Clàssics
Ferran Vital

El Seat 124 fa 50 anys

El popular model de la marca catalana celebra el 50è aniversari

El Seat 124 fa 50 anys / SEAT Zoom

La primavera del 1968 va ser molt fructífera. Mentre els estudiants parisencs ocupaven la Sorbona i Alexander Dubcek iniciava un període de reformes que desembocaria en la Primavera de Praga, Seat presentava al Saló de Barcelona un nou model anomenat 124 que va canviar el parc automobilístic de l’estat espanyol. El Seat 124 era la versió hispànica del Fiat 124, i completava la gamma de Seat de l’època al costat dels 600 i 850 i els 1430 i 1500.

Un 124 de primera generació Zoom

Un 124 de primera generació / Seat

El sou mitjà dels espanyols ara fa 50 anys era de tan sols 4.000 pessetes mensuals (uns 24 euros), i el 124 va ser el model amb què Seat volia cobrir la demanda de la incipient classe mitjana, incentivada pel desenvolupament econòmic del ‘desarrollismo’ dels anys 60 del segle passat, un procés de creixement basat en el sector de la construcció, el turisme, les inversions estrangeres i les remeses que enviaven els emigrants espanyols establerts a Suïssa, Bèlgica i Alemanya. Tot i així, el Seat 124 no era un cotxe barat, perquè el preu de compra partia de 116.000 pessetes.

Seat va fabricar els primers 124 a la seva planta de la Zona Franca, però a partir de l’any 1973 va començar a fabricar-los a la planta de Landaben, a Navarra

El 124 era una berlina de tres cossos d’uns quatre metres de llargada amb capacitat per a cinc ocupants, tot i que en aquells anys era normal encabir més ocupants dins l’habitacle. A més, el 124 disposava d’un pràctic maleter amb 365 L de capacitat i carrosseries de quatre o cinc portes en versions posteriors.

Detall interiors 124 Zoom

Detall interiors 124 / Seat

Mecànicament, el Seat 124 utilitzava un motor de només 1,2 litres de cubicatge i quatre cilindres al carburador i refrigerat per aigua que entregava uns 60 CV de potència a les rodes posteriors. Tot i que ens sembli una potència discreta, ara fa mig segle el 124 era una berlina de caràcter esportiu, gràcies a la seva lleugeresa (pesava només 855 quilos) i al fet de disposar de quatre frens de disc i amb un preu de compra i de manteniment assequibles.

Un 124 Sport Coupé Zoom

Un 124 Sport Coupé / Seat

A més, el Seat 124 va disposar de diversos nivells d’equipament, i a les darreries de la seva vida comercial va aparèixer una versió millorada de 65 CV de potència. Al llarg de la seva vida comercial (1968-1981) Seat va vendre diverses versions del 124, com els populars 124-D i sobretot els sempre preuats 124 Sport Coupé, un cupè de tall esportiu de quatre places que incorporava un nou canvi de cinc relacions (la resta de 124 disposaven de tan sols 4 marxes) i dos nous motors 1.6 i 1.8 que entregaven 110 i 118 CV de potència, respectivament.