Mattias Ekström revalida triomf a Barcelona
El pilot suec aconsegueix començar la defensa del títol per la porta gran adjudicant-se la cita catalana per segona vegada consecutiva amb una actuació sense ombres
Circuit de CatalunyaMattias Ekström (Audi EKS) ha pujat aquest diumenge al graó més alt del podi després de marcar uns ritmes demolidors durant la segona jornada d'aquesta primera cita del Mundial de ral·licròs. Ekström ha basat la victòria en la gran final després d'encapçalar la comitiva en el primer revolt i imposar el seu Audi al Ford Fiesta d'un excompany del DTM com és Timo Scheider.
L'alemany, que ha acabat segon a la final, ha encapçalat durant tot el cap de setmana la taula de classificacions gràcies a unes actuacions sòlides en les diferents mànegues de classificació, fet que li ha valgut ser una de les grates sorpreses d'aquest començament de temporada i un dels rivals que cal tenir en compte per a pròximes proves.
Per la seva banda, el vencedor a Barcelona ha fet una segona jornada molt potent que ha rubricat amb una victòria clara a la segona semifinal imposant-se amb solvència al Ford oficiós d'Andreas Bakkerud i al Peugeot del gran dels germans Hansen, Timmy. Així, amb el dret adquirit de començar la final en la primera línia de la graella, n'ha tingut prou encapçalant el gran grup en el primer gir i centrar-se a mantenir un elevat ritme de cursa que fos inabastable per als perseguidors. Scheider, segon, i Bakkerud, tercer, han completat un podi en el qual no hi ha pogut ser l'estrella del Mundial, Petter Solberg.
Classificació final Barcelona RX 2017
- Mattias Ekström (Audi S1)
- Timo Scheider (Ford Fiesta)
- Andreas Bakkerud (Ford Focus RS)
- Petter Solberg (Volkswagen Polo GTI)
- Timmy Hansen (Peugeot 208)
- Johan Kristofferson (Volkswagen Polo GTI)
El noruec bicampió mundial, cinquè a les classificatòries, ha vist com les seves possibilitats s'esfumaven durant la primera de les semifinals: Després d'agafar amb celeritat la Joker Lap, s'ha vist atrapat darrere l'estela del nord-americà Ken Block, que, a la vegada, s'ha vist enormement obstaculitzat pel finlandès 'Topi' Heikkinen (Audi) quan a aquest últim el vehicle se li ha avariat de forma sobtada. Així, quan Block ha optat per a fer la Joker, Solberg tan sols ha pogut acabar en una tercera posició que el relegava a l'última línia de la graella a la final.
A la final el flamant nou fitxatge de Volkswagen ha vist com al seu company d'equip se li calava el vehicle a la sortida i l'havia d'esquivar bruscament. Les maniobres el deixaven a la penúltima plaça i, amb bon criteri, decidia entrar ràpid a la Joker per no trobar-se trànsit a la pista i intentar assaltar posicions a posteriori. Amb bon ús de l'estratègia, però, l'equip Ford ha decidit fer entrar Bakkerud a la següent volta per tornar a sortir just davant de l'excampió, que, si bé ha hagut de conformar-se amb una quarta plaça final, ha demostrat que la seva adaptació al Polo GTI ha estat ràpida i que pot ser, sens dubte, un dels aspirants al títol.
Podríem dir que mentre la història es repetia per a Solberg altres rivals com els de l'equip Peugeot-Hansen no tenien ni l'oportunitat d'estar en la lluita. Mentre Timmy Hansen s'encarregava de deixar l'honor de l'equip intacte negociant una meritòria cinquena plaça a la final, el seu germà petit, Kevin Hansen, envirollava en una de les semifinals i quedava fora i Sébastien Loeb no aconseguia ser a les semis. El francès, llegenda dels ral·lis, era víctima d'una pèssima tercera mànega classificatòria i quedava exclòs de la lluita per al triomf final. Un començament amarg per a l'alsacià que haurà de capgirar en la pròxima prova del campionat, a Portugal (Montalegre).
A més de ser el punt de partida del Mundial de ral·licròs, la cursa catalana també ho era del campionat d'Europa, un certamen que, no ho oblidéssim, té més de 60 anys d'història i que ha estat, i serà, el gran precursor de l'actual format de competició mundial. En l'apartat continental, doncs, la victòria ha anat a parar de forma incontestable a Anton Marklund (VW Polo), que ha dominat el cap de setmana de forma dictatorial imposant-se no solament a la final (i semifinal) sinó també a tres de les quatre mànegues classificatòries. El triomf de Marklund ha estat acompanyat d'un començament prometedor per a l'hongarès Tamás-Pál Kiss (Peugeot 208), autor de grans registres aquest diumenge, i de l'irlandès Oliver O'Donovan (Ford Fiesta).
Més enllà de la competició en si, l'esdeveniment al circuit ha estat amenitzat amb actuacions de vehicles Legend conduïts per pilots locals (o, altrament, vehicles de ral·lis d'èpoques passades com el Peugeot 205 T16 ex-Vatanen, o el 206 WRC ex-Burns) i per l'actuació del 'supertruck' d'una coneguda marca de begudes energètiques que, sense desmerèixer-lo, no ha acabat de quallar. L'afluència de públic ha seguit la línia de la passada edició però sense reblar el clau, ja que sembla que fa falta una última volta en la promoció per tenir el circuit ple de gom a gom, una tasca difícil però que compta amb un dels productes amb més venda i projecció de Montmeló. Potser és qüestió de temps, però el ral·licròs té tots els ingredients per ser, avui dia, l'esport de motor amb més creixement entre els aficionats.
La pròxima cita del campionat mundial és a Montalegre, circuit on tradicionalment començava la temporada any rere any. El 21 i el 23 d'abril Portugal agafarà el relleu a Catalunya.