Ferran Vital

Mals hàbits que desgasten l’embragatge

Alguns consells per allargar la vida útil de l'embragatge

Mals hàbits que desgasten l’embragatge / ENCICLOPÈDIA.CAT Zoom

Els canvis manuals són els sistemes de transmissió favorits dels conductors catalans. Per preu i per cultura, la palanca de canvis (malson de tot conductor novell) està molt arrelada al país.

Malauradament els canvis manuals són sensibles a alguns vicis o mals hàbits quotidians que escurcen de forma dràstica la seva vida útil i que intentarem repassar en aquest article.

Els canvis de marxa han de ser ràpids: pitjar, canviar i deixar anar

Abans de començar, però, val la pena recordar que els embragatges han de ser molt ràpids (pitjar, canviar i deixar anar) i que maniobres com el “punta-tacó” i el “fals embragatge” o “doble embragatge” s’han de saber fer o poden ser contraproduents amb la durada dels elements mecànics del canvi de marxes.

Mantenir la mà a la palanca de canvis

En primer lloc, sempre cal conduir amb les dues mans sobre el volant. A més de ser un risc per a la circulació en restar-nos temps de reacció, posar la mà sobre la palanca de canvis fa que aquesta es vagi eixamplant i que les varetes que la connecten a la caixa de canvis es desgastin abans.

Mantenir pitjat l’embragatge als semàfors o les retencions

Alguns conductors mantenen la primera marxa engranada i el pedal d’embragatge pressionat esperant que el semàfor es posi en verd. Aquest costum, propi de la conducció a les grans ciutats, desgasta moltíssim el disc de l’embragatge i provoca que s’hagi de canviar de forma prematura.

Conduir amb el peu sobre l’embragatge

Tot i que sembli estrany, alguns conductors tenen el mal costum de mantenir una mica petjat el pedal de l’embragatge amb el cotxe en marxa, especialment durant les arrencades, reduccions o acceleracions. Aquest costum provoca que el disc perdi pressió i que l’embragatge s’arribi a cremar i faci patinar les marxes.