Història
Ferran Vital

El Tricicle Bonet , el primer cotxe català de la història (i un dels primers del món)

Us descobrim la història de Francesc Bonet i Dalmau, un pioner que va fabricar un dels primers cotxes del món

El Tricicle Bonet , el primer cotxe català i un dels primers del món / VIQUIPÈDIA Zoom

En Francesc Bonet i Dalmau (Valls, 1848-1890) va ser un empresari tèxtil benestant, que regentava la fàbrica Sans, especialitzada en teixits de gènere de punt, al carrer Diputació de Barcelona. La seva posició social i els seus interessos personals i professionals van permetre que pogués viatjar i conèixer les darreres novetats tècniques i tecnològiques del seu temps.

Durant l’Exposició Universal de París, al 1889 (un any després de la primera Exposició que va acollir Barcelona) en Francesc Bonet i Dalmau va quedar impressionat pels primers automòbils de combustió, i va decidir comprar tres motors a Gottleib Daimler, que els comercialitzava des de l’any anterior.

Un cop a Barcelona, Francesc Bonet va decidir imitar els primers automòbils que s’havien fabricat a  Europa, i va decidir construir el seu propi tricicle a la fàbrica Sans, on treballava. Bonet va copiar l’estructura de tres rodes de Karl Benz, que al 1886 havia creat el primer automòbil autopropulsat de la història, però a diferència de l’alemany, Bonet va posicionar dues rodes davanteres en comptes de només una, i va pantentar-ne el disseny.

Com no hi havia neumàtics, en Francesc Bonet utilitzava rodes de carro recobertes de goma

I és que el tricicle Bonet, fabricat a l’estiu de 1890, utilitzava un xassís de fusta de dos llarguers i unes suspensions de ballesta, i de la direcció (segons sembla molt poc efectiva) s’encarregaven les dues rodes davanteres, mentre que la roda posterior era la roda motriu, accionada per un sistema de corretges i una politja de vuit polzades, que li feien rebre poca potència.

El Tricicle Bonet no era gaire potent. De fet, segons expliquen les cròniques del seu temps, la seva velocitat era la mateixa de la d’un vianant passejant, i li era pràcticament impossible superar petits desnivells o pujades, sobretot carregat amb ocupants.

Francesc Bonet mai va voler comercialitzar el seu cotxe, ja que l’entenia com un objecte d’ús personal. Ara bé, aquell primer tricicle, que va despertar l’entusiasme i l’admiració dels barcelonins del final del segle XIX, es va convertir en un pioner i un avançat al seu temps, ja que encara va fer falta esperar pràcticament 10 anys més per veure més automòbils impulsats per un motor de combustió de gasolina pels carrers de Barcelona. Actualment la Col·lecció d’Automòbils Salvador Claret de Sils conserva una rèplica del Tricicle Bonet.