Història
Motor Història 01/05/2017

La història del Quadrifoglio Verde, el símbol de la victòria

Repassem la història d'un dels símbols més exitosos de la història de l'esport, autèntic mite de l'automobilisme transalpí

Ferran Vital
2 min
La història del Quadrifoglio Verde, el símbol de la victòria

Ugo Sivocci va ser un dels millors pilots de la llegendària Alfa Romeo dels anys 20 i 30 del segle passat, quan la marca llombarda comptava amb pilots llegendaris com ara Antonio Ascari, Enzo Ferrari i el mateix Ugo Sivocci.

Sivocci, íntim amic d'Enzo Ferrari, disposava d'un símbol o amulet que els pilots es pintaven a la carrosseria dels seus bòlids -Ferrari ja utilitzava "Il Cavallino Rampante" com a símbol-. El de Sivocci era un trèvol de quatre fulles de color verd sobre un rombe blanc.

Sivocci i el Quadrifoglio a la Targa Florio de 1923

Al volant de l'Alfa Romeo RL -pintat amb el Quadrifoglio Verde- Ugo Sivocci va obtenir la seva primera gran victòria a la Targa Florio al mes d'abril de 1923, a Sicília. Era el primer cop que Alfa Romeo guanyava la cursa i va suposar un cop de prestigi pel pilot de Salern.

Però sis mesos després, a l'octubre del mateix 1923 Ugo Sivocci va patir un accident mortal a l'Autòdrom Nacional de Monza que li va costar la vida. Casualitat o no, l'Alfa Romeo P1 amb el que va patir el fatal accident no portava pintat l'amulet del pilot.

El 17, el número maleït

L'Alfa Romeo P1 de Sivocci al GP d'Itàlia portava el número 17, tradicionalment associat a la mala sort. Des d'aleshores mai cap cotxe italià ha utilitzat el número disset ni cap Alfa Romeo ha sortit al circuit sense el Quadrifoglio Verde (tampoc ha patit cap accident mortal més). Curiosament, Jules Bianchi portava un cotxe amb el número 17 durant la cursa on va patir un fatal accident.

A partir de la tràgica mort de Sivocci la divisió de competició d'Alfa Romeo va començar a utilitzar el Quadrifoglio Verde com símbol de bona sort en honor del seu pilot mort, però modificant el rombe blanc de fons a un triangle (la meitat d'un rombe) en record de l'absència de Sivocci.

El símbol va tenir un efecte pràcticament immediat, i Alfa Corse, la divisió esportiva d'Alfa Romeo, va començar a guanyar campionats del món als anys 20 i 30 amb el P2, els primers campionats del món de Fórmula 1 amb els 158 i 159 de Farina i Fangio als anys 50, els campionats del món de resistència amb els 33 als anys 70 i el DTM i els campionats del món de turismes als anys 90 i 200 amb els 155 i 156. Fins i tot els Ferrari que competeixen (i lideren) el campionat del món de Fórmula 1 enguany porten pintat un Quadrifoglio Verde a la carrosseria, ja que Alfa Romeo és un dels patrocinadors de l'escuderia italiana.

Vettel i Räikkönen amb la Giulia Quadrifoglio Verde

A banda de les divisions esportives, Alfa Romeo va començar a utilitzar el símbol després de la Segona Guerra Mundial per identificar els models de carrer amb prestacions especials, fins a arribar a l'actual Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio Verde, la berlina més esportiva del moment i que llueix orgullosa el llegat de Sivocci i el seu trèvol.

stats