LA GUANTERA
Motor Proves 09/06/2012

VW Transporter: la furgo dels 'hippies'

i
Josep Lluís Merlos
2 min
Els hippies van fer-se-la seva per la facilitat de manteniment i l'autonomia que donava.

Sona Magic bus , dels Who. I podríem estar veient el dibuix d'en Fillmore a la pel·lícula Cars , o també aquella furgoneta que transportava la família Hoover pels Estats Units a Petita miss Sunshine . Tot -la cançó, el personatge, el vehicle-, inspirat en la Transporter, l'eina de desplaçament favorita dels hippies als anys seixanta, o dels surfistes, una mica més tard. Un vehicle del qual s'han venut més de deu milions d'unitats a tot el món en seixanta-cinc anys d'història.

Aquesta Volkswagen ha esdevingut una icona de culte en el món de l'automoció. Els seus seguidors formen gairebé una religió mundial. Gairebé com la que també ha constituït el seu predecessor, l'Escarbat, conegut actualment com a Beetle.

L'any 1947 Ben Pon -que era l'importador de Volskwagen a Holanda- va presentar una idea ben curiosa a les autoritats britàniques que, acabada la II Guerra Mundial, controlaven la fàbrica de la marca a Minden. Es tractava d'un vehicle de transport intern, com un camió petitet, construït sobre la base d'un Escarbat.

Aquell projecte, conegut en un principi com a Type 29, el van començar a produir en sèrie el 1950, amb algunes modificacions per convertir-lo inicialment en un vehicle comercial, apte també per al transport de persones. D'aquesta manera naixia el concepte del que avui coneixem com a monovolum.

La primera Transporter només la servien de color blau, però també hi havia l'opció d'encarregar-la sense pintar, un fet que va donar peu a uns exercicis de creativitat d'allò més suggestius, sobretot quan anys més tard va ser adoptada pels hippies , que la van reciclar en una casa amb rodes. En un cant a la llibertat.

Inicialment també se la coneixia pel sobrenom de Bulli. I és que el frontal, amb els fars rodons i el vidre del davant dividit en dues meitats, recordaven la cara d'un buldog francès. Aquesta denominació es va tornar a fer servir fa un parell d'anys quan el constructor alemany va presentar al Saló de Ginebra un concept car elèctric, un microbús per a sis persones, inspirat en les formes més tradicionals de la furgoneta original.

Segons el país, a la Transporter l'anomenen de moltes maneres: Bus, Camper, Hippiemobile... És un vehicle universal, com ho confirma que a més de la factoria central de Wolfsburg també la facin en indrets com Hannover, Sao Paulo i Melbourne, cosa que dóna una dimensió de la projecció global que té.

Amb el temps la furgoneta més famosa de la història ha anat evolucionant tècnicament des d'aquell xassís i motor bòxer de 25 cavalls que compartia originalment amb l'Escarbat. El motor va passar del darrere al davant, d'estar refrigerat per aire a fer-ho per aigua, i fins i tot a incorporar la tracció a les quatre rodes, amb el sistema Syncro de la marca.

De Transporter n'hi ha hagut moltíssimes: la Samba, un microbús de set places; la Westfàlia, que era una autocaravana; la Verdier, que combina un motor de gasolina amb un d'elèctric recarregable a través de panells solars; i la Topos Sail, entre d'altres, que imita un vaixell fora borda, amb el sostre fet amb fusta hidròfuga.

Actualment, la gamma de furgonetes de Volkswagen és molt gran. El concepte Transporter té un ús més industrial, mentre que l'esperit inicial el trobem reflectit en les Califòrnia o Caravelle, això sí: amb la tecnologia més moderna del mercat.

stats