Cinc cotxes que deixen de fabricar-se aquest 2024
Enguany desapareixen alguns models mítics com el Ford Fiesta, el Renault Megane o l'Audi R8
Que els fabricants deixin de fabricar determinats vehicles per passar a produir-ne de nous no és cap novetat, però en aquest article, en què repassarem cinc cotxes que deixen de fabricar-se aquest 2024, trobem alguns models que fan especialment mal, ja sigui perquè es tracta de noms mítics del món del motor o perquè la seva desaparició no té cap mena de descendència. Entre els motius principals de la fi de la producció dels cotxes que veurem a continuació hi ha l'arribada de l'electrificació, la baixa demanda o, senzillament, un canvi d'estratègia de vendes del fabricant en qüestió.
Audi R8
El món del motor hauria de dedicar un minut de silenci al que ha sigut i encara és un dels millors superesportius del món. L'Audi R8 no té la història i l'elegància d'un Ferrari, la radicalitat d'un Lamborghini ni l'ànima d'un Aston Martin, però no li ha calgut cap d'aquests atributs per conquerir els cors dels autèntics petrolheads gràcies al seu concepte de vehicle esportiu amb motor central, ideal per a circuit però sorprenentment pràctic per al dia a dia.
Malgrat tot, 18 anys després del seu debut Audi ha decidit cessar la seva comercialització. I no és l'única mala notícia en aquest sentit que ens arriba des d'Ingolstadt, ja que també està previst per a aquest 2024 que finalitzi la producció de l'Audi TT, un model icònic que va arribar al mercat l'any 1998 i que, si acaba tornant al mercat, de segur que ho farà en format elèctric.
Ford Fiesta
Qui no ha tingut o coneix algú que hagi tingut un Ford Fiesta? Probablement estem davant d'un dels cotxes més coneguts a escala general, ja no només pels entesos en el món del motor sinó per gairebé tota la població. Per l'Ara Motor han passat tant la versió normal com l'esportiva ST, que juntament amb models com el Renault Clio RS, el Hyundai i20 N o el Volkswagen Polo GTI han representat tota una generació d'utilitaris esportius realment divertits.
Però la història que va començar l'any 1976 i que ha acumulat un total de set generacions va arribar a la seva fi l'any passat, tot i que enguany encara es podien comprar algunes unitats en estoc. El motiu de la desaparició? La baixa demanda d'aquest tipus de carrosseries en favor dels SUV.
Renault Megane
De la mateixa manera que passa amb el Ford Fiesta, el Renault Megane és també un altre dels models icònics del món del motor, que al nostre país va passar-se molts anys formant part del podi dels models compactes més venuts del mercat. La primera generació, que va arribar l'any 1995, ja va suposar un èxit de vendes gràcies al fet de disposar de carrosseries de tres i cinc portes, sedan, familiar, monovolum (Megane Scenic) i fins i tot descapotable.
Aquests èxits els va repetir la segona generació, que disposava de les mateixes carrosseries i es va posicionar com un dels compactes més venuts durant molts anys. La tercera ja no va registrar les mateixes xifres que les anteriors, mentre que la quarta (l'actual) va deixar-nos clar que era un vehicle molt ben construït però que, naturalment, no podia competir amb els cada cop més populars SUV. Abans d'acomiadar-se del mercat el Megane va presentar la versió R.S. Ultime, que es va vendre fins fa poc temps. Ara és el torn del seu substitut 100% elèctric, el Megane E-Tech.
Volkswagen Touran
Queden pocs, molt pocs, monovolums al nostre mercat. Principalment el BMW Sèrie 2 Active Tourer, el Mercedes-Benz Classe B i fins ara també el Volkswagen Touran... però aquest últim té els dies comptats. La marca alemanya va presentar la primera generació d'aquest pràctic vehicle l'any 2003 i 21 anys després ha anunciat que deixarà de comercialitzar-lo.
El motiu? El mateix que en el Ford Fiesta, tot i que aquí de manera encara més evident: la proliferació dels SUV i la baixa acceptació dels monovolums, uns models que en el seu dia van destacar per la seva practicitat però que avui els clients han oblidat i les marques han abandonat. I la fi de la comercialització del Touran no és l'única de Volkswagen, que enguany també deixa de vendre el Passat i l'Arteon en format berlina, però els manté en versió familiar en el cas del primer i Shooting Brake en el segon.
Seat Tarraco
Finalitzem aquest repàs de cinc cotxes que deixen de fabricar-se aquest 2024 amb un dels Seat més grans, cars i equipats de la història, el Tarraco. Es tracta d'un SUV de 4,73 metres que fa servir la mateixa base que el Volswagen Tiguan Allspace i que pot disposar de set seients a l'interior, però que finalitzarà la seva producció enguany i no té previst cap substitut.
Per sort, i malgrat que en més d'una ocasió s'hagi anunciat la fi gairebé imminent de la marca de Martorell, Seat va anunciar fa unes setmanes que renovaria els seus principals models, fet que va deixar clar que encara es mantindrà al mercat durant uns quants anys més. Tot plegat, evidentment, mentre Cupra registra unes xifres de vendes espectaculars i acaba de presentar els nous Formentor i Leon. Finalment, convé destacar que altres models que tampoc no superaran l'any actual són el Fiat 500, el Ford Explorer, l'Opel Crossland o el Renault Zoe, entre d'altres.