Junior i Alfa Romeo, molt més que el nom circumstancial d'un SUV
L'actual Alfa Romeo Junior (que originalment s'anomenava Milano) té un nom històric a la marca llombarda que ha servit per anomenar alguns dels models més mítics del fabricant italià
Ara fa uns mesos Alfa Romeo va presentar el Milano, un nou SUV en format elèctric i de combustió de dimensions inferiors a les de l'Stelvio amb què la marca pretenia (i de fet, pretén) augmentar el seu nivell de vendes al segment dels totcamins. Però l'aventura d'aquest nou model va durar tan sols sis dies, o com a mínim aquesta és la durada del nom que originalment havia de tenir el nou SUV. I és que menys d'una setmana després d'haver estat presentat al públic, Alfa Romeo va anunciar que el model passava a denominar-se Junior, un cognom il·lustre de la marca però que no era l'originalment previst per al seu SUV.
El motiu era ben clar: la llei italiana diu que no es pot anomenar amb denominacions que facin referència a Itàlia cap producte que no es fabriqui al país transalpí. I aquest nou vehicle s'havia de fabricar a la planta que Stellantis té a Tychy, a Polònia. Més enllà de la polèmica que va sorgir aquells dies entre el govern italià i Carlos Tavares, que aleshores encara era director executiu de Stellantis, el cert és que el rebateig del nom Milano per Junior va suposar la recuperació d'una denominació històrica per a Alfa Romeo que va molt més enllà de la història d'aquest nou SUV.
Junior, un nom amb molta història
Tothom assigna Alfa Romeo tres conceptes: disseny, passió i esportivitat. Però a aquesta equació caldria afegir-hi també la paraula història, perquè els veritables aficionats a la marca sabran que Alfa Romeo no fa res sense pensar, i el nom que ha escollit per solucionar la polèmica del Milano té un llarg passat. Això sí, d'entrada, deixem una cosa clara: la denominació Junior a Alfa Romeo no ha correspost al nom d'un cotxe com a tal fins ara, perquè en el passat s'havia referit principalment a versions especials dels seus models.
Dit això, el camí del nom Junior va començar l'any 1966, quan als preciosos Alfa Romeo Giulia i Giulia Sprint GT se'ls va afegir una versió 1300 Junior que va obrir la marca al gran públic, especialment al més jove. Gràcies al fet de fer servir un motor amb doble arbre de lleves d'1.3 litres i 89 CV, juntament amb un baix pes i al seu disseny esportiu, aquest model es va posicionar com un dels cotxes més populars d'Alfa Romeo en aquella època. Tant és així que entre aquesta versió i la GT Junior 1600 de 1971 (amb motor d'1.6 litres) es van arribar a vendre unes 92.000 unitats.
Més endavant, l'any 1968, es va crear el Giulia GTA 1300 Junior, una evolució del model normal dedicada al món de la competició i del qual tan sols es van fabricar 447 unitats. El més impressionant d'aquest model és que, degut a la seva elevada exclusivitat, ara fa uns anys se'n va vendre una unitat per una xifra gens menyspreable: 225.000 euros.
També va existir un Junior amb carrosseria descapotable. Concretament es tracta de l'Alfa Romeo Spider 1300 Junior, que va arribar per intentar rebaixar el preu de l'exclusiu (i car) Spider 1750. I per si tot plegat no fos suficient, a la festa Junior s'hi va afegir fins i tot el mític carrosser Zagato amb els models Giulia GT Junior Zagato i GT 2000 Junior Zagato Periscopica.
Sí, també s'ha fet servir Junior als cotxes més actuals
La denominació Junior va estar molt present a Alfa Romeo als anys 60 i posteriors, però el seu ús no només se circumscriu a aquesta època. I és que a finals dels anys 90 la marca italiana va recuperar el cognom Junior per als 145 i 146, que en aquest cas lluïen una estètica més esportiva que la resta de la gamma i feien servir els motors 1.4 i 1.6 Twin Spark.
Uns quants anys després, el 2014, Alfa Romeo va fer el mateix amb el MiTo afegint-hi una versió amb aquest cognom. En aquest cas el petit utilitari italià disposava d'un motor d'accés de 78 CV de potència, un equipament més complet que el de la resta de versions i detalls estètics exteriors específics com les llandes multiradi o els retrovisors en color blanc i una carrosseria pintada en color negre. A més d'estar disponible amb el motor d'accés, aquest MiTo Junior també es podia associar als motors 0.9 TwinAir de 105 CV, 1.4 Turbo de 140 CV i 1.3 JTDm de 85 CV.
Fins i tot els actuals Giulia i Stelvio van estrenar versions amb aquest cognom l'any 2021, en aquest cas per homenatjar el citat GT 1300 Junior. Les novetats d'aquests models van ser estètiques, principalment, ja que a l'interior els seients lluïen el logotip "GT Junior" brodat als seients i a l'exterior es va fer servir el color Lipari Ochre del model original.
En qualsevol cas, el nou SUV Alfa Romeo Junior no tracta de fer cap homenatge ni respon a cap vincle amb el passat, sinó que tan sols vol continuar la història d'un cognom molt important a la marca italiana. Hagi estat escollit per casualitat o no, només podem dir... llarga vida al Junior!