Ara Motor

Canvi automàtic o manual?

S'ha convertit en una de les decisions més rellevants a l'hora de comprar un cotxe, i per això volem repassar inconvenients i avantatges dels dos sistemes

Canvi automàtic o manual? / BMW Zoom

Només un de cada cinc cotxes venuts a Catalunya durant l’any passat equipava un sistema de canvi de marxes automàtic. Per quina raó el 80% dels compradors catalans segueix preferint els canvis manuals sobre els moderns sistemes de canvi automàtic, si aquests solen ser més ràpids i efectius?

Qüestió de diners

Una primer factor, probablement el més decisiu, és el sobrecost que representa equipar el mateix canvi amb caixa de canvis manuals o automàtiques. En alguns casos, la diferència de preu entre les dues versions pot arribar als 2.000€ a favor dels canvis manuals.

Canvi automàtic o manual? Zoom

Canvi automàtic o manual? / Ferran Vital

A més, la majoria de fabricants reserva les opcions de canvis automàtics a les versions més potents i prestacionals de la seva gamma, deixant a les versions més bàsiques (el gruix de les vendes al nostre país) amb l’única opció d’equipar una caixa de canvis manual.

Preferència cultural

Hem d’assumir-ho: en la majoria de casos, les caixes de canvis automàtiques són més adients, ràpides, efectives i fins i tot estalviadores que les manuals, a banda de ser molt més còmodes pel seu ús diari. L’únic cas on es pot justificar una caixa manual enfront una automàtica és en el cas dels vehicles esportius, i no pas per una qüestió d’efectivitat o de rapidesa (les caixes automàtiques-seqüencials permeten ritmes més alts), si no per les sensacions plaenteres que pot oferir al conductor una caixa manual amb recorreguts curts i precisos.

La Giulia QV opta per una transmissió manual per gestionar els seus 510 cv de potència Zoom

La Giulia QV opta per una transmissió manual per gestionar els seus 510 cv de potència / Ferran Vital

Però el nostre entorn social i cultural encara conserva molts prejudicis enfront els canvis automàtics, ja que en molts casos encara els veu com una raresa o si més no una particularitat dels cotxes americans, obviant l’enorme progrés tecnològic d’aquest tipus de mecanismes als darrers anys.

A més, hi ha un darrer factor que no es pot menysprear: la majoria de conductors del nostre país mai ha portat un cotxe automàtic, i no són pocs els casos de gent coneguda que ha patit molt a l’hora de fer anar un cotxe de lloguer als Estats Units o al Canadà, per exemple. Aquesta tipologia de conductors serà més reticent a canviar a un altre tipus de mecanismes que els és desconegut (tot i que a priori més senzill d’utilitzar).

Un futur elèctric i automàtic

No és cap secret que els cotxes automàtics, híbrids i endollables són el futur de la indústria automobilística. Ens agradi o no, les restrictives normes anticontaminació impulsen als fabricants a apostar per aquest tipus de tecnologies.

En el futur, els canvis manuals aniran desapareixent de la mà dels motors de combustió interna

Si el futur és elèctric (o híbrid), i la conducció autònoma serà rellevant en un futur, no cal ser massa intel·ligent per predir que els canvis manuals aniran desapareixent de la mà dels motors de combustió interna, i que en un futur no massa llunyà la majoria de cotxes que circulin a les nostres carreteres disposaran de transmissions automàtiques.

Fiabilitat: mites i realitats

De canvis automàtics n’hi ha de molts tipus. De doble embragatge, d’embragatge senzill o sense embragatge,  banyats en oli o secs, seqüencials o totalment automàtics, epicicloïdals i un llarg etcètera de combinacions i possibilitats. Per tant, és força aventurat a discutir la fiabilitat (o no) d’un canvi automàtic enfront d’un de manual. Però el que sí és cert és que en cas d’averia, la reparació d’un canvi de tipus automàtic és més costosa que no pas la d’un de tipus manual, i que pot comportar la substitució de tota la caixa de canvis per una de nova (temuda reparació que en alguns casos pot superar els 10.000€).

Canvi automàtic Steptronic de BMW Zoom

Canvi automàtic Steptronic de BMW / Ferran Vital

Més enllà del cost de les reparacions, també és cert que els canvis automàtics actuals són complexes des del punt de vista tecnològic, ja que equipen sistemes més delicats i complicats que no pas els canvis manuals, i això incrementa el risc d’averia des del punt de vista estadístic. Vol dir això que tenim la garantia que un canvi manual durarà per sempre i un automàtic s’espatllarà irremeiablement? No, en absolut. De fet, l’embragatge es considera un element de desgast de tots els canvis manuals que tard o d’hora els propietaris hauran de substituir, especialment si el cotxe circula per cicles urbans o se’n fa un mal ús.

Canvi S tronic de 7 velocitats Zoom

Canvi S tronic de 7 velocitats / Audi

Per últim, hi ha un factor determinant en la vida útil de qualsevol tipus de canvi que recau sobre el motor. Els motors de les darreres generacions són cada cop més potents, amb valors de parell cada cop més poderosos. Aquest parell es gestiona mitjançant les transmissions, que patiran un desgast més gran en funció de la potència i la quantitat de parell que els envia el motor i que per tant patiran més al llarg de la seva vida útil.