Cotxes esportius
Motor Història 23/12/2022

Alfa Romeo Giulia SWB Zagato: el colofó a 100 anys d'història

El carrosser italià Zagato i la marca de Torí desenvolupen conjuntament un model únic al món

3 min
Alfa Romeo Giulia SWB Zagato

Sota el llarg nom d'Alfa Romeo Giulia SWB Zagato s'amaga un dels models més exclusius i imponents de tot l'any 2022. Es tracta d'un vehicle esportiu de tipus cupè que els entusiastes de la marca italiana portaven anys esperant i que ara per fi ha vist la llum, tot i que ho ha fet en forma de one-off (un model del qual només se'n fabrica una unitat) i a un preu que gairebé ningú no podria pagar... excepte un col·leccionista alemany que ja és el seu nou propietari.

Estem davant d'un vehicle en el qual el cognom és tan o més important que el nom. Tothom coneix quin és el nom (Alfa Romeo), però potser resulta més estrany el cognom (Zagato). Es tracta d'un carrosser italià que ha reinterpretat models de marques com Fiat, Maserati, Aston Martin, Lancia, Ferrari o Bentley, ja sigui en produccions limitades o en models únics.

Les òptiques frontals estan dividides en tres nivells
La caiguda posterior és molt vertical
El disseny posterior recorda al d'Aston Martin

I evidentment una de les marques amb què més ha col·laborat és Alfa Romeo, amb qui va desenvolupar el seu primer producte l'any 1921. Així doncs, el nou Alfa Romeo Giulia SWB Zagato és principalment un model que commemora el centenari de l'inici d'aquesta col·laboració.

Zagato per fora, Alfa Romeo per dins

Per desenvolupar aquest model Zagato ha fet servir un Alfa Romeo Giulia i l'ha desmuntat sencer per poder reinterpretar tant la carrosseria com la posada a punt. D'entrada, a nivell estètic aquest nou model s'assembla molt més a un Alfa Romeo SZ que no pas a un Giulia, ja que el carrosser italià s'ha inspirat en el model històric (les inicials del qual corresponen a Sprint Zagato) en aspectes com les òptiques davanteres dividides en tres seccions o la caiguda vertical molt marcada de la part posterior.

Quan diem que per concebre aquest nou model s'ha desmuntat completament un Giulia és que s'ha fet literalment. I fins i tot s'ha tallat, ja que les sigles "SWB" que veiem al seu nom corresponen a Short Wheelbase, o el que és el mateix: batalla curta. Zagato ha retallat la distància entre eixos en 12 centímetres, la qual cosa es combina amb la reducció de 14 centímetres de voladís posterior per donar com a resultat un vehicle que passa dels 4,65 metres de longitud del model original als 4,40 del nou cupè.

El disseny recorda al de l'Alfa Romeo SZ
540 CV i canvi manual, què més podem demanar?

Però el nou Giulia SWB Zagato també és més ample que el model original, ja que el carrosser italià ha fet servir els eixos de l'Alfa Romeo Giulia GTAm i altres elements d'aquest model exclusiu i limitat a 500 unitats per posar a punt la seva nova creació. Això sí, com que tots els GTAm disposen de canvi automàtic, Zagato ha volgut mantenir la base d'un Giulia manual... i per això veiem que el nou Giulia SWB Zagato disposa d'una palanca de canvis de les de tota la vida.

Sota el capó d'aquest nou model no hi trobem cap diferència respecte al motor que podríem veure en qualsevol Giulia Quadrifoglio (es tracta del mateix bloc V6 gasolina biturbo), però per aprofitar millor la posada a punt del GTAm s'ha augmentat la potència dels 510 CV originals fins als 540 CV. Un increment que, afegit a la nova carrosseria de fibra de carboni i al comportament reactiu d'un vehicle més curt, segur que aconseguirà que el comportament dinàmic del nou Alfa Romeo Giulia SWB Zagato sigui espectacular.

stats