Oficial: torna el mític Renault Quatre Llaunes, ara en format elèctric
La marca francesa ha presentat al Saló de l'Automòbil de París la versió definitiva d'aquest nou utilitari de 4,14 metres de longitud
Tot i que la majoria de vehicles que tots coneixem siguin eines que serveixen per anar del punt A al punt B, el cert és que els automòbils acostumen a ser objectes amb una mena d'ànima que els diferencia d'altres màquines o electrodomèstics que tenim a casa. Si se'ns espatlla el rentavaixella l'únic que haurem de fer és canviar-lo per un altre, però difícilment ens sabrà greu haver de desfer-nos de l'antic (sense tenir en compte el desemborsament econòmic, esclar). En canvi, quan un vehicle es fa vell i l'hem de canviar per un altre, és possible que ens costi més desfer-nos-en que no pas de qualsevol altre objecte.
La raó? No està clara, però a parer meu té a veure amb les vivències que es tenen dia a dia en un cotxe: és l'objecte que ens porta i ens torna cada dia de la feina, el que fem servir per anar de vacances o de cap de setmana, fins i tot el que ens permet desconnectar conduint per una carretera sense rumb definit o, simplement, el que ha viscut amb nosaltres mil i una aventures. Per aquest motiu gairebé tots tenim al cap un o diversos cotxes antics que desperten en nosaltres un cert sentiment de nostàlgia, ja sigui perquè eren els vehicles que tenien els nostres pares o avis quan érem petits, perquè van ser els cotxes amb què vam aprendre a conduir o per molts altres motius. I aquesta és la raó per la qual acostumen a funcionar tan bé les adaptacions modernes de cotxes antics que porten tota la vida fent les marques.
D'exemples n'hi ha molts: Volkswagen amb el Beetle, Fiat amb el 500, Mini amb el Cooper... i recentment Renault s'ha sumat a la festa amb dos models que, d'entrada, han agradat molt a clients i aficionats. Es tracta del Renault 5 E-Tech i del tot just presentat Renault 4 E-Tech, que amb els seus noms no donen peu a cap tipus d'equivocació. Del 5 ja en vam parlar quan es va fer oficial, però ara és el torn del nou Renault 4 E-Tech, que arriba en format elèctric, amb una estètica retro inspirada en la del model clàssic i amb una longitud de tan sols 4,14 metres, ideal per a la ciutat.
Una adaptació moderna del mític Quatre Llaunes
El disseny del Quatre Llaunes era molt senzill i destacava per un frontal amb una forma vertical molt marcada i per una part posterior que descrivia una caiguda en diagonal. Doncs precisament aquests són els trets característics d'aquesta adaptació moderna, que a la part davantera manté la màscara negra amb òptiques rodones del model clàssic (però ara en format led, evidentment) i les característiques reixetes a sobre del capó que, això sí, ara només tenen un paper estètic.
La vista lateral destaca per unes llantes de 18 polzades que es veuen abraçades per uns passos de roda quadrats i de color negre (un detall molt d'estil SUV que no es correspon amb el Quatre Llaunes, però que està de moda). El que sí que prové del model original són les nervadures laterals situades a la part inferior de les portes i la forma diferenciada de la tercera finestreta, així com el sostre de lona que equipaven algunes versions.
I, com dèiem, la caiguda en diagonal de la part posterior dona pas a uns pilots led que mantenen la forma vertical del Quatre Llaunes, amb la matrícula situada al centre i amb un para-xocs que disposa de dos topalls inspirats clarament en els del model dels anys seixanta. I com no podia ser d'una altra manera, Renault ofereix un ampli catàleg de colors i moltes possibilitats de personalització, fins al punt que es poden generar més de 600 combinacions estètiques diferents.
Petit, però molt ben aprofitat
Per dins, Renault hi ha mantingut alguns detalls inspirats en el model clàssic, però aquí l'adaptació retro és més complicada perquè la tecnologia mana i cal posar pantalles per tot arreu. Així, el nou Renault 4 E-Tech disposa del mateix interior que el 5 E-Tech, amb dues pantalles panoràmiques que són de 10,1 polzades per a la instrumentació (de 7 en la versió bàsica) i de 10 per a la consola central.
A nivell tecnològic va molt ben servit: equipa Android Automotive amb tots els serveis de Google de sèrie, així com connexió amb el telèfon sense fils, control per veu, sistema d'àudio signat per Harman Kardon i un bon grapat d'aplicacions. Però alhora Renault ha mantingut alguns botons físics al quadre de comandaments, la qual cosa s'agraeix a l'hora de conduir. A més, la marca francesa ha incorporat un teixit per als seients que s'inspira en el del model original i altres detalls d'estil retro repartits per l'interior.
Menció especial mereix el maleter, ja que tot i que la mida exterior sigui de tan sols 4,14 metres, el Renault 4 E-Tech anuncia 420 litres de capacitat i una boca de càrrega molt baixa que facilita l'emmagatzematge d'objectes. Això sí, 35 d'aquests litres estan disponibles en forma d'espai extra sota el terra del maleter, en una mena de calaix similar al que equipa el Ford Puma.
Tot és retro excepte els motors, que només seran elèctrics
La gamma mecànica del Renault 4 E-Tech només estarà formada per propulsors elèctrics, una decisió que és lògica si es mira cap al futur, però una mica més polèmica si s'analitza el present. El cert és que Renault no està plantejant aquests nous models per tenir cap versió de combustió, però segur que obtindrien bones dades de vendes si oferissin propulsors híbrids. Sigui com sigui, el 4 E-Tech arriba amb un motor de 120 CV associat a una bateria de 40 kWh de capacitat i amb un altre de 150 CV que obté l'energia d'una bateria de 52 kWh.
Tot plegat fa que l'autonomia del Renault 4 E-Tech sigui d'uns 300 quilòmetres en el cas de la primera versió –amb una potència de càrrega màxima de 80 kW– i d'uns 400 quilòmetres en la segona –que augmenta la potència de càrrega fins als 100 kW–. Tot plegat, una aposta decidida pels models retro que va començar amb el 5 E-Tech i continua ara amb el 4 E-Tech, però que no s'aturarà (previsiblement) fins a l'any 2026 amb l'arribada del Twingo E-Tech, també elèctric i amb un preu que hauria de ser inferior als 20.000 euros.