Mobility o fins i tot la producció de piles d’hidrogen, el camp en què Ronn Motor Group està especialitzat. Ara bé, tot aquest ambiciós projecte, que crearia 4.000 llocs de treball directes, necessitaria unes inversions d’uns 1.000 milions d’euros durant els pròxims cinc anys i la complicitat de les institucions locals. En aquest sentit els responsables de QEV Technologies i Btech apunten directament a partides provinents dels fons europeus de recuperació, ja que segons ells “té més sentit que la reindustrialització de Nissan la facin empreses locals”.

stats