Reportatge
Motor Novetats 07/02/2021

Els cotxes elèctrics nous són més barats a Alemanya que a l’estat espanyol

L’IVA i una política de preus comunitària fan que el mateix cotxe sigui sensiblement més car a Espanya que no pas a Alemanya

2 min
Cotxe elèctric nou

L’entrada d’Espanya al mercat únic de la zona euro va ser un encert econòmic de primer ordre, que durant molts anys ha beneficiat Espanya i els països del sud i est europeu en el procés d’integració de la Unió Europea. Curiosament, aquest procés també ha tingut algun resultat inesperat, com per exemple que un cotxe elèctric o de zero emissions és més car a Espanya que no pas a Alemanya, tot i que el nivell de vida, els sous, el PIB i el poder adquisitiu alemany és força més elevat que el d’Espanya.

Per poder explicar correctament aquesta realitat cal tenir en compte que els grans fabricants automobilístics posicionen la seva gamma a uns preus més o menys estàndard a tots els estats membres de la Unió Europea, especialment als països i mercats més grans d’Europa Occidental, ja que fixen un preu que els garanteixi un benefici determinat per unitat sobre la inversió total per fabricar el cotxe.

L’IVA, element clau

A banda d’això, hi ha un segon motiu que explica per què un cotxe nou costa menys a Alemanya que a Espanya, i no és cap altre que el tipus d’IVA que paguen els automòbils. A Alemanya els cotxes nous han de pagar un IVA del 19%, mentre que a Espanya l’IVA aplicable als cotxes nous és del 21%, cosa que encareix de manera significativa el preu final del producte.

A tall d’exemple, un Cupra León e-Hybrid amb etiqueta zero emissions, autonomia elèctrica de 50 quilòmetres i 245 CV de potència té un preu base de 37.800 euros a Alemanya, mentre que a França arriba als 39.000 euros i no baixa dels 40.000 euros a Espanya, i tot això sense aplicar els descomptes i bonificacions fiscals a l’hora de comprar un cotxe ecològic, sovint més generosos a Alemanya que a Espanya o França. Aquesta diferència de preu encara va ser més gran durant el mes de desembre del 2020, quan la cancellera Angela Merkel va reduir l'IVA dels cotxes elèctrics i electrificats del 19% al 16%, cosa que feia encara més atractius els preus d'aquests cotxes de zero emissions per afavorir la reactivació industrial del país i estimular la transició del seu parc mòbil.

Itàlia és un país molt similar a Espanya a nivell socioeconòmic, amb un poder adquisitiu de la població similar i el mateix tram d’IVA per a cotxes nous. Això explica que un Seat León 2.0 TDI amb acabat FR com el que vam provar fa unes setmanes costi el mateix a Itàlia que a Espanya, amb un preu final d’uns 31.000 euros.

Per a Cupra o Seat el cost de fabricar un cotxe per al mercat espanyol o alemany és el mateix, ja que és exactament el mateix vehicle, i aquest fabricant (com la resta dels que venen cotxes al Vell Continent) busca un retorn sobre les inversions fetes en el desenvolupament del cotxe que permeti obtenir un benefici considerable per cada unitat venuda, i no fixa un preu per a cada país en funció de la renda per càpita i capacitat adquisitiva dels seus habitants.

stats