Cotxes clàssics
Motor Història 02/05/2021

Citroën ZX, 30 anys d’història

Aquest 2021 es compleixen 30 anys del llançament del Citroën ZX, tot un èxit de vendes que va revolucionar el mercat

3 min
Citroën ZX Volcane

Aquesta primavera es compleixen 30 anys del llançament del Citroën ZX, el model compacte de Citroën que volia omplir el buit de la marca en el segment C i esdevenir l’esglaó entre el petit AX i la berlina BX.

Tot i ser un vehicle del segment C, el ZX destacava per una línia atrevida i juvenil, amb carrosseries de tres o cinc portes i una variant familiar o Estate, com en deien els francesos, i que aprofitava la plataforma i la mecànica del Peugeot 306 del moment.

ZX Estate
ZX Estate
ZX Estate

La gran innovació del ZX va ser la introducció d’un eix posterior autodireccional que millorava el confort i la dinàmica característica dels Citroën en fer girar les rodes posteriors en el mateix sentit que les davanteres gràcies a uns elements elàstics que aprofitaven les inèrcies del cotxe en girar.

A banda de les innovacions en les suspensions, el ZX també va destacar per la introducció d'elements de sèrie que no es van generalitzar fins anys més tard, com ara la direcció assistida, les finestres amb tancament electrònic, l'aire condicionat, l'airbag o els frens ABS, tots ells elements que semblen bàsics avui en dia però que no eren gaire habituals en els cotxes de fa 30 anys. A més, el ZX va ser el primer cotxe europeu a introduir seients posteriors que es podien desplaçar longitudinalment per oferir més espai al maleter o en funció dels ocupants de les places posteriors.

El ZX Volcane era un GTI del seu temps
El ZX Volcane era un GTI del seu temps
El ZX Volcane era un GTI del seu temps

Citroën oferia mecàniques de gasolina amb motors de quatre cilindres i vuit o setze vàlvules i potències que oscil·laven entre els 60 CV de les versions d’accés amb motor 1.1i i els 163 CV de la versió 2.0i de l’any 1997, sempre associat a una caixa de canvis manual de cinc relacions, per bé que algunes versions també disposaven de canvi automàtic de quatre velocitats. A més, Citroën també va oferir versions dièsel amb el motor 1.9D que oferia potències compreses entre els 64 CV i els 92 CV, i que en aquest cas només es podia associar al canvi manual de cinc relacions. Totes les mecàniques eren de tracció davantera, ja que Citroën mai va considerar la possibilitat de preparar versions de tracció integral.

La marca francesa també va apostar pel ZX en el món de la competició i en va preparar versions de ral·li raid, amb les quals va obtenir grans èxits com ara la victòria en el Dakar de 1991 de la mà del llegendari pilot Ari Vatanen o cinc títols mundials consecutius en el mundial de ral·li raid entre 1992 i 1997 i algunes victòries en campionats locals sobre asfalt.

El ZX va obtenir molts èxits en competició
El ZX va obtenir molts èxits en competició
El ZX va obtenir molts èxits en competició

Tot i que el ZX va convertir-se en un èxit de vendes, amb més de dos milions i mig d’unitats venudes en poc més de sis anys, Citroën va decidir eliminar de la seva gamma el ZX l’any 1998 i substituir-lo pel Xsara, un concepte més modern que també va gaudir del favor del públic.

stats