Mazda mantindrà al seu catàleg els motors dièsel tant de temps com sigui possible
La marca japonesa afirma que vol continuar apostant pel gasoil mentre les normatives ho permetin
Els motors dièsel han tingut una història d'allò més curiosa. Durant molts anys estaven reservats gairebé en exclusiva als camions, els tractors i altres vehicles pesants, però de mica en mica van anar popularitzant-se als vehicles turismes i pels volts dels anys 2000 els catàlegs de gairebé totes les marques disposaven d'un bon grapat de cotxes amb motors dièsel, independentment de la seva mida i potència.
Tal vegada un dels principals exemples de la febre que es va viure pel dièsel el tinguem en models com l'Audi Q7 V12 TDI, un enorme SUV dièsel amb motor de dotze cilindres que era tan irracional en el seu moment com ara mateix, però que aleshores a algú li va semblar una bona idea.
Però en els últims anys (i especialment arran del famós Dieselgate) els motors de gasoil han passat de liderar els rànquings de vendes a registrar unes xifres gairebé residuals. En part perquè les marques els han anat eliminant per la complexitat de fer-los complir amb les cada cop més exigents normatives anticontaminació, però també, en gran mesura, per les restriccions de circulació, que cada cop s'estenen més i que tenen en el punt de mira especialment els vehicles dièsel.
Doncs bé, en aquest context de descrèdit general cap al gasoil sempre existeix qui vol posicionar-se com l'excepció que confirma la regla. I en aquest cas arriba de la mà de Mazda. La marca japonesa vol mantenir el dièsel al seu catàleg, i si fem cas del que vam veure a la prova del Mazda CX-60 és completament normal que apostin per aquest combustible, perquè han desenvolupat una tecnologia que és capaç d'oferir consums realment baixíssims i un nivell d'eficiència molt notable.
Motors dièsel mentre els vulguin els clients
En una entrevista al portal Car Expert, Mitsuru Wakiee, responsable del programa del nou SUV Mazda CX-90, va confirmar que si els clients volen continuar comprant vehicles dièsel la marca els continuarà oferint. Això sí, Wakiee va matisar que tot plegat serà possible "sempre que es pugui complir amb la normativa d'emissions d'una manera eficient".
Dit d'una altra manera, Mazda vol estirar el xiclet del dièsel tant com sigui possible, un fet lògic si tenim en compte que al seu catàleg disposa d'un propulsor dièsel de 3.3 litres i sis cilindres en línia que, malgrat el que pugui semblar per les xifres, resulta molt eficient i compleix amb les normatives anticontaminació més exigents.
Amb tot, Wakiee és conscient que "la demanda de dièsel s'està afeblint, de manera que la necessitat d'un motor així no creix". Per aquest motiu la marca japonesa ofereix diversos motors de gasoil en països com el Japó o Austràlia, però ho confia tot a dos motors a Europa, disponibles als models CX-5 i CX-60.
I mentre d'una banda la marca japonesa aposta per un motor de combustió "de tota la vida", de l'altra sorprèn amb propulsors revolucionaris com l'MX-30 R-EV, un híbrid endollable que actua com un vehicle elèctric d'autonomia estesa amb bateries alimentades o bé per un endoll o bé per la força provinent d'un motor rotatiu de gasolina.