Motor Prototips

Alpine Alpenglow: un prototip d'esportiu amb motor de combustió... d'hidrogen!

Serà aquesta tecnologia la darrera esperança dels motors d'explosió?

Alpine Alpenglow
3 min

El futur immediat d'Alpine passa pels vehicles elèctrics. La intenció de la marca francesa des d'ara fins l'any 2025 és llançar al mercat fins a tres models que facin servir aquest tipus de propulsió de zero emissions: un Alpine 5 basat en la versió elèctrica del Renault 5, un SUV i un model esportiu desenvolupat en col·laboració amb Lotus. Però que el fabricant francès tingui previst implementar l'electrificació a tota la seva gamma no vol dir necessàriament que vulgui renunciar definitivament als motors de combustió. Això sí, si en algun moment aquest tipus de propulsors tornen no ho faran exactament tal i com els coneixem ara.

I és que la darrera novetat de la marca francesa arriba en forma de prototip que fa servir un motor de combustió d'hidrogen. Sí, no ens hem equivocat: no es tracta d'un vehicle d'hidrogen amb pila de combustible com els Toyota Mirai o Hyundai Nexo, sinó d'un superesportiu que disposa d'un motor de combustió com els de tota la vida però que, en comptes de cremar gasolina, dièsel o gas, fa servir hidrogen.

La vista zenital mostra una línia vermella que recorre tot el cotxe
L'Alpenglow té un disseny futurista

D'entrada, i obviant l'aspecte imponent del vehicle, el primer que crida l'atenció d'aquest prototip és el seu nom. L'alpenglow és un fenòmen òptic en el qual un feix de llum de tonalitat rogenca il·lumina l'horitzó just abans de la sortida de sol i després de la posta. Doncs bé, de la mateixa manera que aquest fenomen és un espectacle visual, el nou model d'Alpine també resulta espectacular... però a la seva manera.

Precisament la llum vermellosa és una de les protagonistes d'aquest model, especialment en la seva vista cenital. La imponent signatura lumínica del frontal (que anticipa el disseny dels futurs models de la marca) s'ajunta amb una llum vermella que travessa el vehicle pel mig. La resta de l'Alpenglow, curiosament, és transparent gairebé en la seva totalitat. Els pedals, les lleves del volant, els espais triangulars ubicats als laterals del vehicle -i que allotgen els dipòsits d'hidrogen-, l'aleró posterior i part del capó són transparents, mentre que la resta del cotxe llueix el color blau corporatiu d'Alpine. En defintiiva, a nivell estètic estem davant d'un prototip amb una estètica molt ben treballada i que, malgrat no arribarà a fabricar-se, servirà com a punt de partida per als futurs models de competició de la marca.

Al fons d'aquesta imatge s'entreveuen els dissenys dels futurs models de la marca

Hidrogen, sí... però per a un motor de combustió

No és el primer cop que el fabricant francès presenta un esportiu d'aquest tipus. L'Alpine A4810 també va ser ideat com a prototip que fa servir hidrogen per a alimentar un motor de combustió, i el fet que ara hagin presentat un segon model similar demostra l'interès de la marca per aquesta tecnologia. El més habitual és que les marques treballin amb vehicles de pila de combustible, que en essència són cotxes elèctrics que obtenen l'electricitat del propi hidrogen. Però en aquest cas la diferència principal és que el motor que impulsa l'Alpenglow no és elèctric, sinó que és de combustió però crema hidrogen.

A nivell d'emissions aquesta tecnologia permet mantenir la neutralitat en carboni d'un vehicle elèctric si l'hidrogen s'ha obtingut mitjançant energies renovables, ja que segons afirmen des de la pròpia marca "el motor d'hidrogen pràcticament només emet vapor d'aigua durant la seva combustió". El principal avantatge d'aquesta tecnologia és que és capaç de reduir gairebé totalment les emissions nocives d'un motor de combustió però mantenint el so atractiu i les sensacions de conducció.

Serà aquesta tecnologia la darrera esperança dels motors de combustió?

Malgrat Alpine no ha especificat dades tècniques del motor o del sistema de propulsió, sí que ha confirmat que els dos dipòsits d'hidrogen de l'Alpenglow emmagatzemen el combustible a 700 bars. Així doncs, estem davant d'una solució prometedora però que encara té un llarg recorregut per endavant si es vol posicionar com la darrera esperança per mantenir vius els motors de combustió. Mentre no arribi aquest moment, gaudirem del disseny de models com aquest Alpine Alpenglow.

stats