Cupra Terramar: un SUV dissenyat a Catalunya, fabricat a Hongria i amb un preu d'uns 40.000 euros
El nou model de la marca de Martorell arriba amb motors electrificats, potències de fins a 272 CV i etiquetes C, eco i 0
El món de l'automòbil viu una veritable revolució a tots els nivells, ja no només pel que fa a les tecnologies de propulsió sinó també en termes empresarials. Que una marca com Cupra, amb seu a Martorell, presenti un nou model és una notícia molt rellevant per a Catalunya, però recentment s'ha parlat molt més de l'estratègia de la marca i del seu futur que no pas del nou model en qüestió. Els motius són evidents, ja que tot i que el nou Terramar estigui cridat a ser un dels SUV més venuts de la marca del Baix Llobregat, la veritat és que declaracions com les que ha fet recentment Wayne Griffiths, president de Seat i Cupra, no ajuden a centrar l'atenció únicament en el nou producte.
Griffiths ha assegurat que els aranzels que actualment s'apliquen als cotxes xinesos posen en risc el futur de la mateixa marca, una afirmació molt contundent que respon al fet que el Tavascan, el primer SUV 100% elèctric de la marca catalana, es fabrica íntegrament a la Xina. Però mentre es comenta aquesta qüestió –que donaria per parlar-ne extensament– sembla que passi desapercebut el fet que la gamma Cupra acaba d'estrenar el que, teòricament, hauria de ser el seu últim model de combustió.
Com és el nou Cupra Terramar?
Tot i que acabi de ser presentat, el cas és que fa més de dos anys que se sabia com s'anomenaria el nou model de Cupra i fins i tot quin seria el seu aspecte, com us vam poder avançar a l'Ara Motor. Amb una longitud de 4,57 metres, una amplada d'1,86 i una altura d'1,58, estem davant d'un SUV compacte de manual que es fabricarà a la planta que el Grup VAG té a Gyor (Hongria), i al qual la marca catalana ha dotat d'un disseny esportiu que el converteix en una de les opcions més interessants del seu segment.
Com és habitual a la marca, el disseny frontal està presidit per una entrada d'aire enorme, un para-xocs molt agressiu i unes òptiques Matrix Led que llueixen la nova signatura lumínica de la marca, formada per tres triangles. No podien faltar les formes voluminoses per al capó, els passos de roda i especialment el para-xocs posterior, realment contundent en qualsevol versió. Finalment, mereixen una menció especial les llandes d'entre 18 i 20 polzades de nou disseny, els colors mat que ja són tot un clàssic de la marca i el logotip de la marca il·luminat a la part posterior, un detall que ja hem vist al nou Formentor 2024.
Si passem a l'interior, veiem un habitacle amb un protagonisme total per a la digitalització i que porta un pas més enllà el que hem vist en models com el Formentor o el Tavascan. El volant incorpora de sèrie en qualsevol versió les lleves per accionar el canvi de marxes i els botons addicionals per engegar el vehicle i modificar els modes de conducció, mentre que els seients de tipus bucket també són de sèrie.
Pel que fa a les pantalles, hi trobem l'habitual situada darrere del volant que fa d'instrumentació digital i una de central de grans dimensions, concretament de 12,9 polzades. Des d'aquí es poden manipular tots els sistemes del vehicle, des de la connectivitat amb el telèfon fins al sistema multimèdia o de navegació. A més, el nou Cupra Terramar també pot disposar d'un sistema Head-Up Display millorat. I no ens podem oblidar de l'espai interior, que amb la possibilitat de moure els seients posteriors lliscants i amb un maleter de 602 litres sembla garantit.
5 opcions mecàniques amb potències d'entre 150 i 272 CV
El nou Cupra Terramar no es podrà escollir com a vehicle 100% elèctric, però sí que disposa de les etiquetes eco i 0 gràcies als seus motors microhíbrids i híbrids endollables. La versió d'accés munta el motor 1.5 eTSI de 150 CV, que es combina amb un sistema mild hybrid de 48 V i amb una caixa de canvis automàtica DSG de set velocitats. Sens dubte aquesta motorització serà la més venuda del model, ja que opta a l'etiqueta eco, és la més econòmica i anuncia un consum de tan sols 6,2 litres cada 100 quilòmetres.
Per sobre hi trobem dos motors TSI amb etiqueta C i tracció total. Bé, de fet, és el mateix motor però amb dos nivells de potència, 204 CV o 265 CV, aquest últim disponible només per a la versió VZ. I a partir d'aquí ja ens trobem amb les versions híbrides endollables o PHEV, que Cupra anomena e-HYBRID. La d'accés, que combina el motor 1.5 TSI amb un altre d'elèctric alimentat per una bateria de 19,7 kWh per generar una potència conjunta de 204 CV, permet homologar una autonomia en mode 100% elèctric de més de 100 km i admet càrrega ràpida de fins a 50 kW. Per la seva banda, la versió PHEV més potent entrega una potència de 272 CV i també correspon al model VZ.
Tot plegat se suma a una dinàmica de conducció que promet un rendiment realment esportiu gràcies al fet d'equipar suspensió esportiva de sèrie, direcció progressiva, un nou control de xassís adaptatiu i un equip de frens Akebono amb pinces de sis pistons i discos perforats de 375 x 36 mm.
Pel que fa als preus, és evident que l'edició limitada Cupra Terramar America’s Cup Cupra, de la qual només es fabricaran 1.337 unitats a un preu de fins a 57.283 euros, no serà la més econòmica del mercat. Però sí que tindrà una tarifa relativament raonable el model més barat de la gamma, que arrenca en 41.190 euros i que es pot quedar en 38.500 si es finança amb la marca.