Què passa a la planta de Ford d’Almussafes?
Analitzem el present i el futur de la planta valenciana d’Almussafes, ara immersa en un altre ERO que afectarà 630 treballadors per reajustaments de producció
Ford ha anunciat l’acomiadament de 630 treballadors de la planta valenciana d’Almussafes i la suspensió del torn de nit per ajustar-hi la producció a la demanda del mercat a partir del mes d’abril, i que es podria fer efectiu després de les vacances de Setmana Santa.
Aquest reajustament farà que la planta passi dels 1.640 cotxes fabricats cada dia actualment a 1.360, lluny de la capacitat màxima de la fàbrica. I és que alguns dels models que Ford fabrica a Almussafes, com ara els Galaxy, S-Max, Connect i Mondeo, han experimentat una dràstica caiguda de les comandes durant els últims mesos, i l’estoc de vehicles sense vendre no para de créixer als magatzems i concessionaris de la marca.
De fet, aquest és un dels grans problemes de la planta valenciana, que acumularà el seu segon ERO amb acomiadaments massius en poc més d’un any. Tot i que la marca nord-americana ha anunciat inversions per actualitzar els models que fabrica a Almussafes i dotar-los de més versions híbrides i híbrides endollables, la realitat és que de tots els cotxes que s’hi fabriquen, tan sols el Kuga té un impacte comercial de pes en el seu segment. La resta –Mondeo Galaxy, S-Max i Transit Connect– són bons productes, però no acaben de guanyar-se el favor del gran públic, i un dels models (el Mondeo) fins i tot ja té data de caducitat.
El fantasma de Nissan Motor Ibérica
Una de les grans pors dels treballadors i les institucions valencianes és que la planta d’Almussafes continuï perdent pes en el nou escenari industrial que s’obre després de la pandèmia i amb el procés de transició cap al cotxe elèctric, perquè actualment les seves instal·lacions no estan preparades per fabricar cap model del tot elèctric i de moment la direcció de Chicago no ha assignat cap model de zero emissions a la planta d’Almussafes, que amb els fins fa poc més de 6.000 treballadors era la més important de Ford a Europa, però que ara serà superada per la fàbrica de Ford a Colònia, on es fabrica el Fiesta i diversos elements estructurals i mecànics com ara motors EcoBoost i transmissions i caixes de canvis.
I és que la planta de Ford a Almussafes té un competidor important a Europa com és la moderna planta de la marca a Romania, a la ciutat de Craiova, oberta fa poc més de deu anys i on Ford té més de 6.200 treballadors i hi fabrica els populars SUV petits Ecosport i Puma, amb més incidència al mercat que els Mondeo i els Galaxy, dos models grans de qualitat afegida però que cada cop tenen menys pes al Vell Continent víctimes de l’avenç i la febre dels SUV entre els compradors.
De fet, no fa gaire temps que Ford fabrica els grans Galaxy i Mondeo a València, perquè hi van arribar procedents de la fàbrica flamenca de Genk, que va tancar el 2014. Els últims cinc anys Ford ha reajustat els seus centres de producció i ha tancat plantes a Austràlia, Gal·les, Aquitània (França) i el Brasil.
Arribats a aquest punt val la pena destacar que el futur de la planta d’Almussafes sembla segur i estable, però hi ha algunes coincidències amb el cas de Nissan Motor Ibérica –una planta històrica situada en un estat amb una posició cada cop menys central a Europa i en un mercat molt complicat– que espanten treballadors i institucions. D’una banda, els treballadors valencians guanyen més que no pas els de Romania i Turquia, on Ford també ha obert una planta moderna, i els models que es fabriquen a València tenen poca incidència al mercat, llevat del Kuga. De fet, el 39% de les vendes de cotxes nous de Ford durant el 2020 van ser SUVs, i el més venut va ser el Kuga. I, per reblar el clau, convé destacar que el 50% dels Kuga venuts corresponien a les mecàniques híbrides endollables.
Pel que fa a motors, Ford actualment fabrica el de gasolina 2.0 EcoBoost a València, a banda del dièsel Duratec HE. La resta de motors EcoBoost de tres i quatre cilindres, destinats a cotxes més petits o mitjans, es fabriquen a Colònia i Romania. Ford ha anunciat també que a partir del mes de març del 2022 deixarà de fabricar el Mondeo a Almussafes, per passar a fabricar-hi el motor híbrid Duratec 2.5 que fins ara es feia a la planta de Chihuahua (Mèxic), i que és el motor responsable d’impulsar les mecàniques dels Kuga PHEV o híbrid endollable, i els S-Max i Galaxy Full Hybrid.
La marca nord-americana ha recordat en un comunicat que ja ha invertit més de 2.500 milions des del 2011 en la planta valenciana, que “ha de continuar avançant en el camí cap al cotxe elèctric”, i que les decisions de fabricar-hi motors híbrids “és un pas més en l’estratègia d’electrificació de Ford”.
El Kuga i aquest nou motor han de ser la taula de salvació actual d’Almussafes, perquè en aquesta nova generació inclou també versions semihíbrides i híbrides endollables, i és un dels pilars de la marca a Europa, juntament amb el Focus (que es fabrica a Saarlouis, Alemanya), el Fiesta (Colònia) i els Ecosport i Puma, que es fabriquen a Romania. De moment, l’únic elèctric pur de Ford, el Mustang Mach-E, es fabrica a Mèxic, i serà clau saber a on decideix la direcció de Chicago fabricar els futurs cotxes elèctrics destinats al mercat europeu i les respectives mecàniques, com ara les bateries de liti, ara mateix una de les grans esperançes de futur de la planta d'Almussafes.